/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjerner jeg kalken?
Fra : Hovsan
Vist : 12169 gange
100 point
Dato : 27-03-04 22:51

Jeg bor i et ældre hus, hvor man tilsyneladende har brugt at kalke væggene. Så i min gang er flere vægge kalket.

Det gamle tapet har jeg taget ned, men kunne også se at det ikke hæftede særlig godt ved underlaget af kalk, så derfor vil jeg godt høre om nogen har gode tip til, hvordan jeg kommer om ved det problem.

Det skal lige nævnes, at jeg et andet sted har samme problem, her har jeg forsøgt på alverdens forskellige måder - da det ikke lykkedes smurte jeg med flere lag af noget forankringsgrunder, hvilket i første omgang så ud til at være fint - men det varede ikke ved det løsner sig, så derfor vil jeg gerne helt af med kalken, hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-03-04 22:58

En hård kost eller børste er nok den måde det sker på.
Man kan jo sandblæse men det er en større affære.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 27-03-04 22:58

Er vel bare syrer der hjælper på det

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-03-04 23:02

Har både forsøgt med hård kost - rystepudser og boremaskine med stålbørste på (men det tager mere af væggen end godt er og kan ikke gøres jævnt) - men syre, skriv lidt mere om det - hvilken syre kunne tænkes at hjælpe og kan man stå i dampen fra det, der kan hjælpe, det er jo indendørs?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-04 23:03

Hvis det er kalk og ikke en hvid plastmaling, kan du give et udmærket underlag for tapet ved at stryge et par gange med tapetklister og lade det tørre op, før du tapetserer. Hvis tapetet skal blive på, er det dog en betingelse, at væggen er temmelig jævn, for tapetet strammer sig op under tørringen, og hvis grunden er bulet, vil tapetet kun ride på "bjergtoppene". Denne jævnhed kan du kontrollere ved at lime eller hæfteklamme en bane sandpapir - korn 100 til 180 - på et 1 meters bræt og trække sidelæns hen over væggen. Hvis væggen så bliver nogenlunde ensartet ridste, er den jævn nok. Hvis der er store "lunker" uden påvirkning, har du et problem og samtidig forklaringen på, at din forgænger har valgt en anden behandling end tapet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 27-03-04 23:04

saltsyre tar kalken,men du må ha utluftning på jo

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 23:12

Kalk vaskes ned med vand hvis der er meget smøres det med vand eller sprøjtes med en forstøver og så skrabe det af med en stor tapetspartel når det er blødet lidt op og vaskes derefter ned indtil det er helt vasket af
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-04 23:16

Hvis væggen derefter er meget ujævn spartles den med den store spartel med feks sanding som er en færdigblandet spartelmasse
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-03-04 23:16

Hm.. lige noget at tænke over - der hvor jeg har tepetseret og tapetet løsner sig, der har jeg faktisk også været med tapetklister først, der mener jeg nok væggene er rimeligt jævne.

Men der hvor jeg yderligere skal i gang og nu har fjernet tapetet, der er der nok nogle ujævnheder, som jeg tænkte, at jeg måske kunne udbedre, hvis bare jeg kunne komme af med kalken, for den er der jo ikke noget der kan hæfte på. Men den med saltsyre, den virker lige en omgang for skrap for mig.

Har selv tænkt på om noget med eddike kunen hjælpe, men har ikke prøvet det, ved dog fra tidligere hus, hvor der skulle kalkes og tjæres, at jeg brugte eddike, når kalken kom på afveje - har nogen erfaring med det, når det handler om kalk i mængder som her?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 27-03-04 23:33

Må jo fortynne den vet du,virker hver gang

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-03-04 23:34

Er du sikker på det ikke er limfarve, det lyder lidt underligt med kalk indendørs. Hvis det er limfarve skal det vaskes ned.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-03-04 23:36

Et kalket loft kan males med en oliebaseret maling.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-03-04 23:40

Silicium maling holder på 3 år hos mig(dyrt 1000kr-10l)og der blev kalken vasket ned 3 gange.
Men problemet er ligesåmeget,at der over årene er smurt alt muligt mellem himmel og jord på.
Et af værelserne måtte jeg opgive og måtte omspartle(jævnfør Sune).
Det værste var lofterne,3 gange vask,2 gange dyr maling,ja det er da pænt nu,men bagefter fandt jeg ud af,
at liste lofter havde været billigere og hurtigere at sætte op(og så havde jeg heller ikke fået vand i hovedet hele tiden)
Den med eddike og syre glem det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 23:42

Der er ikke noget der binder ordentligt på kalk og det skal vaskes ned med VAND som beskrevet lidt tidligere i denne tråd
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-03-04 23:44

qfha > Hm - næ..nu skal jeg lige tænke tilbage - det sted hvor jeg er i gang nu, der er jeg rimelig sikker, da jeg kan skabe lag af, der sidder i flager, men andre steder sidder det fast, altså det virker som jeg kender til fra udvendig kalkning af hus.

Men når du siger limfarve - ja, så tænker jeg på det andet sted, mener faktisk at det var farvet men virkede kalkagtigt, deraf min konklussion, at det måtte være farvet kalk, men kun som om der var et lag. Da jeg ikke har kendskab til, hvordan limfarve er ja, så ved jeg da ikke om det kan være sådan noget der er under det jeg har tapetseret og som nu hænger.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-03-04 23:48

Det lyder som limfarve. Frem med vandspanden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-04 23:51

Som en sagde saltsyre tager kalken, og dine hænder, tøj og de andvendte børster, hjælper iøvrigt ingenting hvis det er et tykt lag kalk, så vil kalken neutralisere syren, medmindre du bruger, store mængde, Er det et tyndt lag kalk,så er det Sunowits råd du skal lytte til. I min tid på landet for mange år siden, fjernede vi kalken, der kunne have en tykkelse på 5 mm. Med en skraber, en roehakke er velegnet, det bliver altså ikke så jævnt, at du undgår at pudse væggen op igen, NU har du da noget at vælge imellem.
Mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-03-04 00:04

Tak for svaret Sunowich - det ser ud til at det er mere vand der skal til - omkring spartelmassen, da har jeg noget stående fra udspartling imellem gipsplader, mon det kan bruges, eller er det en særlig slags spartelmasse jeg skal bruge - kan ikke lige se om det du nævner er et mærke eller en type spartelmasse.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 00:05

Kalken opfører sig anderledes udendørs,og jeg er sikker på der forskellige slags maling og kalk på hos dig.
Og det er det der er det,der kedelige ved det,havde det bare været kalk der var brugt hele tiden,kunne man have fortsat med det ,for kalk i sig selv er et aldeles udmærket materiale,og tilmed meget billigt.
Du skal have fat i en svamp,der sidder på en stang,med en klemmeanordning,fåes hos farvehandleren,og så vand og
muskler,så klarer du den nok.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-03-04 00:07

Også tak til Jer andre for hjælpen - men det ser jo ud til, at det handler om vand, vand og atter vand, som Sune gentager.