/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
dos i xp
Fra : U_J
Vist : 654 gange
100 point
Dato : 12-04-04 11:27

Hej

Kan man installere et dosprogram i Windows XP og hvordan kommer man evt. ind i dos'en?

U_J

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-04-04 11:29

Du kan boot på din DOS diskette, og derigennem anvende DOS i forbindelse med XP. I XP alene er der ingen DOS, så derfor er man selvfølgelig i besiddelse af en DOS diskette, så der kan arbejdes seriøst med maskinen

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 12-04-04 11:33

Hej myg

Er det den eneste mulighed, kan man ikke have programmet til at køre i baggrunden? Det virker lidt besværligt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-04-04 11:40

Ikke hvis du skal køre "ren" DOS - ellers kan du udnytte at command.com ligger i XP.
Gå i "KØR" og skriv Command - så er du i en XP-DOS-agtig-tilstand, men forveksl den ikke med den rigtige DOS!

DOS styrer

Det er da for øvrigt heller ikke besværligt at sætte en diskette i og boote maskinen ??? Eller ???

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 12-04-04 11:47

Vil jeg kunne installere og bruge et lille regnskabsprogram i den xp-dos-agtige tilstand du nævner. Eller skal jeg starte op fra dosdisketten installere mit lille program og dernæst hver gang jeg skal bruge programmet starte op fra dosdisketten.

U_J

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-04 11:55

Har ikke prøvet, men ville ikke betænke mig på at prøve, om det kan lade sig gøre gennem XP.
Den skal sikkert nok brokke sig, hvis ikke det virker.

Du kan ikke umiddelbart gøre det blot ved at boote på en DOS diskette - dermed er DOS-operativsystemet jo ikke installeret. Du udnytter "kun" de DOS-kommandoer, der er indbygget i den command.com, som du har på disketten (resten af styresystemet bliver først tilgængeligt ved installationen). For at køre dit program, skal du muligvis have DOS (eller en ældre Windows f.eks. 3.11) installeret som styresystem.
Det kan løses ved at lave en lille ekstra primær partition, som du kan gå ind på via et bootmanager - men det er jo en ganske anden historie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-04 11:58

Hvis du bruger DOS en del er det en god ide at anskaffe dig en "gammel" maskine og bruge den til dine dosting.
En sådan kan normalt anskaffes for 0 kr. De bliver smidt ud alligevel.
Så har du en maskine der også kan klare evt. meget gamle spil.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-04-04 12:01

Korrekt refi
Du kan bruge den sammen med din eksisterende skærm, mus & tastatur med en simpel manuel omskifter til et par hundrede kroner (jeg kører selv med flere maskiner på samme skærm, tastatur og mus på den måde).
DOS kræver jo ikke det store af hverken processor eller harddisk, så det er da en mulighed.

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 12-04-04 12:07

Hej myg

Tusind tak for hjælpen. Jeg prøver lige det med command i kør. Ellers kan det være jeg dropper det. Jeg har i forvejen en mac og pc, koblet på den samme skærm. Jeg er ikke interesseret i at have flere maskiner stående, det fylder jo alt sammen. Alternativt må jeg købe et lille regnskabsprogram, dette var blot en nem lille løsning, jeg havde fået som mulighed.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-04-04 12:14

Selv tak.
- du må heller ikke glemme den "lille" lette løsning med en lille (brugt) billig ekstra harddisk i din PC med DOS på og en bootmanager (f.eks. fra PatitionMagic - der ligger den på disketten under navnet BootMagic) til at styre valget mellem de to operativsystemer.
God fornøjelse

Hilsen
myg

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-06-04 20:04

det har undret mig lidt at ingen omtaler muligheden for at installere Microsoft Virtual PC på en ´XP-maskine´ - jeg har ingen personlig erfaring, men har forsøgt at sætte mig en i denne ´emulators´ egenskaber. - Tror at forstå, at man således skaber et ´lille dos-lignende område´ ??
interessant om nogen har konkret erfaring med dette ?? -

hilsen Akselbo

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 21-06-04 21:17

Hej akselbo

Jeg ved desværre ikke noget om den mulighed du omtaler, men det kan være, der er andre der gør. Jeg fik et svar, jeg umiddelbart kunne bruge, men der kan jo godt være andre måder at gøre tingene på. Lad os se, om du får nogle reaktioner fra nogle kloge hoveder.

Hilsen U_J