/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ekstra harddisc
Fra : ceg63
Vist : 358 gange
40 point
Dato : 23-02-04 15:03

Hej
Jeg har en 40 GB harddisc sidende i min nuværende computer. Da jeg fik den sat i, fik jeg også at vide at bundkortet kun kunne udnytte ca. halvdelen af harddisc´en. Hvad skal jeg se efter ved køb af en ny computer, hvis jeg gerne vil flytte de 40 GB over i en evt. ny computer. Er der nogle "max. eller min." m.h.t. bundkortet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 15:07

Flyt du bare din harddisk i en ny komputer det giver ingen problemer.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 15:10

Men hvorfor kan mit nuværende bundkort så kun udnytte halvdelen af de 40 GB?

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 23-02-04 15:10

Det eneste du skal sikre dig er at du også tager kablet fra harddisken til controllern med og at sætte harddisken til at være slave hvis der allerede er en harddisk i din nye PC.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 15:21

Det ved jeg, sådan fungerer det også i den gamle computer. Men stadig ville det være rart at vide, hvorfor mit nuværende bundkort kun kan udnytte halvdelen af hard-disc´en, for der må da være en grund??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 15:22

Hvem siger det er bundkortet?

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 15:25

Det gjorde ham, der satte hard-discen i. Jeg kan jo også se det på det pågældende drev, men jeg ved selvfølgelig ikke, om han har ret. Ved du??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-04 15:26

Jeg ved at det problem får du ikke mere så glem det.
Det er et bundkort fra forrige århundrede.
Og sikkert Win95

Godkendelse af svar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 15:36

Tak for svaret refi. ok - jeg glemmer det men det er nu ikke WIN95, men XP. Men tak alligevel, jeg håber bare, du har ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 15:39

selv tak - men noget stemmer ikke.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 16:00

Hvad er det, der ikke stemmer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 16:15

Hallo kører du XP uden problemer kan dit bundkort sikkert også køre med mere end 20 GB
Grænserne ligger så vidt jeg husker på 8/13/38/80/120 GB
XP servicepack 1 kan måske hjælpe
Et program som Partition Magic kan se om dit bundkort understøtter din HD.
Din bios mangler måske en driver (medfølgende CD-rom) eller opdatering.
Hvilken comp har du.
Hvor stor var den oprindelige HD
Emesen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 17:10

Jeg ved ikke så meget om den, da det er en brugt maskine købt af en virksomhed, jeg arbejdede i, men den skulle hedde Digital PC 5510, Pentium II, 266 MHz og 64 MB RAM. På C-drevet står kapacitet: 7,36 GB samlet kapacitet, og på E-drevet (som er den anden harddisk) står der 29,8 GB samlet kapacitet
Conni

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 18:09

Hvis du fysisk har to HD så kan den da godt se mere end 20 GB
Men jeg tror nærmere du har een HD som er delt op i to drev nemlig C og E hvor D er CD-rom.
Og så passer dit tal nogenlunde med 38 GB (=40 GB)
Når du indstallerer programmer kan du vælge at lægge dem på E drevet.
Emesen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 21:41

Ja, den kan se 29 ud af de 40 GB, men hvad med de sidste 11? Drevene er 2 særskilte drev. C-drevet som den er født med og så E-drevet som er sat i senere. De ligger også som to drev på "denne computer.
Conni

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 21:50

start>hjælp>skriv dishåndtering>hop ind på diskhåndtering hvor du kan se lidt på dine HD og hvilken størrelse de har. Lad være med at gøre noget bare kigge.
Emesen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 22:10

Ja, det har jeg gjort. Der står de samme oplysninger, som jeg før skrev. C og E står under "disc 0" og D, F,G står under "disc 1". D, F, G aner jeg ikke hvad er, jeg kan ikke bruge dem til noget, men nu kan jeg godt se, at C og E tilsammen har 37,27 GB under "disc 0", men det er jo ikke, hvad jeg ser, når jeg holder øje med, hvor meget af C, der er brugt. Jeg har også en masse af de ting, der fylder liggende på E.
Conni

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:17

Ok - kan du se alle dine drevbogstaver fra denne computer.
HD 0 har C: og E:
HD 1 har D:
Har du CD-rom og DVD/brænder er det F og G
Emesen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 22:36

HD 0: C og E
HD 1: D, F og G
CD-rom og brænder ligger p hhv H og I. Drevene D, F og G bruger jeg aldrig, måske er det et lævn fra dengang den stod på en arbejdsplad??

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 22:43

D, F og G har tilsammen 6 GB. Sikke da noget rod med alle de drev.

Tak i øvrigt for at du gider hjælpe, man´lærer jo en masse.

Conni

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:49

Med Partition Magic kan disse drev ændres og samles/bruges (men det kan gå galt)
Du kan udnytte dine drev på flere måder uden at ændre partitionerne.
Programmer kan ved installation lægges ud på drevene.
Dokumenter kan auto-flyttes ud på drevene.
Det kan være "firmamaskinen" har kørt noget NT4 som har lidt svært ved store HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:56

Hvis du ikke bruger D: F: G: til noget kan det slettes af XP og oprettes som een partition (bør være logisk drev)
E: skal du ikke røre med mindre du ikke kan se/røre drevet fra denne comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 23-02-04 23:02

OK, men "E" KAN jeg både se og røre, og det bliver skam også flittigt brugt, idet det forbliver intakt, hvis jeg skulle blive nødt til af formatere C-drevet, hvilket jeg iøvrigt lige har gjort. Tak for din tid. Jeg hopper af nu.
Conni