/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ram?
Fra : bassenborg
Vist : 398 gange
50 point
Dato : 25-03-04 11:10

Hvad er bedst, 3x256mb DDR 400, eller 1x256 + 1x512mb DDR 400?
Altså, samme slags ram, men to måder at sætte dem sammen på.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 25-03-04 11:11

Det er 1x256 + 1x512 da det helt klart err bedst at have enkelte blokke i

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 25-03-04 11:18

samme spg. herfra.. jeg skal til at lave ny com. skal jeg så hellere købe en stor blok i stedet for 2 mindre??

Lyhne1

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 25-03-04 11:18

samme spg. herfra.. jeg skal til at lave ny com. skal jeg så hellere købe en stor blok i stedet for 2 mindre??

Lyhne1

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 25-03-04 11:18

sorry..Dobbelklik..

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 25-03-04 11:21

Enkelte blokke er at foretrække,mindre at skifte i tilfælde af fejl i ram

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 25-03-04 11:26

Hej Zerg911.
Jeg ved ikke om du helt forstår spørgsmålet.
Jeg snakker om (3 stk. blokke a' 256) eller (1 stk. blok a' 256+1 stk. blok a' 512).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 11:30

Du skal have RAM blokkene i samme størrelse så svaret må i dette tilfælde være 3x 256.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 25-03-04 11:36

Hvorfor skal man det BjarneD ??

Jeg ville da selv fortrække 1x256 og 1x512 i stedet for 3x256

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 25-03-04 11:48

Det skal man fordi computeren arbejder bedst med enheder af samme værdi. Du kan kalde det balance.

Det er erfaringsmæssigt det mest stabile. Et fænomen jeg har stødt på mange gange, men du må ikke spørge mig hvor det er beskrevet for det husker jeg ikke, men det er altså ikke noget jeg selv bare finder på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 12:11

"Modulerne per "bank" skal indeholde lige meget hukommelse (8, 16, 32 eller 64 MB o.s.v.)." Citat fra PC Dummies og de bedre vidende

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 25-03-04 13:05

Ville meget gerne vide hvorfor de skal det.. For jeg har ingen problemer med at køre med forskellige blokke..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 13:27

Zerg911>>Du behøver ikke at opleve problemer for det er der mange der kører med, men når valget er der vil det da være tåbeligt ikke at gøre det der anbefales. Det er i det hele taget utroligt hvad der sættes sammen og som ikke giver "problemer", men hvordan kan du vide om det giver problemer.
På mange bundkort kan man slet ikke få RAM blokke til at virke hvis de ikke er anbragt efter et bestemt mønster. Nogle kan kun køre med doublesided eller singlesided og andre skal have det varieret.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 25-03-04 13:30

Jeg ville stadig vælge at tage 1 256 og 1 512 da der så senere er mulig hed for at sætte endnu en blok i, uden at skulle skifte.. Og da jeg aldrig har oplevet problemer med at have forskellige antal pr. blok vil jeg da fortsætte med dette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 14:06

Du har meget at lære endnu Zerg911

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 25-03-04 14:09

Nææh.. Det har nok mere noget at gøre med hvilken erfaring man har haft.. da jeg ikke har haft problemer med det, hvorfor så lave de anderledes?? Jeg har selv 2x512 i men det er nu mest for at de skal køre Duel

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-04 18:34

Tak for svaret BjarneD.
Jeg har købt 3 ram moduler (Corsair 256MB PC3200), og jeg venter nu på et bundkort (AS-Rock k7s8x).
Det er også meget fint, hvis bundkortet understøtter 3 blokke PC3200 ram.
Det gør det IKKE, kan jeg så fortælle. det understøtter kun EN blok PC3200.
Jeg har kigget meget længe efter bundkort og ram, fordi jeg synes at det er næsten lige så spændende, som når jeg får det hjem og skal installere det.
Jeg har kigget på "EDB-priser & Gate2prices", og en masse web-butikker, og jeg har ikke kunnet læse mig til, at AS-Rock k7s8x ikke understøtter 3 blokke PC3200.
Ram kompabiliteten skriver de om på en meget dårlig måde, og jeg fandt ikke ud af det før jeg kiggede på AS-Rock's hjemmeside (hvilket jeg så har lært, at jeg skal gøre FØR jeg køber noget).
Det jeg skriver, er selvfølgelig ikke kritik til nogen anden end mig selv, jeg trængte bare til at få det ud af systemet.
PS: "MIN KONE FORSTÅR MIG IKKE" I hvertfald ikke når det drejer sig om COMPUTERE.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 18:51

Det forstår jeg ikke Bassenborg for se her: http://www.asrock.com.tw/product/product_k7s8x.htm
ASRock K7S8X

CPU Socket Socket 462 , supporting AMD Athlon, Athlon XP, Duron
FSB 333/266/200 MHz

Chipset SiS746FX
Memory DDR 266 Max. 3GB
DDR 333 Max. 2GB
DDR 400 Max. 1GB
DDR 3 x DDR, DDR400/333/266
Slots AGP 1, AGP 8X/4X 1.5Volt
PCI 6 slots, PCI 2.2
VGA N/A
Audio AC97 CODEC
Channel 5.1 CH
LAN 802.3u, 10/100 Ethernet LAN, WOL supported
Modem N/Al
Connector IDE 2 x ATA 133/100/66/33
Floppy 1 connector
1 x SIR
ASROCK I/O Keyboard PS2 x1
Mouse PS2 x1
USB2.0 4 ports default on rear panel + 2 ports upgrade via header
Serial 1
Parallel 1
Game/MIDI 1
LAN 1 x RJ45
Audio I/O Line In/Line Out/Mic.
ASRock U-COP ASRock Universal CPU Overheating Protection
Other Connector CPU/Chassis FAN connectors
20 pin ATX power connector
CD/AUX/ audio in (on audio model only)
Front panel audio connector (on audio model only)
BIOS Feature 2Mb AMI BIOS with ACPI, SM BIOS 2.3.0, PnP
Manageability WOL,WOR
Support CD Drivers,

.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-04 19:35

Hej Bjarne D.
Ja det kan jeg godt se.
Jeg havde klikket på linket på SHG's hjemmeside, og det link henviser til den samme side, kan jeg se nu.
Men jeg har så været inde og kigge på manualen (i det link som du også har givet mig), og der står under "memory" side 5 : "PC3200(DDR400) for 1 DDR DIMM slot, max. 1gb".
Det forstår jeg sådan at der kun er et "slot" til PC3200 ram.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 19:53

Det kunne godt tyde på at bundkortet kun kan trække et modul med DDR 400. Måske skulle du så få byttet de RAM til 1 kort med enten 512 mb eller 1gb alt efter hvad pengepungen formår.
Jeg er sikker på at du vil have mere glæde af det hurtige kort så det er bedre at have mindre RAM og så have et hurtigere RAM kort. Hvis du skal have mere end 512 må du så vælge et langsommere kort. Det er altsammen et spørgsmål om fordeling af FSB hastigheden.
Når du nu læser disse oplysninger i manualen så er du nok også klar over, at det netop ikke er ligegyldig hvordan man blander RAM kortene.
Jeg kører selv med 2 x 256mb PC 2400 DDR RAM og jeg er godt tilfreds, men jeg kører aldrig med hurtige spil, men er i stand til at arbejde med billeder der fylder flere hundrede mb. uden maskinen volder problemer, men jeg har også 400w strømforsyning til min P4 2400mhz.CPU
Jeg hænger på hvis du har lyst til at diskutere lidt mere

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-04 20:02

Jeg må prøve at snakke med SHG, der hvor jeg har bestilt bundkortet, om de vil bytte to af mine 256 ram klodser til en 512MB klods, og så måske et bundkort der kan tage to PC3200 ram klodser. Så kan jeg da få 768MB ram i maskinen.
Der er faktisk ikke, efter hvad jeg kan se, ret mange bundkort i den lave prisende, der understøtter 3xPC3200 ram klodser.
PS: Jeg har i øjeblikket 2 stk. PC2100 klodser i, er PC3200 meget hurtigere, eller hva'?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 20:06

Jeg tror ikke du får så meget mere glæde af det med mindre du kører med noget der virkelig kræver hurtig hukommelse. PC 3200 er HURTIGE, men om du kan mærke det er noget helt andet.
Hvis du har bestilt online har du altid mindst 14 dg. returret (lov), og at bytte på den måde burde ikke være et problem.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-04 20:26

Tak for hjælpen, Bjarne D. Det er altid en fornøjelse at konversere med dig.
Vi snakkes ved en anden gang.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 20:28

Du skal være hjertelig velkommen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-03-04 17:13

Hej Bjarne D, er du der endnu.
Jeg er ikke helt færdig, med min evindelige søgen efter viden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 23:28

Kandu's mail har svigtet og jeg har været i haven hele dagen, men der er jo gang i et nyt spørgsmål.