/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
øjenbetændelse
Fra : arvika
Vist : 878 gange
10 point
Dato : 29-02-04 10:50

Hej, min ene kat har fået øjenbetændelse, og jeg ville gerne vide, om jeg kunne bade øjet i et eller andet. Kamillete hører man jo, men hvad med anden urtete?

Mvh

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-02-04 10:56

Jamen, så brug dog kamille te. Det virker. Hvis tilstanden er værre end, at det kan klares med kamillete, så må du til dyrlægen.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-02-04 10:58

Hvis tilfældet er mildt kan du prøve med zinkøjendråber (fås i håndkøb)
Hvis det ikke hjælper må du gå til dyrlægen, der råder over kraftigere midler.
Dråbebehandlingen foretages 4-6 gange dagligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-04 10:59

Du bør nok kontakte en dyrlæge, da øjenbetændelse kan udvikle til alvorlig sygdom. Øjenbetændelse kan ligeledes smitte mennesker, der har været i kontakt med en syg kat.
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_oejenbetaendelse.html

mvh ans

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-02-04 14:06

Som gfha skriver brug dog kamillethe - kan tilføje, at det har jeg brugt i 20 - 25 år på forskellige udekatte, der af og til fik øjenbetændelse - ganske enkelt tør øjnene og fjern dermed pudset med et stykke vat med kamillethe flere gange dagligt - i starten har mine katte ikke brudt sig om det, men efterhånden nød de det - så katten må i alle tilfælde have erfaret, at det var godt nok.

Selvfølgelig er du selv omhyggelig med både at få vattet ekspederet væk - ikke bruge det samme vat igen, når du een gang har haft det i berøring med puds fra kattens øjne og selvfølgelig sidst men ikke mindst huske at vaske dine hænder grundigt.

Husk at fortsæt behandlingen lidt efter (nogle dage), at du tror at øjenbetændelsen er væk, sådan at det ikke bryder ud igen.

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 10 point
Dato : 29-02-04 14:35

Ups, har lige set dit indlæg om din bekymring for, at din kat ikke spiser nok - og vil da i den forbindelse absolut tilslutte mig ans indlæg, da det jo ser ud til, at du har flere bekymringer omkring din kat, vil det tryggeste da godt nok være, at konsultere dyrlægen og få et sundhedscheck, hvor du får faglig hjælp til omsorgen for din kat.

Det betyder ikke, at kamilleteen ikke er effektiv, men at du ved at bruge den udvej alene, kan risikere, at trække noget i langdrag, der måske kunne have været behandlet mere effektivt og hurtigere ved faglig bistand.

At du er bekymret for kattens vægt betyder jo også, at du ikke kan tillade dig, at bruge tid på at eksperimentere.

Synes da iøvrigt så også, at det kunne være en god ide, at få kontakt med nogen, der har erfaring med lige netop denne katterace, da der f.eks. omkring vægten jo kan ligge specielle forhold, som du kan høre andres erfaringer med.

Godkendelse af svar
Fra : arvika

Dato : 29-02-04 18:55

Tak for svaret Hovsan.