/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
reklamationsret
Fra : p3h
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 23-03-04 19:06

Hvem kender købeloven?
Kan en forhandler returnere et andet, brugt, "repareret", bundkort til mig i reklamationsperioden?
I stedet for mit eget eller ét nyt.
BIOSen i det originale har drillet hele sit liv, og døde bort efter 10 mdr.
Jeg behandler altid komponenter med jordede stel og armbånd...
mvh p3h

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 19:13

NEJ.
Det kan vist ikke siges mere klart.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 19:16
Kommentar
Fra : henrik__andersen

Dato : 23-03-04 19:16

Nej det skal være det samme der er reparetet eller et nyt....
IKKE et andet brugt eller rep....

P.S. Det ville da være godt at vide hvem der kan finde på det...
Hvem er det???

Mvh Henrik Andersen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 19:47

Ja, det kunne jeg da også tænke mig at vide.
Du må endelig meddele hvilket firma der er tale om.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 23-03-04 22:34

en forhandler må repera op til 3 gang på en del,. ifølge købeloven først 6 måneder er det forhandleren der har bevi byrden på at det er dig der han lavet noget forkert derefter er det dig som skal kunne bevise at fejlen har været der fra starten

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 24-03-04 08:18

Hejsa.

Så vidt jeg vek er dette i orden, jeg mener ikke sælger er forpligtet til at ombytte til nyt, men kan give dig et repareret retur, da dette vil gå hurtigere, (og sætte dig i samme situation) end hvis han skulle reparere dit..
Du har vel ikke mistet noget.. du har fået en vare som er magen til den du ville have fået hvis du havde fået din egen...

(Kan man forstå dette??? )

Et "mindre" firma der benytter samme procedure er HP
Hvis du eksempelvis har et defekt kamera, så tilbyder de at afhente det defekte på din hjemmeadresse, og bytte til et nyt... Det nye er dog et repareret kamera...
(Har selv prøvet det..)

se her, jeg lidt i tvivl om hvordan det skal tydes...:
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

håber dette kan være med til at kaste lys over sagen...

Lyhne1

Kommentar
Fra : p3h

Dato : 24-03-04 23:55

Tak skal I have!
B.J.Trading – som har solgt bundkortet, returneret det andet brugt kort og påstår at det er lovligt - må selv lære sine lektioner på den måde!
Det ser ud at sagen ryger videre... jeg kontakter dem endnu én gang.
Mvh p3h

Accepteret svar
Fra : Kinajumjum

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-04 18:52

Jeg har været ude for PRÆCIS det samme hos www.shg.dk .

Og der er INGEN tvivl. Det må de IKKE. Og de VED det godt. Loven er meget klar på det område.

Sælger skal indenfor "rimelig tid" bytte varen til en ny, eller reparere den gamle. De må IKKE sende dig et anden, repareret effekt. Den skal være ny, og i original emballage.

Ved at sende dig et brugt kort har de accepteret at kortet er fejlbehæftet.
Ellers havde de naturligvis kontaktet dig, og gjort dig opmærksom på ex. at kortet skulle repareres for din egen regning, fordi du havde misbrugt det.

Du kan nu sende kortet tilbage, og anmode dem om enten:

1) Reparere det defekte kort. Dette skal være inden "rimelig tid" (som er et juridisk begreb), man plejer at antage max 1 mdr. Efter 1 mdr. går du til punkt 3+4.

2) Sende dig et nyt, tilsvarende kort. Kortet må jurisdisk set gerne være af et andet fabrikat, hvis sælger kan godtgøre at kortet er tilsvarende eller bedre end det du havde. Det må ikke være dårligere. (Hvis de vælger denne mulighed, kan du selv bestemme om du vil til at checke chip set, osv). På det nye kort er der igen 2 års reklamationsret, mener jeg. Er dog ikke sikker.

3) Ophæve købet, og give dig dine penge tilbage.

4) Dette krav bør du altid sende til dem i et anbefalet brev, uafhængigt af bundkortet. Det koster ikke meget, og er din garanti for at de har modtaget kravet.

Sker der ikke noget herefter, kan du klage til http://www.fi.dk/ret/klageogankenaevn/forbrugerklagenaevnet
Det er dog en forudsætning at kortet har kostet mindst 800,-. Det har dit k7s5a næppe.

Held og lykke - og hold os evt. lige opdateret.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 00:55

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : p3h

Dato : 29-05-04 10:11

Tak for svaret Kinajumjum.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 29-05-04 10:44

No prob.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 29-05-04 10:45

Ups.. vil du lige skrive hvordan det gik..? (Det er okay, hvis du ikke har lyst..)

Kommentar
Fra : p3h

Dato : 30-05-04 02:53

Yeah
Forsælgeren siger at "Vi har behandlet din RMA sag efter den danske købelov. Hvis du ikke er tilfreds med det, vil
jeg ikke blande mig i hvilke steder du vil kontakte for at klage."
Forbrugerstyrelsen svarer mig til spørhsmålet om forhandelen har ret at gøre sådant: "Nej, hvis varen var mangelfuld efter købeloven, skal ombytning ske med et tilsvarende ubrugt produkt. Få yderlige rådgivning på 70131330, hver dag fra 9 til 12 og torsdag tillige fra 15 til 19. Mvh Tina Morell"
Sagen ligger nu på FS´s hænder og tager bare sin tid, flere månader...

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 30-05-04 10:45

Åhh..ja... men problemet er at for at behandle din klage i forbrugernævnet, skal varen have kostet mindst kr. 800,- ( http://www.fs.dk/menu/f-menu03.htm )
Hvis du har handlet hos BJ Traiding, har dit k7s5a næppe kostet det.

Du må endelig skrive her, hvad forbrugernævnet SÅ anbefaler dig at gøre.. jeg har lige for et par dage siden diskuteret samme problem i et andet forum, og ingen af os ved hvad man så kan gøre.

Æv.. jeg bliver VRED på dine vegne. :-/