/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor henvender man sig ?
Fra : dims
Vist : 1104 gange
100 point
Dato : 29-02-04 14:01

hejsa

Er der nogen som kan fortælle mig hvor jeg skal henvende mig hvis jeg skal finde mine halvbrødre.
Jeg kender kun deres fornavne og navnet på min far (han døde for 20 år siden)
Der er ingen i min familie der kan sige noget om hvor i landet de bor. De ved kun at de kom på børnehjem i midtten af 40erne

på forhånd tak

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 29-02-04 14:13

Hej "Dims"
Hvis du ved hvor din far boede, kunne du jo starte med at finde hans adresser via folkeregisteret, det kan gøres for ca. 50 kr.
Derefter vil du formentlig kunne finde familien i folketælling 1940 i det sogn, og på den måde få oplyst dine halvbrødres navne m.m., dem kan du se på Rigsarkivet.
Når du har det må du så nok tilbage til Folkeregisteret igen for at komme videre. men det kan selvfølgelig være de kan hjælpe dig med også allerede på din forespørgsel om din far.
Af og til kan man få oplysninger gratis hvis det er i forbindelse med slægtsforskning.
God fornøjelse
Lis

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-02-04 14:15

Jeg fandt lige dette link i går i anden anledning, men måske det er noget du kan bruge på din vej i eftersøgningen. Men jeg vil tro der er mange i denne kategori, der kan komme med mere kvalificerede bud. Så det er blot en ide til at tage fat et sted.

Held og lykke med foretagendet - håber det lykkes dig.

http://www.boernehjem.nu/efterlysning/efterlysliste.asp

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 14:21

Nu ved jeg jo ikke din fars data, eller dine halvbrødres navne, og selv om jeg gjorde skal man jo huske at være umanerligt forsigtig med hvad man videregiver, eller for den sags skyld hvordan man gør det, men det kunne jo være at du var helt ganske umanerligt heldig hvis du oplyste de data du kender her sammen med forespørgslen.

En gang i mellem giver det bonus, men ofte en mere kvalificeret hjælp til hvordan man kommer videre.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 29-02-04 14:32

til Varla

Det eneste jeg ved er at min far Emil Larsen fik to drenge i midten af 40erne sammen men en som hed Ellen

Drengene hedder Erik og Verner og de blev sendt på et optagelseshjem ved navn fjordlyst i Horsens
Hvor de sener kom hen aner jeg intet om

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-02-04 14:38
Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 14:51

Det er sparsomt, og CPR forlanger:

Betingelser
En betingelse for at få oplysninger er, at man på forhånd kan identificere den person, man ønsker oplysninger om. Man skal kende det nuværende eller tidligere navn samt enten fødselsdato, adresse (nuværende eller tidligere) eller personnummer. Folkeregisteret kan forlange, at man henvender sig til dem skriftligt.

Men mon ikke nogle af oplysningerne fremgår af din dåbs/fødselsattest ?.
Det bliver i hvert fald udgangspunktet kan jeg se.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-02-04 15:06

Lige et link mere - måske søger de selv deres familie, eller du kan forsøge her, hvor jeg kan se, at mange bortadopterede også søger deres rødder.

http://www.gamle-venner.dk/

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 29-02-04 16:15

til teil, de oplysninger der står i wwwdanmark er ikke helt korrekte jeg har forsøgt ved folkeregisteret med den fremgangsmåde der er beskrevet men har fået at vide at jeg ikke kan komme videre i sagerne med mindre jeg konkret ved hvem jeg leder efter enten med fødselsdag eller navn på vedkommende. og den historie vil jeg gerne fortælle mere om

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-02-04 16:24
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-02-04 16:30

oplysningerne i danmark.dk er korrekte.
Du skal selvfølgelig kunne dokumentere at det er familie
du leder efter.
Dette for vi ikke bare kan snage som det behager.
Vores privatliv er beskyttet ved lov.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 16:36

Hvis du er over 50 år og hvis Kirkebogen blev færdigudfyldt for senest 50 år siden, så kan du formentligt finde flere dat til at komme videre med på det pågældende Landsarkiv.
Men det skal være det pågældende Landsarkiv idet kopiering er omfattet af en 100 års regel.
Jordemoderprotokollen kan måske bringe dig videre, men jeg kan ikke huske præcist hvor meget der står i den. Du kan dog finde det nøjagtige tidspunkt for din egen fødsel, men du skal møde op med dokumentation for hvem du er. Igen er det på Landsarkivet.

De enkelte sogne er undertiden lidt mere fleksible, men igen skal du kunne dokumentere hvem du er og hvilke relationer du søger.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 29-02-04 16:54

Hvis man på folkeregistret indtaster dit person nr vil den fortælle hvor mange børn du har og hvilke personnumre de har. det samme må kunne gøres med din fars person nummer. Folkeregistret ved mere end de vil fortælle, det er da mit indtryk...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 17:21

Problemet synes blandt andet at være at "dims" kun kender faderens navn samt fornavnene på faderens anden hustru og de to halvbrødre.

Der skal derfor først etableres et bedre grundlag for at kunne foretage en bare nogenlunde sikker videre efterforskning.
Hvis ikke det kan skaffes, så beror alt på rent og skært held.
Og om steder (stednavne) vides kun at halvbrødrene kom på et optagelseshjem "Fjordlyst i Horsens" i midten af fyrrerne.

Jeg har herefter antaget at halvbrødrene må være yngre end "dims", og at der derfor kan være en (lille) chance for at "dims" kan finde flere oplysninger om sine forældre ved at finde det kirkesogn hvori han/hun selv er døbt.

Nogle af disse oplysninger må "dims" da være i besiddelse af.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 29-02-04 21:28

til Theil, nix jeg har en konkret sag hvor jeg først i en alder af 53 har fået at vide at jeg har en broder, men ingen vil oplyse hans alder eller andet... vores fælles far har været død i flere år men folkeregistrene vender fingeren nedad.... jeg sender dig gerne hele sagen ...jeg har en eller anden ide med at moderen ikke ville oplyse hvem faderen var eller sådan noget i den stil...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 29-02-04 21:28

til Theil, nix jeg har en konkret sag hvor jeg først i en alder af 53 har fået at vide at jeg har en broder, men ingen vil oplyse hans alder eller andet... vores fælles far har været død i flere år men folkeregistrene vender fingeren nedad.... jeg sender dig gerne hele sagen ...jeg har en eller anden ide med at moderen ikke ville oplyse hvem faderen var eller sådan noget i den stil...

Kommentar
Fra : dims

Dato : 01-03-04 12:45

nu har jeg været på folkeregistert
de kunne ikke sige noget som helst da jeg ikke har min fars sidste adresse
mine halvbrødre er en del ældre end mig (jeg er selv 34)
og jeg ved ikke hvilket sogn de er døbt i

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-04 12:49

Hvad står der på din dåbsattest/fødselsattest. Hvis du sender det på min e-mail skal jeg nok udvise diskretion, og i givet fald sende mulige svar direkte til dig.
Min e-mail fremgår af Kandu's registrering om mig.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 01-03-04 13:18

Til Varla

Jeg kan ikke se din mail aresse på din profil men på min dåbsattest står der kun mine forældres navne og hvilket sogn jeg er født og døbt i.

Der står også at min far var gadefotograf men det hjælper jo ikke det store

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-03-04 13:33

Undskyld, jeg troede at også andre kunne se min mail-adresse, men her er den:
Ejvind@Varla.dk
mvh
Varla/Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : dims

Dato : 24-03-04 16:37

Tak for hjælpen jeg har fundet frem til mine brøders adresse

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-03-04 16:44

Det glæder mig meget på dine vegne.
fortsat held og lykke.
mvh
Varla/Ejvind