/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Maskinen Hakker
Fra : chrelle
Vist : 551 gange
200 point
Dato : 06-03-04 00:58

Jeg har lige købt nyt kabinet til min computer.
Jeg flyttede al inmaden, inclusive strømforsyning, fra det gamle til det nye kabinet.
Det var der ingen ben i og maskinen startede op uden problemer.

Men nu er maskinen begyndt at hakke i det. Når jeg ser video eller spiller spil kører det fint i nogen sekunder, så går den pludselig i stå og springer nogen frames over, og så kører den igen fint i nogen sekunder.
Det er ikke bare lav framerate i spillene som man kunne forvente hvis maskinen bare var begyndt at køre langsommere, det er mere hakkende.

Er der nogen der der har nogen ideer om hvad problemet kan være?

Hilsen ChrElle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 01:26

Tjek at dit grafikkort sidder ordentligt og at dine ram er sat ordentligt i.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 06-03-04 01:29

måske der er dårligt luftcirkulation i dit nye kabinet, som kan skyldes at dine hardware bliver for varm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-04 12:37

Det er altså et andet bundkort nu?
Normalt er jo at installere Windows igen, for at få det rigtige samspil mellem bundkort og Windows.
Det var måske lidt smart at skrive Win-udgave, grafikkort bundkort mm.
Du har vel installeret CDèn der fulgte med bundkortet.
Måske mangler du 4-in-one drivere fra bundkortfabrikanten
Hvad med directx opdatering ? af OS og den sidste nye driver til grafikkortet.

Det er somregel en god ide at afinstallerede grafikkort drivere, og lade Windows finde den igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 12:57

Sådan har jeg ikke foerstået spørgsmålet.
Der står ALT indmaden.
Men spørgeren kommer vel tilbage.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 06-03-04 20:03

Så nemt var det desværre ikke.
Temperaturen er er den samme som før,
grafikkort og ram sidder som de skal.

Til gengæld fik jeg et yderligere et problem da jeg ville tænde maskinen efter at checkket grafikkortet: Maskinen ville pluselig ikke boote. Jeg fik følgende fejl under opstarten: 'Primary IDE channel no 80 conductor cable installed', og så fik jeg blå skærm efter at progress i Win2000 opstarts billedet var nået ca halvvejs. På skærmen stod at der ikke var adgang til boot drevet samt en masse andet ubrugeligt vrøvl.
Det er ,mildest talt, temmelig underligt da den jo ikke kan vide at det er Win2000 hvis den ikke har adgang til boot drevet.
Jeg prøvede alle mulige ting for at få den op og køre igen: tre forskellige kabler, at nøjes med den ene HD, at af montere cd-drevet, forskellige instillinger i CMOS'en. Den kom op og køre nogen enkelte gange undervejs men når jeg bootede igen genopstod problemet. En af de gange jeg fik den op og køre med kun een HD kørte jeg en ScanDisk men den fandt, så vidt jeg så, ingen fejl Jeg har brugt hele dagen på det.
Nu har jeg fået den op og køre i den oprindelige opsætning, bortset fra at jeg har HD'erne i den sekundære IDE og cd'en i den primære. Jeg fik 'Primary IDE channel no 80 conductor cable installed' meddelsen under opstarten men den kom op og køre alligevel. På trods af at jeg har byttet rundt på IDE kablerne har drevene stadig de samme bogstaver som før.

På trods af at maskinen nu kører har jeg stadig ingen anelse om hvad problemerne skyldtes, hverken det jeg startede med at spørge om eller det der forhindrede maskinen i at boote. Så nu sidder jeg og tør ikke slukke eller genstarte maskinen fordi jeg er bange for at problemet ikke er løst og det bare er en 'fluke' at den kører nu.

Jeg håber meget at I kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 20:10

Jeg mangler dog stadig svar på hvad du mener med ALT.
Hvad var/er i det nye kabinet.?

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 06-03-04 20:25

Det eneste der var i det nye kabinet var: den lille system højttaler, HD og power-dioder, og power og reset knapper.

Strømforsyning, bundkort, HD'er, cd-drev, grafikkort, net-kort, diskette-drev, og alle kabler har jeg flyttet over fra det gamle kabinet.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 06-03-04 20:26

Det er jo netop derfor at det er så underligt at maskinen ikke bare virker som den gjorde før.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 20:32

Du må have samlet et eller andet forkert.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 06-03-04 20:39

Ja, men hvad?

Det kan jo ikke være 'særlig forkert', da maskinen trods alt kan køre, om end noget ustabilt.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 06-03-04 20:53

Nogen kunne måske forelså nogen diagnose programmer til at identificere problemet med?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 20:58

Muligheden er jo at se om din processor bliver mere belastet når "hakkene" kommer
Hvis du trykker ctrl alt del får du dine kørende processer på skærmen.
Så burde du kunne lade det det være åben i forgrunden mens du ser en film el.lign.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-04 23:59

Der er ikke noget mærkeligt ved at du får meddelsen: 'Primary IDE channel no 80 conductor cable installed'
Du skal jo bruge et 80 leder kabel (du kan se "ledningerne" sidder meget tættere), de gamle kabler er jo kun 40 leders.
På dit bundkort, er der 2 Ide-stik, det ene er farvet, somregel blå, det er primary Ide-kanal (1), her skal harddisken (C)normalt tilsluttes, som master, og en anden enhed.
Jeg kan forstå at du har fået ny harddisk der kræver 80 leder kabel, og så kan du jo lade de 2 HD sidde på primary Ide-kanal, men c-drevet hvor styresystemet er installeret, skal sidde som master, og så må den anden være slave.
Den grå stik på bundkortet, er jo sekundary IDE-kanal som kan tilsluttes en master, en slave eller begge dele.
CD-drev behøver ikke at bruge 80 leder kabel.
Du kan købe et sådant Idekabel i stormargasiner mm.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : chrelle

Dato : 07-03-04 00:23

Tak for svaret pallebhansen.

Det var noget jeg kunne bruge. Selvom jeg føler mig lidt dum lige nu.
Jeg havde godt nok lagt mærke til at de to fladkabler så forskellige ud men jeg troede bare det var to forskellige måder at lave dem på, jeg havde ikke regnet med at der fandtes to forskellige typer kabel til samme controller.
Jeg må simpelthen have byttet om på dem da jeg havde alle stumperne ude.

Endnu en gang tak. Nu kører alt som det skal igen.

MVH
ChrElle

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 07-03-04 00:25

Men er det ikke lidt sært at den alligevel kunne starte op, selvom det kun var en gang imellem?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 01:02

Jamen det var jo godt, du var vist ved at få sved på panden.
Jo, min har før advaret med den samme advarsel.

Men ligesom "vi" nu har lært at bruge 80 leder kabler, skal vi nu til at lære om:
Seriel-ATA Harddiske
SATA er det nyeste tiltag indenfor harddiske. I stedet for de brede parallel kabler benytter SATA harddiske smallere seriel kabler. Kort fortalt er fordelen at teknologi og den protokol (program), som bruges til at styre harddisken ikke på samme måde har begrænsning i data overførselshastigheden som var tilfældet med de traditionelle ATA harddiske. Desuden kan SATA harddiske fås med en højere rotationshastighed end ATA harddiske, og nærmer sig derved ydeevnen for nogle SCSI diske.
SATA har en teoretisk hastighed på 150MB/Sek.
Hvis du vælger at købe en SATA harddisk skal du være opmærksom på at de ikke altid benytter det samme strøm stik, som dem der er standard i kabinetter. Derfor er kan du blive nød til også at investerer i et strøm adapter kabel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 07-03-04 13:18

Ja, jeg var sq ved at være bange for at jeg var kommet til at beskadige enten bundkort eller harddisk. Det var ikke nogen rar fornemmelse.

Jeg har faktisk tænkt over hvad SATA mon var for en størrelse.
Men MHT strømstikket så er det ikke noget problem så længe de er entydige.
Det var det der snød mig med IDE'en. Normalt kan man, i en PC, regne med at hvis stikkene passer sammen så er det det rigtige kabel og det vender rigtigt. Det gjaldt bare ikke i dette tilfælde.