/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hot swap IDE
Fra : Gambrinus
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 15-03-04 22:00

Har en 5½" skuffe til en ekstra hd.
Der sidder som altid en lås med nøgle ,så man ikke utilsigtet kommer til at tage hd'en ud, mens pc'en er i gang. På min gl. skuffe kortsluttede jeg afbryderen i låsen, så jeg ikke havde problemer med at nøglen blev væk.
Brændte selvfølgelig en IDE-port af, en dag jeg alligevel satte hd'en i mens pc'en kørte.
Nu er spørgsmålet er det nok at afbryde 5/12 Volt power, så man kan hive hd'en ud mens systemet køre ?
Det kræver nok en genstart, hvis man sætter en hd i mens systemet køre, for at BIOS kan finde hd'en.
Har ikke brug for svar, hvor jeg får at vide, at jeg selvfølgelig ikke skal kortslutte en sådan lås.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 22:17

Det får du alligevel
Skift kassen ud med en ny.

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 15-03-04 22:19

den rigtige måde at bruge de flytte bare hdd er at slukke pc og sætte skuffe i m.m og derefter at tænde igen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 15-03-04 22:20

Jeg har prøvet med Raid 1 med to paralelle HD
Det var ganske vist et Linux(SME) server styresystem, på en gammel IBM.
Det skete der ikke noget ved.
Men jeg har ikke prøvet med windows.
Til windows bruger jeg to HD skuffer af forskellig type så jeg ikke bytter om på master og slave.
Jeg har tit haft lyst til at prøve, men er bange for at ødelægge IDE porten.
Emesen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-03-04 00:07

Til Refi og Biksen. Ja så fik jeg svarene alligevel. Hvad ska' jeg med en ny ? Jeg ka' da bare sætte låsen til igen, hvis jeg vil, men det er sgu for besværligt.
Til Emmesen.
Ja ik'. Jeg må ha' målt skuffen igennem, for at se hvilke forbindelser låsen afbryder.
Jeg har et Gigabyte GA-7N400 Pro2 mb med masser af ide porte (Har ikke lige talt dem for nylig) så skuffen sidder på sin eget stik, så det er ligemeget om hd er sat til master eller slave. Det er nyttigt, når man skal afprøve div. gamle hd, da det ikke altid er til at se hvor jumperne skal sidde.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-04 08:54

Tak for svaret emesen.