/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overclocking
Fra : Mithrandir74
Vist : 355 gange
40 point
Dato : 06-04-04 13:13

Hej

Jeg har kun en enkelt gang tidligere overclocket min maskine(CPU), kun for at prøve det.
Nu har jeg læst et sted at min CPU kan tåle at blive helt op til 90 grader varm.
Det er en Athlon XP1700+(1466Mhz).
Jeg bruger "ASUS Probe" til at måle temperaturen.(47grader ved brug til kontorarbejde)
Kan jeg roligt prøve at sætte driftstemperaturen op?

Jeg ønsker ikke link´s til produktspecifikationer som svar, men hjælp fra folk med reelle erfaringer...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 13:28
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 14:49

Jeg har ingen personlige erfaringer med overclockning af en CPU som din, men jeg har flere gange skullet hjælpe nogen her på Kandu, som har været ved at overclocke og det gik helt galt.
En ting e rhvad din CPU rent faktisk kan tåle af temperatur, men du skal huske at jo varmere en CPU vliver jo mindre yder den så hvis du virkelig skal have noget ud af en overclockning skal du ind og sætte meget mere effektiv køling på. Jeg har selv leget lidt med at øge multipliceringen af frekvensen på en P3 og selv om CPU'en blev tydeligt hurtigere så fandt jeg hurtigt ud af at gennemsnitsydelsen og stabiliteten var bedre når jeg kørte med standardopsætningen. Jeg valgte i stedet at opgradere og det har jeg ikke fortrudt.
vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : Mithrandir74

Dato : 07-04-04 17:50

Ja det vidste jeg jo egentlig godt("jo varmere en CPU vliver jo mindre yder den")....
Glemte det et øjeblik. Tak for påmindelsen.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 07-04-04 23:40

jeg kan lige tilføje hvis din temp er 47 grader ved alm. kontor arbejde så vil jeg heller ikke anbefale at overclocke den er lige lun nok allerede nu har du renset din køler fornylig jeg kan også sige (dette har intet med dit spørgsmål at gøre)men hvis den 1700+du har fingrene i hedder(står på cpu) JIUHB har du fat i en cpu med noget godaw i de kan overclockes helt vildt nogle har overclocket dem til over 2800mhz(ekstrem)jeg har haft min overclocket til 2050 mhz med luft køling (thermaltake volcano 11)