/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Sata Raid 0 Optimering
Fra : Gambrinus
Vist : 587 gange
442 point
Dato : 10-03-04 00:46

Mojn alle sammen
Køre med 2 stk.120GB Seagate SATA diske i RAID 0 på et Gigabyte GA7N400 Pro2 MB, en Barton 2500+ CPU som render som en 3200+
og en 512 MB Kingston HyperX PC3200 RAM blok.
(Jeg ved godt, det vil gavne med en ekstra blok, da MB understøtter Dual RAM) .
Har kørt Sandra og konstateret forskelle i hastighed på de forskellige partitioner.
F: 100 GB kører f.eks hurtigere end C: 20 GB og det er jo på C: jeg har mest brug for hastigheden.
Jeg har 7 partitioner C: 20GB, D: 20GB, E: 20GB, F: 50GB, G: 100GB, H: 10GB og I: 3GB.
På C: ligger Windows XP Pro og programmer.
En HD er selvfølgelig hurtigst på de yderste spor og det har nok
også betydning hvor mange skiver der er.
Nu er spørgsmålet :
Hvordan optimeres systemet ?
Hvor lægges de forskellige partitioner, når man Fdisk'er ?
Hvor skal sidefilen pladseres ? Evt. på en ekstra IDE HD ?
Andre forslag ?
Jeg ved godt, jeg er lidt af en perfektionist (På visse områder) og det more kolosalt at lære om disse ting og klemme alt ud af mit system.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 10-03-04 09:00

øhhm hvorfor køre raid 0 når du ikke bruge partitioner støre end 120 GB ???? og så er det jo også rimeligt usikkeret.... Går en disk i stykker mister du data på begge.

Hvis du vil have mere sikkerhed og hurtigere læsehastigheder skal du lave raid1 istedet. Her har du et spejl af din diske så hvis den ene står af køre du vidre på den anden. Du vil få hurtigere læse hastigheder da du kan læse fra 2 diske. Ulempen er så at du "mister" 120 GB fri plads.

Hvis du virkelig ønsker performence på dit pc vil jeg foreslå at du købe følgende disk og så kun ligge c på denne. evt. 2 stk og lave raid1 såfremt dit bundkort kan håndtere flere raid drev.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24656

Kvolsgaard.

Accepteret svar
Fra : The_Djay

Modtaget 442 point
Dato : 10-03-04 13:31

Øhhh Kvolsgaard

Du blander om på begreberne, Raid 0 (Stripping) øger hastigheden (teroretisk dobbelt hastighed), men har ikke nogen sikkerhed, hvis den enhed går i udu.

Raid 1 (mirror) Giver ikke nogen hastigheds forøgelse, men lægger det samme ned på begge hd så man har en back up, hvis der ene hd kolapser.

Det Gambrinus spørger om er ikke om fordele ved RAID 0 eller RAID 1, men han ønsker at vide hvor på hd fdisk lægger partitionerne når han fdisker.

The_Djay

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 14:10

Du vil få max. ydelse hvis du lægger din sidefil (pagefile) på en anden harddisk! (ikke en anden partition!)...
PS: Husk a' fjern nuværende fra c-drevet...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 11-03-04 17:01

The-Djay.

Han skriver jo ANDRE FORSLAG ... til bedre hastighed.

og jeg skriver da også at raid 0 ikke har nogen sikkerhed. Raid 0 er heller ikke godt at bruge hvis du benytte store filer, men er god til små filer (blokker) Genialt til Database.

Raid et giver bedre performance ved læsning (Der kan jo læses fra begge diske) og lidt dårligere ved skrivning, da der skal skrives 2 steder.

Gambrinus: Ved ny installation er det en god ide at fastlåse sin pagefil til en størelse som er ramx2.... Så den ligger samlet og ikke spredt ud over hele disken.

dscoop80. Hvordan flyter man den når den først er lavet?

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-04 17:51

Kvolsgaard og Cooper
Gode besvarelser, men vil lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu, for at se, om der kommer andre forslag.
Har 2 gl. 2GB Seagate SCSI hd som jeg vil få installeret og så kan sidefilen ligge der.
Er stadig interesseret i at få at vide hvor fdisk lægger partitionerne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-03-04 00:20

Hvor lægger f-disk partitionerne ???????
Gambrinus

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 12:55

Med programmet "FDISK" kan du selv bestemme hvordan partitionerne lægges!
f.eks. hvis du på den ene disk har 2GB. kan du f.eks. lægge 1½GB. som drev "S:\" og ½GB. som "T:\"...
Men skal lige siges at du ikke kan vælge hvad drevet skal hedde! altså f.eks. "S:\"...
Dette vælges når du kommer ind i windows!
(I "Kontrolpanel" -> "Administrative Tools" -> "Computer Management" -> "Diskhåndtering")

Men du kan oxo lave partitioner når du inde i windows! eller "smelte" dem sammen mm.
Programmet hedder: "PowerQuest PartitionMagic 8"...
(som desværre ikke er gratis!)

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 13:13

kvolsgaard ->
"Hvordan flytter man den når den først er lavet?":

Åben "System.ini" i din windows-folder...

For a' flytte swap-filen fra folderen skriv dette i filen:

[386Enh]
pagingfile=H:\pagefile.sys
pagingDrive=H:\
Paging=on
MinPagingFileSize=512000
MaxPagingFileSize=512000

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-03-04 16:08

Fdisk lægger de primære partitioner i rækkefølge indtil der ikke er mere plads.
Logiske drev lægger sig efter primære partitioner i en udvidet partition.
Der kan højest være 4 part på en HD hvor den ene kan være udvidet og indeholde mange logiske drev.
Med styresystemet win 2000 / XP kan du i diskhåndtering se hvordan de ligger.
Emesen.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 12:23

Foreslår klart du bruger "PowerQuest PartitionMagic 8"...
Virkelig suverænt program til diskpartitionering!!! har selv haft MEGET glæde af det fra arbejdssplads af!

Læs om det her og hent evt. en demo:
http://www.softlandmark.com/PartitionMagicPro.htm

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-04 01:26

Tak for svaret The_Djay.