/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sære spisevaner
Fra : burmeserkat
Vist : 408 gange
50 point
Dato : 27-02-04 18:42

Jeg har en burmeser hankat som af en eller anden grund har det med at spise plastic, men kun den meget tynde slags. Jeg kan ikke helt finde årsagen til denne noget utraditionelle spisevane. Er der nogen som har lignende erfaringer? Og har fundet ud af hvorfor?

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 27-02-04 19:33

hej katteejer!
Du må specifisere det nærmere. Hvor har den adgang til plasticken(det kan muligvis eliminere noget af problemet) forekommer det kun, når i er væk fra hjemmet???
Jeg har selv haft katte med den dumme tendens til at spise kattegrus Føj da, men jeg har dog fået gode resultater ved at bruge #da, da metoden# Lad høre fra dig. Mvh. La

Kommentar
Fra : burmeserkat

Dato : 27-02-04 20:02

Kjære La
Selvfølgelig kan problemet elimineres hvis plastikken ikke forefindes, men det kan jo ske at man i et uopmærksomt øjeblik glemmer at fjerne plastikken/posen med det samme efter man har fjernet indholdet derfra. Og jo, han er der som en mis så snart han fornemmer at der er knitrende plastikposer indenfor rækkevidde. Men mit spørgsmål er hvorfor vil han i det hele taget spise det???

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 27-02-04 21:33

Hvis han har haft adgang til en plastpose med indhold af enten kød eller kødsaft, kan vanen være opstået der. Jeg har en kat der gladeligt vandrer rundt med plastposer på hovedet, hvis der har været kød i dem. Han spiser dog ikke poserne. Jeg skal ligeledes være på vagt, hvis der ligger embalage fra spegepølse, det der der er rundt om spegepølse eller kødpølse, det vil misserne meget gerne tygge i. Men nogen løsning på dit problem, har jeg ikke. Du må simpelthen fjerne de plastposer indtil vanen er aflært.
Birgit

Kommentar
Fra : burmeserkat

Dato : 27-02-04 21:42

Kjære Birgit
Nej poserne/plastikken har ikke indeholdt madvarer - jo grøntsager måske - for det er bla den slags plastik som grønthandlernes poser er lavet af som han synes er ekstra attraktive.

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 27-02-04 23:00

Hmm:0) Katte er meget mystiske dyr. Vores spiser kager, popcorn og chips, vi kan ikke hygge foran fjernsynet med noget som helst, uden at de mener de skal deltage. De har ikke alle mulige sygdomme og er velfodrede, men synes bare de skal deltage. Den mærkelige vane med plastposer kan jeg ikke gennemskue. Men jeg ville være OBS, hvis jeg skulle pakke grøntsager ud af plastposer(nogle katte kan godt lide grøntsager) og få dem smidt væk i en vis fart og det er da ikke så svært:0). Stik ham/hende lidt af indholdet, mens du smider posen væk.
Birgit

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-04 23:12

Hej burmeserkat.
Jeg tror, fænomenet kan tilskrives alm. skør katteadfærd. Vores de små bider fx. meget gerne i kraftig tape. De æder det ikke, men spytter det ud igen. Det kan ske, de går til angreb på plastik også. Det bliver også spyttet ud. Som rosinen i pølseenden er der papkasser/papir. Det har en meget høj status. Det bedste i verden er at lege hulkortmaskine, og så fare rundt og bide alt papir indenfor synsvidde i tusinde stykker. Men jeg kan ikke rigtig blive klog på, om de æder noget af papiret/pappet, og spytter resten ud, eller om de spytter det hele ud. Og selv om man er efter dem, kan man jo ikke være over dem hele tiden. Men spiser din kat plastiken, eller spytter den stumperne ud igen. Hvis ikke, kan det medføre forstoppelse i tarmene, hvilket fører til operation, der igen kan gøre, at tarmsystemet vokser sammen, så katten må aflives.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 28-02-04 19:20

hej igen!
Jeg vil ikke så gerne tillægge kattene menneskelignende tendenser, men jeg tror at årstiden(kedsomhed ol.) kan være en af grundene til deres adspredte adfærd?? Jeg prøver selv med lidt leg og sjov, og kan mærke at de er knap så speedy på de forbudte ting når de beskæftiges!
Mnh. La

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-04 21:29

De to af vores, der æder sære ting, er de to der leger mest. De tumler rundt og leger med hinanden og deres legetøj det meste af den tid, de ikke sover. Resten af tiden bruger de på at æde - eller tigge om mad. Nå ja, og så på at kæle. De er nogle værre kælepotter begge to.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 18-03-04 14:56

Hejsa Nurmeserkat
Min egen kat har selv en enkelt sær ide. Han er helt syg med saltlakrids, så slikskålen kan ikke stå fremme hos os... hvis han får fat i et stykke saltlakrids så holder han det mellem forpoterne og slikker på det til det er helt væk mens savlet løber i stimer fra ham.. han er leversyg og jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre...men dyrlægerne er enige om at katte ikke kan smage salt og sødt som vi mennesker kan...det har de ikke behov for da de fra naturens side spiser maden ala naturel...så dyrlægen trak på skulderne og sagde "sært" da han så denne adfærd på dyrlæge bordet (han MÅTTE åbenbart teste at jeg ikke tog pis på ham *gg) men et eller andet ved lakridsen må jo tiltale ham....det samme med din kat...tror nu nærmere det er lyden af posen når den tygger i den eller måske klør tandkødet? eller kedsomhed? men en farlig vane så du er nødt til at få stoppet katten mens legen er god. evt med vandforstøveren?
Hvid det ikke bliver bedre kan du søge hjælp fra en af de mange dyrlæger der arbejder med adfærsproblemer hos katte..

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 18-03-04 14:57

sorry sorry....skrev forkert der skulle naturligvis stå " Hejsa Burmeserkat"
KateDK

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-03-04 21:59

Snak lige om skøre spisevaner. Nu har den ene af vores "de små" fundet ud af, at agurk, DET er sagen. Selv om det er STRENGT forbudt at gå på køkkenbordet, så kan han ikke tåle, at der ligger noget som helst spiseligt deroppe. Men at han også æder agurk, det havde jeg aldrig drømt om en kat ville. Selv vores hund nægter at røre agurk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : steeler_dk

Dato : 05-04-04 20:17

Vores kat spiser også agurk og en tidligere kærestes kat spiste også agurk, lyder som om det ikke er så mærkeligt at katte netop kan li agurk.............

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-04-04 20:42

Åbenbart ikke. Alle de andre katte vi har(haft) har set på mig som om det var gift, jeg ville give dem, når de tiggede og jeg så stak dem et stk. agurk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gaiarhode

Dato : 30-05-05 08:49

Hej!
Er glad for at høre at jeg ikke er den eneste der har en kat med mærkelige spisevaner! Min birma vil KUN spise tørfodder! Vi kan ikke få den til at spise noget andet rigtig fodder. Men den er helt vild med chokolade, marmelade og pommes friter! Tror ikke det er så mærkeligt det med plastik. Min er også glad for lyden af plastik, men den spiser det ikke. Men ja, der er nok ikke andet at gøre end at fjerne plastikken fra den...