/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC slukker af sig selv, er det PSUen?
Fra : emildinho
Vist : 742 gange
120 point
Dato : 12-03-04 11:59

Hej,

Jeg har gennem snart to år været den lykkelige ejer af en AMD 2100+-baseret pc med 512MB DDR RAM, 64MB GeForce 3 Ti200 og 60GB harddisk på et ECS K7S5A bundkort. Desværre er min pc her på det sidste begyndt at blive ret så ustabil og den slukker meget ofte sig selv. Jeg har som regel ikke mulighed for at tjekke BIOS-temperaturerne med det samme, da min pc simpelthen ikke vil starte op igen den første times tid, men jeg kan mærke, at PSUen bliver meget varm. For at stabilisere mit system har jeg underclocket min CPU til at være en 1500+, men min pc går stadig ned, dog måske ikke så ofte (jeg er ikke sikker, det kan være tilfældigt eller ren indbildning). Min PSU er også kun på 250W, så det kunne måske forklare det. Jeg har kigget i de andre tråde om emnet men har ikke fundet noget af 100% relevans.

Mit spørgsmål er derfor:
Hvordan kan jeg med sikkerhed fastslå, hvad der er problemet og hvad kan jeg gøre for at løse det?

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 12-03-04 12:07

Det er nok din køler til CPU, som er itu. For bliver CPU varm, så slukker pc'eren simpelthen, for at beskytte bundkortet...Så derfor køb en ny CPUafkøler.

VH
Moltov

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 12:07

Hej emildinho...

Vil foreslå følgende:

1. Prøv at udskifte din(e) RAM-Blok(ke)... typisk RAM-fejl!
2. Muligvis din processor (CPU) som fejler!

Har selv været ude for samme problem med min gamle computer som havde en AMD XP-2400+ Processor!
Til sidst da min computer bare slukkede sådan ca. 1 gang hver 10. time eller længere tid! sendte jeg den
ind til hvor jeg havde købt den og forklarede dem problemet! det viste sig så at det var en såkaldt "BIT-Fejl"
i processoren! fik den byttet med det samme! havde ingen problemer med den nye jeg fik a' dem...

Men prøv først at udskift dine RAM....

Mvh. Cooper

Accepteret svar
Fra : Wilduhr

Modtaget 130 point
Dato : 12-03-04 12:17

Eller prøv med en rengøring for støv pg nullermænd først

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 12-03-04 12:17

Tak for svarene!

Jeg undrer mig dog lidt over det faktum, at min CPU sjældent er særligt varm når min pc går ned, jvnf. Motherboard Monitor, der viser en temperatur på mellem 30 og 40 grader. Til gengæld er min PSU næsten til at brænde sig på, men det er måske fordi den bruger meget kraft på at levere strøm til en defekt enhed?

Det jeg bare ikke kan forstå er, at min pc har kørt uden problemer i 20-22 måneder og nu begynder at strejke.

Jeg har forresten en Thermaltake Silent Viking CPU køler, og den lader til at køre fint rundt.

Kommentar
Fra : heltfin

Dato : 12-03-04 12:43

Din PSU er sikkert for lille, mindst en 300W anbefales til AMD

Kommentar
Fra : addgo

Dato : 12-03-04 12:50

Hej emildinho

Jeg kan klart tilslutte mig det som Wilduhr skriver. jeg havde samme problem som dig, min PC gik ned hele tiden.
jeg rengjorde derefter alt meget grundigt, og har derefter ikke haft nogle problemer, og det er nu ca. 6 måneder siden
og den køre stadig uden problemer. ( altså på det område )

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 12-03-04 13:20

Okay, jeg prøver at starte med en rengøring. Men er der ikke risiko for at beskadige computeren hvis man støvsuger de forkerte steder?

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 12-03-04 13:27

Du skal bare bruge din fornuft og ikke være for voldsom

Kommentar
Fra : addgo

Dato : 12-03-04 14:19

ja hvis jeg skal være ærlig, så brugte jeg en støvsuger som jeg holdt lidt fra det hele og samtidige en vatpind som jeg kunne gravede lidt med.

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 13-03-04 11:34

Cheers, jeg prøver nu her om lidt, så finder vi ud af om det hjælper...

Kommentar
Fra : Luxman

Dato : 13-03-04 13:21

Hej
Du har helt ret angående støvsuger. Specielt nu hvor det er koldt og tørt. Statisk elektrisitet. Det sug der er i en støvsuger hvor luften glider forbi med den fart kan skabe stor opbygning af spænding. Ang din strømforsynig. Den kan være ved at være færdig, periodisk fejl. Når du siger den bliver meget varm? Går ud fra at blæser kører fint. Ellers prøv at lån et gammelt grafikkort der ikke bruger så meget sovs.
Pas meget på med din rengøring. Jeg har set maskiner der ikke har været åbne i 10 år hvor laget var over ½ cm. Kørte upåklageligt.
Mvh

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 13-03-04 17:42

Hmm, jeg har lige støvsuget min pc, men det lader ikke til at have hjulpet. Motherboard Monitor viser højere temperaturer end normalt, og min blæser bliver ved med at tænde og slukke, selvom jeg kun har et enkelt IE-vindue åbent. Men indtil min pc er gået ned vil jeg hverken be- eller afkræfte, om det har hjulpet.

Godkendelse af svar
Fra : emildinho

Dato : 13-03-04 20:05

Tak for svaret Wilduhr, det lader til at virke

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 14-03-04 03:49

Kun glad for jeg kunne hjælpe Nu håber jeg bare for dig, at det bliver ved med at virke

Wilduhr

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 17-03-04 18:24

Ja, her et par dage efter må jeg desværre konkludere, at det ikke har hjulpet

Tror I, at det ville hjælpe at sætte en PAPST 12 dB PSU køler i? Og/eller skal jeg skifte min strømforsyning?