/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB FlashDrive - hastighed
Fra : akselbo
Vist : 708 gange
50 point
Dato : 01-04-04 09:42

USB FlashDrive fra Sandisk 128MB - alt virker perfekt. Hvordan kan jeg kontrollere om den ´kører´ 2.0 eller 1.1
OS = 98SE

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-04-04 10:35

Hvad mener du med at kontrollere??
Står der ikke i specifikationerne om det er det ene eller det andet?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 01-04-04 10:56

Mit bundkort understøtter USB 2.0 med styresystemet XP som jeg IKKE anvender
Mit SanDisk flashdrev understøtter både USB 2.0 og 1.1
Alle USB-ting der er tilsluttet er ´gamle ting´ som blot bruger 1,1
Da jeg ikke oplever mit nye ´flytbare USB-drev´som særlig hurtigt funderede jeg på hvorhan hastigheden kan måles ?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-04-04 10:59

Jeg mener ikke at 98 understøtter 2.0 men det er der andre der ved meget mere om, men HVIS det er tilfældet vil du ikke kunne opnå højere hastighed uden at skifte styresystem

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 02-04-04 12:30

Er der for naivt at formulere problematikken således:
hvor lang tid må det tage at overføre 100MB data fra c-drev til flashdrev via USB 1.1 port - og
hvor lang tid må det tage at overføre 100MB data fra c-drev til flashdrev via USB 2.0 port ?

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 04-04-04 16:49

Hvilket styresytem anvender du?

Du skal være opmærksom på, at mange fabrikanter/forhandlere opgiver at et USB flashdrev "understøtter" USB 2.0.
Det er desværre IKKE ensbetydende med, at dit drev UDNYTTER usb 2.0 hastigheden.

Det første du skal finde ud af, er altså om dit flashdrev UDNYTTER USB 2.0.
I nogle tilfælde opgiver producenten selv på deres hjemme side, hvad "læse/skrive hastigheden" er. Det er min erfaring, at et flashdrev har forskellig læse/skrivehast.

Hvis ovenstående IKKE er opgivet, må vi desværre antage at USB 2.0 "understøttes", men ikke udnyttes.

HER: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2080 kan du læse en test af et flashdrev, og se hvordan de anvender SiSoftware Sandre benchmark programmet til at teste fil-overførselselshastigheden. Selvom den er opgivet fra producenten, er der ingen sikkerhed for at det passer i praksis.

Jeg vil lige vende tilbage med specifikationer på dit drev.

Hilsen JSC

Accepteret svar
Fra : Kinajumjum

Modtaget 50 point
Dato : 04-04-04 17:08

Undskyld; jeg overså dit OS.

USB 2.0 virker på Windows 98, mener jeg. Du kan evt checke sådan:

Gå ind i [system/egenskaber/hardware/enhedsorientering] (kan ikke huske rækkefølgen). Under [USB-controllere] SKAL der stå noget med "USB 2.0". Ellers er USB 2.0 ikke understøttet.

Jeg huskede desværre rigtigt: På Sandisk's hjemmeside kan jeg ikke finde oplysninger om læse/skrive-hast., lige meget om du har http://www.sandisk.com/retail_cruzer_micro.html eller http://www.sandisk.com/retail_cruzermini.html.

Hvis du har et andet drev end de to oplyste, kender jeg ikke til det. Jeg mener iøvrigt at have læst læse/skrive-hastigheds-specifikationer på drevet, på en tysk web-side, men kan ikke finde den nu. Se evt her http://www.hvordan.dk.

Her: http://www.hardwareonline.dk/downloads.asp?kategori=Benchmarkprogrammer kan du finde Sisoft Sandra.

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 05-04-04 10:33

Tak for svaret Kinajumjum - p...

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 05-04-04 10:52

You're welcome.