/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvordan passer det sammen?
Fra : bassenborg
Vist : 628 gange
100 point
Dato : 29-03-04 18:36

Hvordan er det lige man regner det der ud, med hvordan ram passer sammen med bundkort og processor?
Jeg skal prøve at forklare det lidt nærmere: Bundkort ASRock k7s8x R 3.0 - Ram 3x256MB DDR PC3200 - Processor Athlon XP1700 FSB266 Mhz.
Jeg vil jo gerne ha' at mine ram skal køre med PC3200, men passer det med processoren's hastighed, og hvordan er det lige at man regner det ud?
Hvis nu jeg har en processor på XP2500 FSB333 Mhz, hvordan ser det så ud?
Jeg var lidt i tvivl om mit bundkort kunne ta' mine 3x256 DDR PC3200 ram, så det har jeg spurgt efter der hvor jeg købte bundkortet (SHG).
De skriver til mig at det kommer an på CPU'ens hastighed.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 29-03-04 21:52

Ang. om RAM passer med bundkort kan du se på producentens hjemmeside!
"PC3200"-RAM passer til din computer! så dem kan du sagtens købe!! intet problem der!...
(det kan oven i købet køre med DDR400)...

DDR 266/200 Max. 3GB (f.eks. 3x1GB.)
DDR 333 Max. 2GB (f.eks. 2x512MB. + 1x1GB.)
DDR 400 Max. 1GB (f.eks. 1x1GB. eller 3x512MB.)

Her kan du se hvad dit board understøtter! (tryk på "+" for mere visning!):
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72492

Info om dit bundkort:
http://www.asrock.com/product/product_k7s8x_r3.htm

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 22:37

Cooper>> Hvordan læser du det her?
3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3
PC1600 (DDR200) / PC2100 (DDR266)
for 3 DDR DIMM slots, Max. 3GB;
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB;
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB
Bassenborg og jeg har drøftet problemet i en anden tråd og forhandleren mener tilsyneladende, at det er afhængigt af CPU'ens størrelse og altså hvor meget BUS frekvens der er til rådighed.
Bassenborg vil gerne have 3xPC3200 DDR RAM i spørgsmålet er om han er nødt til at samle i en blok da der måske menes at der kun er "plads" til PC 3200 i een slot.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 22:38

Det jeg klippede ind er fra manualen, som du kan finde på dit eget link. Det kunne vi i hvert fald i går

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-03-04 23:24

Jeg har fået bundkortet i dag, men jeg ved sgu' da snart ikke om jeg gider at åbne pakken. Jeg har været inde på flere forums og andre steder hele dagen, for at lede efter svar, men jag finder bare personer med samme problem som mig, og som ikke kan finde nogen der ved noget om det.
Nå, men måske i morgen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-04 23:53

Jeg forstår godt din frustration, men det er nu heller ikke særligt imponerende det kort der.
Det er ligesom hvis du vil sætte en Porsche motor i en VW boble. Der er ikke undervogn til det
Det er jo noget med et bestemt beløb til rådighed (så jeg i et gl. spg.) og jeg er sikker på at du vil få masser af glæde af RAM med lavere frekvens, men på den anden side så er der ikke meget fremsynethed i det bundkort.
Jeg kører selv med Pentium 4 2400 mhz med 2 stk 512 mb PC2700 DDR RAM på et ASUS P4S533E bundkort og jeg er meget tilfreds. Det kostede kassen da jeg købte det, men det har været det værd.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 30-03-04 22:03

Der kommer lige en ordentlig smøre her, bare for at i skal vide hvor meget jeg kæmper for sandheden, og kun den.
Jeg har som sagt fået mit bundkort, og har kigget i den medfølgende manual.
Det blev jeg selvfølgelig ikke klogere af.
Nå, men i dag har jeg skrevet til alle de edb-butikker der dukker op på edb-priser, når jeg klikker ind på omtalte bundkort, 7 stk. foruden SHG, hvor jeg har købt bundkortet.
Jeg har så foregivet at jeg var interesseret i deres bundkort (ASRock k7s8x) og samtidig spurgt dem alle, om mine 3 stk. ram ville køre ordentligt på det.
(Jeg lægger lige svarene til sidst i min roman).
På torsdag skal jeg til Århus, SHG, og så spørger jeg dem lige igen, om rammene.
Hvis de siger at min sammensætning vil virke, er det vel dem der har ansvaret, hvis det ikke gør.
Jeg vender tilbage sent torsdag, eller måske først fredag, med en briefing om hvordan det er gået.
Her er først mit spørgsmål til edb-butikkerne, og så de forskellige svar:

Jeg påtænker at købe et sådant bundkort.
Jeg har været inde på producentens hjemmeside, og kigge i manualen.
Der står at det understøtter 3 stk.DDR 400-ram.
Jeg har så hørt fra anden side, at det kun understøtter 1 stk. DDR 400-ram.
Jeg har 3 stk. 256MB DDR 400 PC3200, som jeg skal bruge til bundkortet, kan det lade sig gøre?

Her er svarene:

Tak for din mail.
Bundkortet skulle gerne understøtte 3 stk. DDR400 blokke.

I de manualer der følger med vores bundkort AsRock K7S8X ( ikke R 3.0
udgaven), står der følgende omkring RAM-blokkene:

Memory:

3DDR DIMM slots : DDR1, DDR2, and DDR3.

PC1600(DDR200) / PC2100 (DDR266) for 3 DDR DIMM slots, Max 3 GB.
PC2700(DDDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max 2 GB.
PC3200(DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max 1 GB.

Og i den manual jeg har fundet på asrock´s hjemmeside står følgende ( R
3.0 udgaven)

AsRock K7S8X R 3.0:

Memory: 3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3

PC1600 (DDR200) / PC2100 (DDR266) for 3 DDR DIMM slots, Max. 3GB;
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB;
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB

Ud fra dette mener jeg at bundkortet kun understøtter én PC3200 ramblok
( dette gælder begge modeller )

De vil fint kunne køre derpå

Ja, det kan det

Vi køre som std. på disse bundkort med 2 X 512MB DDR men med 3X har vi ikke prøvet.

Sådan var svarene.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 22:11

Den kan jo helt sikkert kun trække max. 1gb DDR 400= 2x 512
Hvad med at bytte dine 256'ere til een 512 og så måske købe en til senere (når der er råd), som jeg var lidt inde på tidligere, men helt ærligt een ting er, at det kan gøre noget helt andet om det kører optimalt og det vil du nok aldrig finde ud af. Med den slags ting er det mere et samspil af faktorer der gør helheden.
Fortsæt du bare undersøgelsen, men indtil nu er vi da vist ikke klogere.
Jeg venter at høre nyt.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 23:01

Understøtter vist ddr 400 ram op til 1 Gb! Så 3 på 250 må da være i orden? Men det der med at det er deres ansvar, det skal du nok ikke regne med Mange test har forøvrigt vist at bundkort kører bedre med 333 ram en med 400!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 23:05

Problemet er nok at bussens bredde sætter begrænsning for hvor mange og hvor stor frekvens der er plads til.
Hvordan vil du tolke dette Tedd?
PC3200(DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max 1 GB

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 23:08

Ja det jo lige det Bjarne *L* Man kunne jo osse tolke det at man kunne sætte 1 gb 400 ram i hver slot? Ikke særlig klar manual!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 23:14

Nej, bestemt ikke,men det at det er skrevet på denmåde må betyde noget og kortets bus er ikke specielt hurtig, 333 mhz..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 23:18

Tror heller ikke den kan klare mere end een 400 uanset størrelse, men de påstår jo de har kørt med 2. jeg ville vælge et andet bundkort hvis det var mig!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 23:20

Og de snakker osse om at det kommer an på processorens hastighed!!! (se selve spørgsmålet!) Det har da noget med FSB at gøre og ikke hastighed! Jeg ville holde mig langt væk fra dem!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 23:28

Jeg stoler heller ikke på det. Det er for billigt.
Jeg ville ofre mere på bundkort for det der er vist billigere end rammene.
Der er jo fortrydelsesret på Internethandel så der er håb endnu.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 04-04-04 00:21

Tak for svaret BjarneD.
Ja, så er jeg tilbage (Hurra!!!)
Jeg har solgt mit bundkort, grafikkort og processor, og så havde jeg også et TV-kort liggende, som jeg ikke brugte.
Så tog jeg til Århus (SHG), og returnerede mit AsRock bundkort.
Jeg købte så et Abit NF7 - NForce 2 bundkort, og en Athlon XP 2500+ processor.
Så var pengene også brugt.
Jeg har beholdt mine ram, og monteret 2x256 på bundkortet. (Det understøtter 2xDDR 400 og 3xDDR 333).
Jeg presser lige det sidste ud af denne tråd: Jeg har jo som sagt 3x256MB DDR 400 PC3200, og de to af dem ér monteret. Men de kører kun med PC2700 i hastighed.
Jeg skal vel ikke overclocke, for at få dem til at køre med den rigtige hastighed, eller kan det måske indstilles på en anden måde. Det kunne også være, at jeg skulle smide den sidste ram-klods i, så den kører med 3xPC2700 i stedet. Er det måske endda bedre?
PS: Dette er selvfølgelig kun nogle tanker jeg gør mig.
Jeg kunne da ikke finde på at spørge mere, i en tråd der er besvaret. (Nej, jeg kan da ej)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 00:29

Prøv bare at smide den sidste i. Det der med frekvenser er meget svært. Jeg kan være at CPU'en bruger for meget af bussens "bredde" og derfor kører RAM'ene ikke hurtigere, men lad være med at forsøge at overclocke for en AMD udvikler varme nok i forvejen, men tjek endelig om indstillingerne i BIOS står rigtigt og det gør du med manualen i hånden for at få det rigtige resultat.
Du er velkommen for jeg syntes at det er hyggeligt at hjælpe en der tænker så meget over tingene som du gør så jeg markerer lige boksen forneden så jeg får en mail hvis du melder dig.

Det var godt at du fandt en god løsning.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 01:30

Dine RAM skal køre med 200 mhz. Hvis du har Aida installeret er det let at se hvordan PC'en rent faktisk kører.
Hvis du ikke har Aida kan du hente den her. Det er det program hvor du også kan se hvilke drivere du skal bruge.
http://www.aida32.hu/aida32-download.php