/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Prob. med Soltek SL-75 KAV og XP2400+ Th~
Fra : nutman
Vist : 568 gange
120 point
Dato : 15-03-04 16:08

Lige en sjov historie....

Jeg har et SOLTEK SL-75 KAV bundkort, som jeg har opgraderet til BIOS rev. Q11.
Jeg har pt. en AMD XP1700+ Thoroughbred CPU siddende i maskinen, og kører med 266 MHz FSB.

Jeg har så købt en AMD XP2400+ Thoroughbred, som har været brugt som test-CPU hos et (unavngivet, men fint) firma, De solgte mig CPU'en med fuld garanti og en 50'er billligere, så jeg købte den.

Problemet er bare, at den ikke kan køre 266 MHz FSB.

Tests på mit bundkort gav flg. resultater:

Bus ratio/multiplier Sysclck/FSB/PCI/External Boot resultat Evt. følgebeskedder under boot
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
7,5 103 MHz Internal/206 MHz FSB 2266 MHz
7,5 100 MHz Internal/200 MHz FSB 2200 Mhz
7,5 105 Mhz Internal/210 MHz FSB 2310 MHz
7,5 110 MHz Internal/220 MHz FSB 2420 MHZ
7,0 110 MHz Internal/220 MHz FSB XP2000+ (1650 MHz)
7,0 112 MHz Internal/224 MHz FSB XP2000+ (1680 MHz)
7,0 105 MHz Internal/210 MHz FSB XP1900+ (1575 MHz)
JP17 sat (FID 105 MHz Internal/210 MHz FSB - BIOS ROM CHECKSUM ERROR
detected by BIOS)
JP17 sat (FID 112 MHz Internal/224 MHz FSB XP2000+ (1680 MHz) BOOT FROM ATAPI CD-ROM:
detected by BIOS) DISK BOOT FAILURE – REPLACE
AND STRIKE ANY KEY
10,5 112 MHz Internal/224 MHz FSB XP2400+ (2016 MHz) BOOT FROM ATAPI CD-ROM:
DISK BOOT FAILURE – REPLACE
AND STRIKE ANY KEY
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som man kan se, så giver det bare INGEN mening....f.eks. burde 7,5 x 206 MHz FSB give 1545 MHz CPU speed, og absolut IKKE 2266 MHz!!!

Maskinen kunne slet ikke boote ved en FSB på over 224 MHz.

Nogen der har nogle gode idéer, inden jeg returnerer CPU'en og får en ny?

Mvh.
Mads Perschke
Roskilde

Accepteret svar
Fra : DenMagiskeTangoPirat

Modtaget 120 point
Dato : 15-03-04 19:19

Jeg har en cpu og bundkort magen til. Lige nu kører jeg 1510mhz og jeg kan også højest køre 1680 (224) så fryser den inden opstart.
Skriv lige hvis du finder ud af hvad der er galt.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 15-03-04 19:37

hvilket program tester du med? jeg kunne godt tænke mig og teste min pc jeg har samme cpu og bundkort så skal jeg fortælle dig hvilke resultat jeg får

Kommentar
Fra : DenMagiskeTangoPirat

Dato : 15-03-04 19:42

RedStorm overclocking i bios til at ændre på hastigheden og Wcpuid til at kontrollere FSB. Ved 2000+ er temp. slet ikke i nærheden af kritisk så jeg troede det var mine ram der var lidt underlige.
Jeg bruger også Q11 og har vist F1 udgaven af bundkortet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-03-04 20:30

Har samme MB men har aldrig fået Redstorm Overclocking til at virke ordentlig.
Fik bedre resultater ved at stille FSB manuelt på bitswitchene.
Ganbrinus

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 16-03-04 09:18

Folkens, det bør jo slet ikke være nødvendigt at bruge Red Storm Overclocking. Det er jo bare en ny CPU, som iflg. Soltek selv BØR virke i dette bundkort.

Så kom igen. Pointsene er stadig "up for grabs"! :)

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 19-03-04 09:56

Har selv fundet ud af det nu.
SW2 (Multiplier-switchen) bliver åbenbart IKKE slået fra ved at sætte JP17 til "Default", selvom man umiddelbart skulle tro det.
Satte, jvf. "SL-75 KAV"-dokumentation fundet på Soltek's hjemmeside, JP17 til "Default" og satte ALLE dipswitches på SW2 i OFF-positionen.
Så virkede det!

Det er underligt, at postionen af dipswitch'ene på SW1 betyder så meget for en XP2400+ ThoroughBred, mens de for en XP1700+ ThoroughBred ikke betyder en pind.

Godkendelse af svar
Fra : nutman

Dato : 19-03-04 09:59

Har selv fundet ud af det nu.
SW2 (Multiplier-switchen) bliver åbenbart IKKE slået fra ved at sætte JP17 til "Default", selvom man umiddelbart skulle tro det.
Satte, jvf. "SL-75 KAV"-dokumentation fundet på Soltek's hjemmeside, JP17 til "Default" og satte ALLE dipswitches på SW2 i OFF-positionen.
Så virkede det!

Det er underligt, at postionen af dipswitch'ene på SW1 betyder så meget for en XP2400+ ThoroughBred, mens de for en XP1700+ ThoroughBred ikke betyder en pind.

Kommentar
Fra : DenMagiskeTangoPirat

Dato : 19-03-04 12:53

Nu kører min også 2000mhz så jeg er en yderst glad mand. Jeg takker dybt for pointene.