/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Middel mod borbiller ?
Fra : martinussen
Vist : 8001 gange
125 point
Dato : 31-03-04 19:00

Hej

Vi har nogle borbiller(staveplade) i spærene på loftet.. Vi har købt en liter pinotex, men det koster en halv bondegård.. Findes der ikke en billigere løsning?

Hvornår har I andre sluppet af med de små dyr..??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 19:09

Det er ikke ualmindeligt, at deri ældre huse findes huller efter borebiller i spærene, og et almindeligt kendt middel er petroleum. Gift er ikke godt da I også kommer til at indånde det.
I alvorlige tilfælde skal I have fat i skadedyrsbekæmpere.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 31-03-04 19:13

Hej
Der findes et middel som er specielt beregnet på borebiller , men jeg husker ikke hvad det hedder.
Hvis du søger på Google.dk kommer der en masse henvisninger.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 31-03-04 19:48

boracol virker godt på borebiller men det er lidt dyrt jeg ville bruge petrolium eller endnu billigere diesel det virker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 19:54

Citat
Fra Byggekram:
Borebillens larvegange på kryds og tværs kan ændre træets struktur væsentligt. Angreb kan give problemer af forskellig karakter spændende fra dårligt udseende til alvorlig forringelse af træets styrke.

Borebillen er afhængig af høj luftfugtighed – det vil sige det, at det kunne tyde på, at dit tagrum ikke er ventileret korrekt.

Undersøg om dine udluftningsåbninger er tilstoppet i dit tagrum. Det kan være alt fra spindelvæv, blade, fuglereder til gamle aviser.

Hvis det er et gammelt hus du bor i, kan det sagtens være et gammelt angreb. Undersøg derfor om der kommer flere huller til i et afgrænset område. Hvis det er tilfældet findes der flere forskellige træbeskyttelsesmidler, som er godkendt til udryddelse af borebiller o.l. Man kan evt. bruge en tryksprøjte til at sprøjte træværket med indtil den angivne dosis er nået for det valgte produkt.

Det kan være nødvendigt at behandle træværket flere år i træk – og det skal gøres i foråret. Sidst i april/først i maj - før billerne bliver flyvemodne.

Vær opmærksom på, at træet kan blive ved med at drysse i flere år efter billerne er døde, kontroller derfor jævnligt, at der ikke opstår nye huller.

Petroleum og dieselolie er billige midler, som desværre ikke har nogen langvarig effekt.
Jeg anvender selv petroleum (ikke lugtfri) og supplerer med farveløs træsbeskyttelse hvor der skal lukkes af.
Jeg har tidligere brugt et middel der hed c-tox, men det er så vidt jeg ved blevet forbudt at anvende til boliger og var bestemt meget giftigt.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 31-03-04 19:59

Jeg har på et tidspunkt undersøgt, hvilke midler der er velegnede og har et par ting noteret op, men husker ikke mere nøjagtigt, hvilket jeg kom frem til var mest velegnet - var på daværende tidspunkt igennem megen materiale fra miljøstyrelsen, samt omkring hvilke produkter der var godkendt forsikringsmæssigt.

Først to, som jeg kan se jeg har noteret som godkendt af forsikringen:
Boracol fra firmaet Lovtox eller Lovtax amt Gori 22/7

Hernæst et træbeskyttelsesmiddel godtkendt af miljøstyrelsen Tanco eller Tanca A-Tox fra Borup Møbel og Træbeskyttelse.

Årsagen til denne søgen var, at jeg først fik købt et produkt, som jeg siden fandt ud af, at jeg skulle bruge åndedrætsværn ved brugen og da det skulle bruges steder som ligger tæt på sove- og opholdsrum begyndte undersøgelserne.

Sidste tilføjelse lige for, at henlede opmærksomheden på, at der er andre forhold end prisen, der kan være afgørende.

Priserne husker jeg ikke mere - undersøgelserne er foretaget for 1½ år siden, måske er andet kommet til siden - men oplysningerne kan måske hjælpe dig på vej i din søgen.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 31-03-04 20:02

Vil lige tilføje, at jeg alle steder blev orienteret om petroleum og dieselolie ikke var noget der var særlig effektivt, ser at Bjarne D også i sit indlæg skriver dette, derfor blot for, at bekræfte at det også er de oplysninger jeg har fået.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-03-04 20:36
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-04 21:41

Man kan tjærer bjælkerne med sokkeltjære det virker
Mvh sune

Kommentar
Fra : smut

Dato : 31-03-04 21:49

nej sune så har man et STORT problem hvis der skulle kumme lidt vand eller fugt ind i træet det kan nemlig ikke særlig nemt komme ud igen så det vil jeg ikke gøre

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-04 22:06

Der skulle helst ikke komme vand ind på loftet Og er det tørt når det smøres kan det jo heller ikke rigtigt komme vand ind Og det er desuden også det man evt bruger til bindingsværk sååe
Mvh Sune

Kommentar
Fra : technic

Dato : 31-03-04 22:09

Hmmm!
Citat
Borebillen er afhængig af høj luftfugtighed – det vil sige det, at det kunne tyde på, at dit tagrum ikke er ventileret korrekt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-04 22:16

Du har formentlig ikke rindende vand på loftet, og så virker det her lissågodt som boracol og er billigere:
til hver liter kølerglycol varmet op til 80 - 100 grader sætter du 200 g. borax og 200 g. borsyre. Rør rundt med en træpind, til det er opløst. Vent til det har en passende temperatur og stryg det på fra oven. Glycolen er i sig selv giftig for billerne og deres afkom, og borsaltene virker lige som dem i boracol. Der er ingen af ingredienserne, som ligefrem er sunde, men man drikker jo heller ikke petroleum! Glycolens ekstremt lave overfladespænding gør, at suppen trænger DYBT ind i træet. Hvis det ikke var fordi det er vandopløseligt, ville det være en næsten ideel imprægnering. Men du får ikke forsikringen til at betale det - det er jo ikke et "godkendt middel". Det virker i øvrigt også fremragende mod svampeangreb.
mvh pbp

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 31-03-04 22:36

Hallo kammerat!!! det dur sku ikke bare at købe et eller andet, og det er desværre det folk gør når de køber ind - så køber man ind - folk aner sku ikke engang om det er et produkt der er baseret på at skal anvendes til et eller andet, til dit formål skal du bruge gori 22/7
du skal læse teksten på emballagen godt m.h.t. sikkerhed evt. med spedialpåklædning...
desuden a-tox fra tanaco.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-04 22:39

Hvis man ikke sprøjter det på, er den med glycolen temmelig uskadelig. Hvis man sprøjter det, skal man åndedrætsværn på.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 31-03-04 22:41

>sune<
jeg ved godt det bruges til blev brugt til bindingsværk med det var kun udvendigt så træet er ikke lukket inde dvs evt fugt kan komme ud

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 22:44
Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 31-03-04 22:46

Du må jo lige have det her med, du kan jo risikere at du får skader igen med mindre du sørger for det vi i fagsproget kalder konstruktiv træbeskyttelse, eks. skal du have rigelig ventilation det være sig i kip som tagfod eller ventiler - emnet er stort, prøv at se på nettet under træbeskyttelse, ventilation samt firmaet vink læs også om tagmaterialer og isolering...

Accepteret svar
Fra : slemmert

Modtaget 125 point
Dato : 31-03-04 22:58

nej, jeg aner ikke hvad a-tox koster, jeg ved heller ikke hvad pinotex koster, eller for den sags skyld alt mulig andet, men i relation til hvad en ødelagt tagkonstruktion koster, og det kan nu engang ikke nytte at en sælger foregøgler en køber at en spand grundingsolie kan anvendes til borebiller - fordi nu har vi den igen som jeg i andre indlæg har anført nemlig at folk koncentrerer sig udelukkende om prisen, om den vare de så køber egentlig er den rigtige det er tilsyneladende ligemeget - - god arbejdslyst

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 31-03-04 22:58

nej, jeg aner ikke hvad a-tox koster, jeg ved heller ikke hvad pinotex koster, eller for den sags skyld alt mulig andet, men i relation til hvad en ødelagt tagkonstruktion koster, og det kan nu engang ikke nytte at en sælger foregøgler en køber at en spand grundingsolie kan anvendes til borebiller - fordi nu har vi den igen som jeg i andre indlæg har anført nemlig at folk koncentrerer sig udelukkende om prisen, om den vare de så køber egentlig er den rigtige det er tilsyneladende ligemeget - - god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-04-04 17:38

Husk at lukke Og
God Påske
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 12-04-04 18:15

Tak for svaret slemmert.