/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Knallert, hvor gammel sku' man være ?
Fra : Gambrinus
Vist : 775 gange
50 point
Dato : 09-03-04 00:16

Jeg er født i 1960 og fik knallert (en dejlig Honda CD50) i 1975.
En af mine kammerater, der er et par år ældre og bedrevidende, påstår, at på det tidspunkt, skulle man være 16 år, for at føre knallert. Han er ikke til at rokke i sin overbevisning, så please help me.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:23

Det er mig bekendt korrekt med 16. Det var det i 60erne - så mon ikke også det galdt i 70erne.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-03-04 00:26

først i 70'erne blev aldersgrænsen sat ned til 15 år
og i 1977 sat op til 16 år igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:28

Ikke umuligt du har ret.
Har du en henvisning (er blevet nysgerrig)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 00:35

Husker ikke præcise årstal, men det passer meget godt hvad DK skriver. Ulykkestallene for knallerter steg drastisk og derfor blev det lavet om til 16 år igen.
Og i dag køber forældrene en knallert til poden i konfirmationsgave og den bliver ændret prompte så den kan køre 60-80. gad vide om de forældre virkelig hader deres børn så meget

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-04 00:38

dk har vist fod på det der, jeg kan kun huske, det blev lavet om en gang og tilbage igen!
Valde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:50

Ja da var vi vel over den alder og spekulerede ikke så meget over det - jeg måtte i hvert fald først da jeg var 16.
Men dengang var der også laaangt mellem bilerne

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 09-03-04 00:51
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:53

Så har spørgeren jo ret - DET KOSTER når man vinder.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-03-04 00:57

læse lige linket igen Refi, I 1975 skulle man kun være 15 år

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 01:00

Ja - spørgeren var jo også 15 da han fik knallert - så han har da ret.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-03-04 01:04

nåe jeg misforstod dig sorry....

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-03-04 01:39

Tak for svaret begge fire.
Dk, det var lige det bevis jeg havde brug for.
Jeg kan huske, at der var rygter om, at vi skulle erhverve knallertkørekort og vi gik til undervisning med afsluttende prøve. Det kom dog ikke så vidt inden jeg blev 18.
Vi blev undervist af en frisk "Æggeskal" der tog trapperne og ind i klasseværelset på sin BMW. I kan nok tænke jer, det var noget der skabte respekt. Jeg kørte faktisk lovligt et helt år, inden jeg fik pillet ved den. Fik også mine 3 bøder. En af mine venner, der også havde en Honda, slog det helt klik for. Han malede den camuflagefarvet, satte alle fire blinklys til at blinke på en gang og for at være sikker på at blive snuppet, rundede han af med et Macloudhorn.
Ak ja, disse minder.
Gambrinus