/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Nu igen! (FX 5200)
Fra : Boom.dk
Vist : 494 gange
25 point
Dato : 10-04-04 20:41

Åhhh, onde verden! I dag har jeg købt et 5.25" diskettedrev og det var ok til at starte med. Windows sagde at der ikke var nogen diskette i så set kunne jo være defekt. Jeg havde husket at stille det i BIOS'en. Jeg har så så rodet lidt med det men der skete ingen ting. Så kom jeg til at røre ved harddisken og det gav et svagt "knit". Da jeg tændte computeren igen gav den ingen video signal. Jeg har prøvet at nulstille CMOS og geninstille bundkortet men uden effekt. Nu har jeg så IGEN sat mit TNT2 i og mit FX 5200 ligger på hylden... Er det muligt at statisk elektrisitet opstået ved at røre ved harddisken er gået igennem strøm- eller IDEkablet og ind i grafikkortet? Eller er det bare mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-04 20:45

Statisk elektricitet kan sagtens skabe problemer - det er derfor en computer skal være jordet.

Mener du virkelig at du har KØBT et 5 1/4" drev ?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 20:48

Ej ok... fik det gratis sammen med BUNCH af software.... MEN !$#% nu det drev! det er mit grafikkort jeg er interesseret i! det giver dog varme fra sig....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 20:48

Den statiske elektricitet rammer ofte harddisken og da harddisken har stor betydning for al drift af computeren kan hvad som helst ske.
Harddisken bruges jo som lager allerede under indlæsning af hardwarefunktionerne.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 20:49

harddisken virker fint! jeg er intereserret i om det kan løbe fra harddisken, gennem systemet og så ødelægge grafikkortet!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 20:50

... var lige så glad...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-04 20:54

Statisk elektricitet løber til det får jordforbindelse.
Så hvis du har fået stødet fra disken er det nok kun gået gennem dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 20:54

I princippet kan statisk elektricitet lægge din computer fuldstændigt ned og det er derfor man aldrig må afmontere kort eller kabler mens der er strøm på bundkortet.
Nu behøver det jo ikke at være gået så galt, men du kommer nok på arbejde. Start med CMOS reset.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 20:55

jeg har nulstillet CMOS... flere gange endda... jeg har også pillet drevet fra

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 20:56

alt lader stadig til at virke.... bare ikke mit FX

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 21:00

Få det afprøvet i en anden comp, så ved du!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 21:00

okok

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 21:01

min BIOS ser stadig opdateret ud... (viser A9)... men kunne det have ændret noget??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 21:07

Nej, din opdatering indlæste nye opstartskommandoer og det er enten eller, men du kan jå åbne BIOS og se om indstillingerne der er som beskrevet i manualen.
Et godt trick når du åbner en comp er, at røre ved metalkassen på strømforsyningen inden du rører ved andet. Det er ikke nogen autoriseret metode, men den er bedre end ingenting.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 21:11

det gør jeg!!! jeg gør det masser gange mens jeg arbejder med min comp!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 21:12

iKKE desto mindre er der noget der ikke var som før!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 21:15

..og så er der ikke andet at gøre end at begynde på udelukkelsesmetoden, og så vil en anden comp være til stor nytte, men tjek nu BIOS opsætningen med manualen i hånden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-04-04 21:28

Alt kobles fra bundkortet undtagen CPU og RAM og selvfølgelig PSU.
Start computer.
Skal meget gerne komme med et par beep (fejlmeddelse men CPU + MB arbejder)
Monter grafikkort. Start igen .
Skal komme med et enkelt beep. (OK)
Hvis ikke er grafikkortet kaput.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 21:36

det duer sgu ikke hvis bundkortet ikke understøtter grafikkortet...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-04-04 21:43

Kan ikke huske det præcist, men ved statisk elektricitet, kan man mærke afladlingen ved et par tusind volt. Man kan se gnisten ved 10.000 Volt.
Følsom elektronik kan tage skade allerede ved 500 Volt.
Altså langt før man kan registrere at man er opladet.
Sååååå pas på.
Efter vi fik indført armledsbånd, jordede lagerreoler, etc. faldt vores fejlprocent ved nyproduktion drastisk. Løse komponenter er selvfølgelig mere udsatte end når de først er monteret i printet, så for det meste går det godt uden de store forenstaltninger men man skal alligevel tænke sig om.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-04-04 21:44

Nej ok men så er MB og CPU udelukket ik'

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 22:10

Okok.. har testet det i min vens comp... det virker! er i sikkre på at der ikke kan være sket noget med biosen?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:10

Hallo? Jeg skal bruge noget hjælp her!!! Jeg har nulstillet CMOS mange gange... Virker ikke... MEN DET VIRKER PÅ ANDRE COMPUTERE END MIN!!! AAAARRRRGGGGHHHH!!!! HJÆLP!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 23:12

Har du tjekket de BIOS indstillinger eller kan du ikke finde ud af det?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:13

HAR GJORT!!! DE STOD SOM DA DET VIRKEDE!!!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:13

HAR GJORT!!! DE STOD SOM DA DET VIRKEDE!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 23:15

ikke råbe!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:16

grrr....................... undskyld men jeg er fuldkommen desperat!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:17

<b>Kan man bruge html?></b>

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:18

piz

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 23:21

hvad mener du med <b>Kan man bruge html?></b>

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 10-04-04 23:22

ikk noget... skulle bare c om man kunne bruge html kode til at formattere indlæg... hvor kom vi fra?? nåh jo... MIT GRAFIKKORT!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 23:32

...ja dit grafikkort. Helt ærlig så er jeg blank lige nu. Jeg syntes Tedd kørte dig igennem det indlysende sidste gang.
Har du prøvet kortet igen efter det har været i en anden maskine?
Hvor langt kommer du i opstart?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:08

jeg har prøvet det hele.... samme problem med opstart... kan der ske noget ved at flashe biosen igen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 00:12

I er da vist nået dertil hvor tingene ikke kan klares pr. fjernbetjening.
De kræver da vist en der fysisk er til stede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:15

Umiddelbart ville jeg sige nej, men jeg har aldrig prøvet at flashe med den samme to gange og ved ikke om du kan risikere, at den går i stå midt i flashen, men måske er der nogen her, der har prøvet og kan give dig et klart svar. BIOS flash er simpelt nok, men ikke noget man leger med.
Husk, at hvis flashen kikser kan det koste et nyt bundkort og bortset fra det så har jeg jo konstateret, at dit bundkort ikke fuldt ud understøtter dit grafikkort da det er på AGP 8x mens bundkortet kun understøtter AGP 4x.
Hvis du kan finde noget der duer skulle du måske overveje et nyt bundkort der jo kan fås til mindre end dit grafikkort koster.
¨Bare en idé

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:15

prøver du at lokke penge ud af mig? det mit problem er, er at jeg endelig fik mit grafikkort til at virke MEN så pludselig uden at rette på nogen indstillinger ELLER flytte noget "vedkommen" hardware stoppede det med at fungere i min computer... det er da lidt underligt ikke?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:16

ups... det med pengene var til 'refi'... ja, jeg har overvejet det med bundkortet... MEN der findes nok ikke så mange med 3 slots til SD Ram?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:18

Du har sikkert ret, men det mærkelige er, at vi fik det i gang efter en flash, med møje og besvær vil jeg sige. Der kan sagtens være noget helt andet der driller og at det var et tilfælde med flashen, men den er godt nok anbefalet af Abit i forbindelse med grafikkort problemer

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:19

så du kan godt se jeg står med et problem her... jeg fik det endelig til at virke og så ikke alligevel. men hvis jeg skal have nyt bundkort skal jeg også have nyt ram og måske også ny processor... det bliver jo lidt dyrt i længden...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:19

SD RAM er et problem, jeg kunne godt følge dig med pengene, men det er ikke det han vil.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:20

han? hvem er det? nu vi snakker penge og hardware kunne jeg i det hele taget godt bruge en ny pc.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:20

Jeg lukker ned om et øjeblik så du må ikke vente flere idéer fra mig lige nu. Nu får vi se.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:21

tror du at en autoriseret tekniker ville kunne klare det??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 00:25

Nej Boom.dk - jeg ville ikke "lokke" penge fra dig

Det jeg mente er at i tilsyneladende går i stå - og den slags er nemmere at lave hvis der sidder en ved siden af og SER hvad der sker.

God Påske

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:26

ok... i lige måde du

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:28

Jeg tror at hvis du kunne finde en, der kan lidt mere end sit fadervor med hensyn til computere, og vedkommende selv sad med det så er det muligt at løsningen kunne findes. Professionelle reparatører vil klogeligt sælge dig noget nyt grej da det er billigere end timelønnen.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:29

men jeg har ingen penge så jeg foretrækker jo også at lave det selv...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 00:30

Fortsat god Påske til jer.
Bjarne

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 00:30

oki!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 08:07

Begynd helt forefra,det kan sagtens være drivere der er i konfligt, eller er korupte,jeg har oplevet det mange gange,på min færd mellem mine venners pc'er,som jeg så det i dit sidste spørsmål , så det ud for mig som at du havde problemer med dine drivere til dit bundkort,som så skaber problemer for dingrafik drivere,og afindstallere og genindstallere man ikke driverene rigtigt så konfligter de, specielt grafik drivere,mit foreslag kan godt virke lidt fantasiløst,men et rent miljø tror jeg kan hjælpe dig,også ud fra hvad du har oplevet igennem de sidste par dage,du har skaffet dig et grundlag at gå ud fra,sæt bios til default>styresystem>bundkort drivere(alle)grafik kort driver>gå i bios og lav dine indstillinger,hent de sidste nye fra bundkortet's HP.
Manse9933

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 12:22

Jaja det er godt... Drivere er ligegyldigt da jeg slet ikke får noget videosignal... Og jeg har seneste opdatering. Det virkede tidligere i går men nu gør det ikke... Kom nu, en eller anden der har forstand på det, kan der ske noget ved at flashe BIOSen med samme opdatering mere end en gang?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 12:30

okay,jeg holder mig væk,forstand på det,jeg har bygget masser af pc'er og de køre upåklaligt alle sammen,så lidt forstand på det skulle jeg da mene jeg har både hardware og software mæssigt.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 12:34

og i øvrigt så kan jeg ikke se nogen grund til at være nedladen,når du selv roder rundt i det.
Manse9933

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 16:55

slap dog af!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 16:56

jeg vil jo bare gerne have det til at køre igen!! og alle siger det samme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 17:01

Find nu en god ven til at hjælpe dig - det er alt for omfangsrig et problem at lave ved at skrive til hinanden.
Man skal SE hvad der sker.

Mer God Påske.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 17:02

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 17:08

Du kan jo se vi gør alt for at hjælpe - men det lykkedes ikke medmindre der kommer en med et gyldent æg.

Påskeæg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 18:39

Ja Boom.dk jeg stemmer i med de andre. Jeg har ikke flere gode idéer og i den desperate situation du er kan jeg ikke forstå at du afviser Manse9933. Hvis det var min puter, ville jeg tage imod ethvert forslag med kyshånd.
Refi's råd er vel også særdeles realistisk lige nu.
En stor del af det jeg har lært om EDB skyldes da, at jeg har fået hjælp hen ad vejen, og som det står lige nu er der ikke meget online hjælp, at hente og de seneste forsøg gider du ikke.
Der er ganske vist lidt manglende logik i det seneste forslag, men når logikken er afprøvet uden held så må man ty til det ulogiske og der er så mange faktorer og sammenhænge, at man aldrig skal sige aldrig.

Held og lykke, op med humøret.
Hilsen Bjarne

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 11-04-04 21:00

jaja det er også rigtigt
men det er jo blevet sagt så mange gange og jeg har prøvet det så mange gange...

Accepteret svar
Fra : flames

Modtaget 25 point
Dato : 08-07-05 00:52

Dit bundkort...

Godkendelse af svar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-07-05 00:52

Fik ny PC