/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Spørgsmål til strikkeopskrift
Fra : Lfelby
Vist : 1397 gange
100 point
Dato : 14-03-04 09:15

Denne ærmeopskrift kan jeg bare ikke forstå: Er nybegynder og det er afsnittet med at sætte ekstra masker på en tråd??? - det gik fint med forstykket, men her nævnes slet ikke at der skal tages ind, som man normalt ville gøre i en ærmekuppel. Er der fejl i opskriften? Jeg vil være meget glad for en svar fra en strikkepige.

Ærme: Slå 48-50-50 (52-56-56) m op på ærmep 3 (2½) med vinrød (burgunder) og strik 4 cm glatstrik, skift til mørk sennep (sennep) og strik 1 omg vrang (= foldekant - herfra måles arb). Skift til ærmep 4 (3½) og strik M.1 og derefter M.2 til færdig mål - sørg for at få en rapport midt oppe på ærmet. Samtidig når arb måler 5 cm tages der 2 m ud midt under ærmet 23-23-25 (26-25-26) gange på S+M: Hver 4. omg (hver 4. omg) og L: Skiftevis hver 3. og 4. omg (hver 4. omg) = 94-96-100 (104-106-108) m. Når arb måler 43-42-42 (44-43-43) cm sættes 8 (10) m på en tråd midt under ærmet. Derefter sættes der m på en tråd til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 3 m 2 (2) gange, 2 m 1 (2) gange, 1 m 10-12-13 (9-11-12) gange, 2 m 1-2-2 (2-2-2) gange og 4 m 2 (2) gange. Arb måler ca 55-56-57 (56-56-57) cm. Sæt m på ærmekuppelen tilbage på p og strik 2 cm glatstrik med vinrød (burgunder) frem og tilbage på p fra midt under ærmet med vrangen ud til tillæg over klippekanten på blusen, luk af (pas på at der ikke lukkes af for stramt).

Opskriften er fundet her: http://www.garnstudio.dk/design/dam/54-3dk.htm

Hej fra
Lone

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 14-03-04 12:27

Hejsa.
Jeg har tidligere strikket meget, og jeg er da enig med dig i, at det lyder mystisk. Jeg har kigget på siden med opskriften, og det bedste jeg kan foreslå er, at du går ind og kontakter dem (nederst på siden) og beder dem forklare dig det. Egentlig ikke noget råd, men der er vel ikke så meget andet at gøre. Håber det løser sig for dig.

Hilsen
Lone

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 14-03-04 14:33

Hej - ja, også jeg har mange års strikkerier bag mig. Det jeg ser i opskriften er, at det er en kombination mellem to meget brugte metoder, når man strikker noget med ærmer.

Jeg ser, at du i stedet for at tage ind på traditionel vis til ærmekuplen blot sætter disse masker på en tråd. Når du så strikker videre frem og tilbage og hele tiden sætte det angivne antal masker i hver side på tråden, ja så opstår selve kuplen over det du strikker.

Når du er nået så langt, så samler du alle maskerne op og strikker hen over disse, hvor ved der fremkommer et stykke ligeud strik, som når du syr ærmet på kroppen skal bruges til at dække over det sted, hvor kroppen er blevet klippet op - altså det sted, hvor ærmet skal sys på.

Normalt laves denne kuppel ikke, når man laver arbejder med påsatte ærmer, men det er en fin ide, som er med til at skabe bedre pasform - man kan sige, at ærmerne ikke sådan stritter bare lige ud til siden.

Håber du kan bruge dette til noget, ellers skriv bare igen - kan godt forstå du har valg modellen og det skal nok lykkes med et fint resultat.

Accepteret svar
Fra : Sibrijo

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-04 16:32

Hej Hovsan.

Det lyder rigtig fornuftigt. Håber den anden Lone, som stillede spørgsmålet, kan bruge det. Jeg har i hvert fald lært noget idag.

Mange hilsner
Lone

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 14-03-04 16:42

Ja, det håber jeg da også at hun kan, der er ikke noget så frustrerende, som at sidde med noget man ikke kan få styr på og det er da også for mig i årenes løb hændt utrolig mange gange, at der har været større eller mindre fejl i opskrifterne - men som bekendt: "Nød lærer nøgen kvinde at spinde" - så man har jo måttet finde løsninger, når man til tider havde trevlet op mange gange.

Men hvis den anden Lone stadig har brug for det, så kigger hun jo nok efter om her er kommet noget hun kan bruge - og så må hun jo spørge til problemet er løst - for det skal det nok blive.

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 16-03-04 09:41

Tak for svaret Sibrijo.

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 16-03-04 11:02

Jeg er gået i gang og det går okay indtil videre - Sibrijo, når du skriver "sætte masker på tråd" sidder disse masker så på en ekstra strikkepind? Jeg er bange for at jeg skal ha' den helt ind med skeer - sorry - og tak for en fantastisk besvarelse.

Hilsner
Lone

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 21-03-04 18:25

Hej Lone.

Jeg havde slet ikke set du havde skrevet igen. Når jeg har strikket på den måde, har jeg sat maskerne på en tråd, til jeg skulle bruge dem igen. En strikkepind, der sidder midt i alting, er i vejen hele tiden, maskerne kan glide af, og så går det for alvor i ged.

Håber ikke du har ventet for længe.

Mange hilsner

Lone (Sibrijo)