/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvilke ram kan jeg køre?
Fra : per.nielsen
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 14-03-04 12:24

Hej.

Jeg har længe overvejet at få mine 128 mb sd-ram udskiftet med nogle ddr-ram, men jeg er i tvivl om hvilke jeg kan køre. Jeg har en AMD k7 1400+ og jeg ved at den har plads til ddr-ram men ikke hvilken type (pc2100, 2700 eller 3200). Hvordan finder jeg ud af hvilke jeg kan køre, findes der et program der kan vise det, og hvad er egentlig forskellen på de forskellige typer (ud over prisen)? Jeg er desværre kommet til at smide manualen til mit bundkort væk, jeg ved ikke om jeg ville kunne finde svaret der.

Med venlig hilsen

Per Nielsen

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 14-03-04 12:26

Hvor gammelt er dit bundkort?

Kommentar
Fra : technic

Dato : 14-03-04 12:29

Både navn og type er skrevet på bundkortet så se efter og søg så på det og find producentens hjemmeside hvor du sikkert kan downloade en ny manual.
T/

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 14-03-04 12:31

Når du nu siger at der både er sdram ddr ram sokler på dit bundkort så vil du kunne køre pc 2100 ddr ram. jeg tror ikke du skal gå højere op! spørgsmålet er bare hvor meget du kan sætte i. Man kan nemlig ikke bare fylde i efter ønske!
Ved du hvad det er for et bundkort (navn og model nr)?

Kommentar
Fra : per.nielsen

Dato : 14-03-04 12:58

Mit bundkort er ca. 2 år gammel. Jeg har prøvet at kigge efter navn og type på bundkortet men har ikke kunne finde noget. Der er plads til to blokke sd- og to blokke ddr-ram. Hvis jeg køber PC2700 og det viser sig at mit bundkort kun understøtter PC2100 vil de så ikke kunne køres alligevel som PC2100-ram?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-03-04 13:06

http://www.aida32.hu/aida32-download.php
Installe´r og kør pogrammet,så kan du aflæse hvad der er i din PC

Accepteret svar
Fra : technic

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-04 13:07

Så indstaller et program der kan vise hvad hardwaren hedder i stedet for gætteri.
http://www.aida32.hu/aida32-download.php
Når du kigger i programmet kan du både se hvad bundkortet hedder og finde link til producenten-
T/

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 14-03-04 13:08

Det må du nok undersøge når du køber rammene. Det tør jeg ikke give garanti for. 2100 ram er for en bushastighed på 266 mnhz og 2700 ram er for en bushastighed på 333 mhz.
Så hvsi du kan finde ud af hvilken bushastighed din bundkort er på kan det hjælpe dig i dit valg!

Kommentar
Fra : per.nielsen

Dato : 14-03-04 13:31

Så fandt jeg ud af det ved hjælp af AIDA32 (det er da et virkelig nyttigt program, når man tænker på hvor lidt windows kan vise). Jeg kan kun køre 1600 eller 2100 DDR-ram, så det vil jeg gå efter. Mange tak for hjælpen, jeg ved ikke hvordan jeg skal acceptere svaret når I nu har været flere om at få mig på rette spor. Kan jeg dele pointene ud i flere potioner?

Godkendelse af svar
Fra : per.nielsen

Dato : 17-03-04 17:57

Tak for hjælpen til alle. Jeg trak lod om hvem der skulle have pointene.