/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ram?
Fra : bassenborg
Vist : 361 gange
25 point
Dato : 27-02-04 07:30

Hvad betyder det når der står at rammene er: Ikke bufferet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 08:41

Måske noget med at der ikke er ordentlig forbindelse i blokkene de sidder i skal måske løsnes og sættes i igen Men det er et bud og ikke noget jeg ved med sikkerhed Mvh sune

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-02-04 09:17

Hvis du f.eks. benytter W95/W98 - kan det hænge sammen med reservation af DMA-buffer:

Følgende er hentet på: http://www.wintip.dk/9x/trimning/memtrim.htm
"DMA Buffer:
Hvis du har DMA aktiveret kan du reserverer RAM til DMA buffer ved at indsætte linjen: DMABufferSize=64 under [386Enh] i System.ini dette vil reservere 64KB RAM til DMA buffer."

Hvis det ikke svarer på dit spørgsmål, er det vigtigt at du kommer med lidt flere oplysninger om dir system: Operativsystem, evt. config.sys, processer, Ram m.m.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-02-04 09:43

Undskyld, jeg har ikke forklaret mig ordentligt.
Det er inde på f.eks EDB-priser, Gate2prises eller Experten, at det står.
Når jeg søger efter ram-priser, kan der stå om rammene, at de ikke er bufferede.
Det er den betydning jeg leder efter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-02-04 10:23

Fra: http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm
Buffer

En buffer er et lille lager, som man indskyder mellem to enhed, som der vandrer data i mellem. Bufferen gør, at den ene enhed kan aflevere data, selvom den anden ikke er klar til at modtage dem. Bufferen kan holde på disse data, og levere dem, når modtageren er klar.
Eksempler på steder, hvor man benytter buffere: I chipsættenes controllere, hvor mange enheder fx samtidig kan sende data til PCI-bussen. Controlleren har en lille buffer, så enheden kan aflevere sine data, uanset om PCI-bussen er klar til at sende dem videre.

Buffere i CD-ROM-brændere, hvor brændingen er afhængig af en konstant datatilførelse. Drevet kan eksempelvis lagre 2 MB data, som hele tiden er i reserve til brænderen.

Diskcache er også en buffer, som sikrer god dataoverførelse mellem harddisken og bundkortet eller mellem RAM og disk-controller.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-02-04 10:45

BjarneD har kommet med et fyldigt svar - så jeg trækker mig.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 25 point
Dato : 27-02-04 16:26

Man kan måske vende den om! Buffered Ram er specielt til servere hvor man har brug for størstst mulig datasikkerhed! Buffered ram checker om dataerne er ok internt i rammen. De er osse dyrere end unbuffered ram! Til almindeligt pc brug, har man normalt ikke brug for buffered ram, da der som regel ikke er det samme behov for store dataoverførelser!

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 27-02-04 18:54

Tak for svaret tedd.
Tak til Bjarne D også.
Bjarne D fik mine forrige point, så Tedd får disse; selvfølgelig også fordi det er hans svar jeg godtager.
Undskyld jeg er lidt sparsom med pointene, men jeg har så mange spørgsmål og så få svar. God weekend!!!