/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
VÆGT -hvis katten ikke vil spise
Fra : arvika
Vist : 1504 gange
20 point
Dato : 29-02-04 10:58

hej

Min hunkat, en maine coon, er suuperkræsen og har som følge af den meget sparsomme appetit svært ved at tage på, hvilket har ført til, at hun nu som 10 mdr gammel stadig ligner en killing på 4 mdr. Hvad skal jeg gøre? Jeg har prøvet med RC: maine coon foder, sensitive, indoor, kitten(for at hun fik ekstra næring) og hairball. Hun er interesseret første gang det kommer og spiser så en halv skål. Dertil er prøvet cats, HILL'S, eukanuba. Det eneste, som hun er interesseret i, er de små portioner med våd mad. Men her er det til gengæld også ligemeget, hvor det er fra /cats, whiskas eller kittekat. Det er bare for dyrt i lænden.
Så prøvede jeg dåsemad, men det er med samme resultat som med tørkosten,og da jeg helst ville tørkost, så har jeg ikke lagt så mange anstrengelser i dåseprojektet efter, at hun reagerede på to mærker med semiinteresse.

Hvad skal jeg gøre? Hun er ikke mager, men meget tynd og ellers i fin stand. Dvs. ingen orm og er livlig og kærlig.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-02-04 11:07

Har du brugt at lade tørfoderet stå i blød en times tid før serveringen. Evt. komme lidt lækkert ovenpå.

Kommentar
Fra : arvika

Dato : 29-02-04 11:11

Ja, og det vil hun slet ikke røre ved. Jeg har haft det i blød i lang og kort tid og haft tilsat lidt olie og salt. Har haft det blandet med lækkerportionerne, og så spiser hun lidt.
Hendes mor er ikke den største kat, men jeg synes, at hun er lige lille nok og i hvert fald for tynd.

Er der ikke andre, der har erfaringer med katte, der ikke vil spise nok?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-04 11:46

Har du talt med en dyrlæge?
I dit andet spørgsmål skriver du at din kat har øjenbetændelse. På nuværende tidspunkt kan der være en sammenhæng mellem øjenbetændelse og spisevægring. Måske skal din kat have antibiotika.
Mit råd er at du tager din kat til en dyrlæge.
http://www.google.dk/search?q=spisev%C3%A6gring%22katte%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-04 11:47
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-02-04 12:38

Få tjekket dens tænder/tandkød. Har hørt om flere tilfælde af tandkødsbetændelse hos maine coon katte hvor der har været problemer for dem med at spise. Det med at den kun vil spise vådt mad kunne også tyde på at den har problemer med at maden kan genere dens mund og dermed har nemmest ved at indtage noget der er blødt op.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-02-04 21:56

Nu ved jeg ikke, hvilken slags dåsemad du prøvede, men der er nok størst chance for, at hun vil spise det før tørfoderet - når du har fået hende undersøgt hos dyrlægen. Kan være, du skulle prøve Whiskas i de små portionsanretninger. Har du prøvet med tun på dåse eller makrel?? Men under alle omstændigheder: kontakt din dyrlæge hurtigst muligt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 01-03-04 08:32

Prøv at bestille en prøvepakke fra Olivers.dk (gratis). Jeg har endnu ikke mødt en kat der ikke er vilde med dem. Min mor blander engang imellem pillerne med nogen andre, så skubber katten dem der ikke er Olivers ud af skålen.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 03-03-04 15:33

Jeg har maine coons og må lige fortælle dig at det ligger til racen at være slank, med gode muskler. Jeg har lige et spørgsmål, hvormeget vejer den unge dame? Normalt vejer de ca. det samme som alder i uger x100. Altså en 13 ugers killing vejer ca 1300 gram.En 20 ugers ca 2000 gram
Venlig hilsen Birgit

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-03-04 17:00

Kattemalt. En "stribe" 2cm, styrker appetiten.
Håndfodre den. Når min kat ikke vil spise, kommer den som regel i gang, hvis jeg giver den et par bider først, da det styrker tilliden til at det er god mad. Min kat(18 år)spiser iøvrigt Royal Canin tørfoder og pålæg: skinke, kylling, kalkun, oksepatrami, cirka halvt tørfoder halvt pålæg. Jeg skære det i småbider, hælder kogende vand over, tager vandet fra,puster på det og voila så er det "musetemperatur", ca.35 grader.
Leg , motion, frisk luft, styrker appetiten. Og masser af kattegræs.
Nogle gange spiser min ikke et halvt døgn eller sådan, men er interesseret i kattegræs.
Prøv dig frem. Eksperimenter!
Med venlig hilsen
Jeanette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-03-04 17:03

Hej Arvika
Har du prøvet Whiskas kattemælk, det får de ikke dårlig mave af i modsætning vil almindelige mælkeprodukter, og der er vitaminer i , så det kan udgøre et helt måltid.

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 18-03-04 14:45

Kun lige en lille bitte komentar....
Du må helst ikke blande salt i kattens mad da de salttyper og mængder de har behov for ER allerede iblandet kattemaden, og mht. smagen så kan en kat ikke smage sødt og salt, det er deres smagssans ikke udviklet til.
KateDK

Kommentar
Fra : mettesa

Dato : 12-04-04 15:45

Hvis du udelukkende bruger tørfoder - så giv det lige 10 sekunder i mikroovnen. Det får det til at dufte rigtig dejligt og giver hende måske lyst til at spise det??
Mette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-04-04 18:47

Hvis din kat er en indekat, kan det være der, problemet ligger. Den allerførste kat vi havde, var en lille mager pjevset en, med en pels der kun var en undskyldning for en pels.
Hun ville heller ikke rigtigt ville spise - undtagen rejer. Dem var hun parat til at slå ihjel for. Men da hun ikke trivedes som indekat, blev hun udekat. Og sikke en forandring. Den lille missedame blev pludselig en velnæret lille kat med en tyk pels.
Hilsen Jette