/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Køb af bundkort, grafikkort og ram?
Fra : bassenborg
Vist : 329 gange
150 point
Dato : 20-03-04 00:05

Jeg har en maskine med disse data: ECS k7s5a, AMD Athlon XP1700+, 512MB pc2100, Geforce 2ti.
Der er så nogle ting der ligger helt fast; jeg skal ha' nyt bundkort, grafikkort og ram.
Mit budget er max. 1800 kr.
Jeg har sådan set bestemt mig for nogle ram: 512 MB PC-400 DDR3200 (ELIXIR)=515 kr.
Så er der ca. 1300 kr. tilbage.
Så er spørgsmålet: Hvordan skal jeg fordele pengene til bundkort og grafikkort?
Jeg har læst gode bedømmelser på et bundkort (ASRock K7S8X (ATX)) på EDB-priser,
til lidt over 200 kr. Er det noget, måske?
Bundkortet skal jo passe til min XP1700+, som sikkert skal skiftes ud til jul, med en CPU, der er noget større.
Er der nogen der har ideer til hvad jeg skal købe af bundkort og grafikkort, og hvad jeg skal ofre flest penge på?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 20-03-04 00:51

Bundkortet er jo vigtigere end grafikkort, men det lyder ikke som verdens bedste projekt du er i gang med.
Hvis du har mulighed for det burde du nok vente med at skifte bundkort indtil du har råd til en bedre CPU eller hvad med at beholde grafikkortet og købe en passende CPU i stedet. Det er alt andet lige bedre, at have CPU og bundkort i orden og så montere bedre ting på dette efterhånden som pengene er der.
Personligt vil jeg ikke røre de "hårdtpumpede" AMD processorer da man snart ikke hører om andet end problemer med dem fordi der er overophedning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 00:53

Nu skal du så være forudseende hvor stor en processor du får senere, så bundkortet passer til en større cpu, og hvor stor bliver den?

Men noget helt andet noget, er det et must at købe bundkort, ram og grafikkort nu.

En ting er sikkert, priserne vil altid falde på grund af nyt der kommer på markedet, så hvorfor ikke vente til jul med at anskaffe resten?

Blot et forslag, hvis det altså kan vente.

ellebye

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 20-03-04 07:35

Det ligger sådan at min dreng skal ha' mit grafikkort, til en "nybegynder-computer", han skal ha' i fødselsdagsgave.
Der er også noget dreng tilbage i mig, en del faktisk, og familiens økonomi er i øjeblikket ikke verdens bedste.
Så det hele skal regnes rigtig ud, så vi ikke overskrider budgettet for meget.
Jeg skulle jo også gerne være gift efter dette lille projekt.
Det var i den sammenhæng jeg tænkte, at smide et par hundrede ud til et bundkort, så er der jo stadig til et rimeligt grafikkort (1000 kr.).
Alt efter hvornår den økonomiske situation bedres, om det bliver til jul eller før, så er bundkortet (ASRock K7S8X (ATX), jo ikke dyrere end det kan udskiftes, samtidig med at jeg køber en ny CPU. Jeg ved godt at det ikke er den smarteste løsning, men alligevel.
Det skal så siges, at jeg heller ikke er den mest krævende person, og man kan vel godt sige, at det bundkort (ASRock K7S8X (ATX), og et grafikkort til ca. 1000 kr., er noget bedre end det jeg har i forvejen.
"Derfor tilspørger jeg Jer" (nå' nej, jeg er jo gift), har i nogle gode forslag til et bundkort nede i den prisende, måske det jeg har foreslået, og et grafikkort der også kan lidt? Godmorgen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 09:44

Lige 3 spørgsmål, hvilket styresystem har du, og kan du genbruge de ram du har?
Og hvor mange?

Hvis du samtidig skal have nye ram, æder de i hvert fald en del af udgifterne.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 09:46

sorry, jeg fik vist ikke nærlæst dit spg.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 20-03-04 10:27

Win XP-pro.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-03-04 10:29

Grafikkort til kr. 1000 ?????
Hvilke spil ska' du spille.
Jeg ville helt klart som de andre foreslår, ofre flest penge på bundkortet.
Ska' din søn ha' dit ECS bundkort og RAM ? Ka' du ikke sælge dem.
Hvis ikke, genbrug RAM, til du har penge til nogle andre.
Vil foreslå at købe 2x256 RAM istedet for 1x512 da mange nye bundkort ka' køre DUAL RAM (har selv 1x512 kingston, men ville hellere ha' haft 2x256)
Kik lidt på Gigabyte bundkortene (har selv et GA-7N400 Pro2) som jeg er kanon tilfreds med, så er du fremtidssikret (hvis man ka' tale om det) og kan stille og roligt opgradere efterhånden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 20-03-04 13:41
Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 04-04-04 00:29

Tak for svaret BjarneD.
Jeg har købt et Abit NF7, og en Athlon XP 2500+.
CPU'en bliver nu ikke så varm, ikke den jeg har købt, i hvert fald. (45-48 grader)
Jeg ved selvfølgelig ikke med andre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 00:32

God fornøjelse med det. Jeg håber du bliver tilfreds

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 04-04-04 00:35

Undskyld, jeg har også købt et MSI FX5600XT-TD256, og 3x256MB DDR 400 PC3200.
Så skulle det hele vist være på plads.
PS: Jeg fik, som det nok kan ses, nogle flere penge til rådighed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 00:39

Det lyder bestemt af noget.