/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Appelsiner
Fra : dabj
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 19-02-04 14:37

Nogen der ved, hvorfor det nu om dage, er moderne at der er "Babyappelsiner" i rumpen af "voksne" appelsiner? Og hvad er de der for?
En appelsin formerer sig vel for pokker ved hjælp af sine kerner?
Er de der kun for at genere mig når jeg skal skrælle dem?

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 19-02-04 14:47

Ud fra kernerne vokser der et træ.

Træet sætter selv frugter, lidt ligesom med æbler. Nogle gange kan man også se to æbler/to kirsebær og lign. være vokset sammet. Det kan have flere årsager, men blandt andet være fordi de er vokset for tæt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-04 14:53

->scandinavia
Der er ikke tale om sammenvoksede appelsiner, men om "Gravide"

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 16:26

genmutation? Kender godt de der, og ved at det er meget almindeligt ved nogle citronarter. Så måske er det en bieffekt ved forædlingen. Det kan også være de er bestrålede... ;)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-04 17:07

De er sandsynligvis ikke bestrålede andet end af den kosmiske. Fænomenet har jeg i det mindste set siden halvtredserne. Det er nok nærmere de "forædlede" sorters reaktion på, at de som så mange andre menneskeudvalgte sorter kun i ringe eller ingen grad kan reproducere sig "sortsægte", men skal podes for at give et træ af samme slags. Alle vores frugttræer af de dyrkede har det på samme måde - ikke at de får gravide frugter, men at de ikke kan reproducere sig til træer af samme sort. Blandt andet derfor er det god tone, at man "aldrig" fælder et selvsået frugttræ, før man har checket, om der kommer noget godt ud af det. I Dabnmark har vi nogle få entusiastiske gartnere, som dyrker sporten systematik; krydser sorter og vurderer afkommet, og en gang imellem er der bingo. Nede sydpå er der formentlig nogen, som har lavet et træ som voksede pænt, modstod insekt- og sygdomsangreb og gav velsmagende frugter. Så har man taget den lille skønhedsfejl med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-04 17:55

Det sku da på atmosfærisk neutronbestråling fra Hirochima og Tjernobyl SS Nej det er bare et fænomen der er kommet gennem fremædlings manipulation Det minder mig om at jeg engang var på et skib i Jugoslavien i havnebyen Dubrownick Skibet hed Rio Amasonas og sejlede bananer fra sydamerika til europa vi blev af de meget gæstfrie sømænd inviteret ombord og de spurte om vi ville have en banan og var ved at dø af grin det forstod jeg da de gav mig en favnfuld som jeg næsten ikke ku bære *ss* men vi fik også citroner Troede vi indtil vi ville presse lidt ud på den medbragte dåsetorskerogn så var det gule Appelsiner meget søde men lige så gule som de citroner vi køber nede i Brugsen Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 19-02-04 19:13

Tak for svaret pbp_et.