/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Undgå at indendørs kat smutter ud?
Fra : Ljakobse
Vist : 1719 gange
100 point
Dato : 17-02-04 14:50

Hej

Kæresten og jeg har fundet en ny lejlighed og skal flytte om et par måneder. Den lejlighed vi har nu er der 2 døre inden man kommer ind i lejligheden, så de har aldrig været smuttet udenfor. Men i den nye lejlighed er der indgang direkte ind i gangen (1 sal), de kan ikke holdes væk fra gangen da der ingen dør er imellem gang og stue. Hvordan kan jeg undgå at de slipper ud? Den ene er helt henne ved døren ligeså snart man kommer hjem. Vi kan godt undgå det ved at være opmærksomme, jeg er bare mere nervøs hvis vi får gæster.

De er henholdsvis 2 og 1 år gamle, og den eneste friske luft de har fået er fra vinduet på klem. (Den ældste har dog prøvet at være ude i sele for 1 år siden, men gik helt i panik da den så den første bil).

Findes der en slags måtte de ikke kan li at gå på?

Mvh Linda

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 14:56

Ud over at det er dyreplageri at holde kat på denne måde kan der vel godt findes et eller andet snedigt triks Hvad med 220 volt i måtten eller en båndoptager med en hidsig rotwieler på der bliver aktiveret når man træder på måtten Mvh Sune

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 17-02-04 14:59

Du ved tydeligvis intet om det her. Så lad dog vær med at spilde min og andres tid med sådan nogen flade kommentarer.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-02-04 15:02

Desværre, der er intet andet at gøre end at være på vagt, hver gang døren åbnes.
Katte elsker næsten ALLE slags måtter, og skulle det endelig være, hopper de bare over.
Sorry
Frieda

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-02-04 15:03

Jeg mener man kan få sådan en væske som katte ikke kan li lugten af, den kunne man vel prøve at smøre på måtten f.eks e.l.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-02-04 15:03

Du siger selv den ene gik i panik første gang den så en bil, så mon ikke den har lært lektien??

Min mors katte løber altid ud på opgangen når døren bliver åbnet, men lige så snart den er ved at blive lukket igen kommer de spænende ind.
De ved jo godt hvor deres mad bliver serveret, så hvad med at lade det komme an på en prøve?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-02-04 15:04

Det med væsken hjælper ikke. De hopper bare over.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-02-04 15:09

Sø hæld lidt på døren

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 15:10

Ved jeg ikke noget om det Det var ligegodt Nu har jeg sku da haft katte i 30 år og har da i skrivende stund 3 katte så kom ikke her men ikke desto mindre syns jeg det er dyreplageri at spærre katte inde på den måde som i et andet fængsel den skal som nok komme igen hvis den er glad for jer og altså ikke bliver kørt over men sådan er det jo Den der virkelighed men at spærre dem inde mod deres natur Tsk tsk Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 15:12

Den med Rottweileren skal du nok passe på med svigermor ku jo falde død om mvh sune

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-02-04 15:15

Eller lav den med at have sådan en vandting som kan sprøjte med små vandfnug, og når katten står ved døren sprøjter du bare lige lidt på den, næsten gang det samme.. indtil den har lært det..

Kommentar
Fra : Trunt1

Dato : 17-02-04 15:17

Hej!

Hvis der fandtes en måtte, kunne de jo bare springe over den... Jeg har selv en indekat, som også er ret nysgerrig når døren til opgangen bliver åbnet. Vi prøver bare at sige NEJ til den, så den ligesom lærer at det "må man ikke". Det lykkedes dog ikke altid, og så må jeg hente den et par etager ovenover... men for det meste står den bare og snuser ved hoveddøren...

Det kan sikkert ikke hjælpe dig meget, men det er mine erfaringer...

Trunt1

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-02-04 15:25

Det med vand virker.. da de hader vand, det kan også få dem til at holde op med at hoppe op på ens køkken/spisebord

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 17-02-04 15:27

Hejsa.

Sunowich har sin egen lidt grovkornede måde at sige tingene på, men pointen er der; katte er nysgerrige dyr og der sker ikke så meget spændende nyt i en lejlighed. Derfor ville det da være underligt hvis de ikke var nysgerrige ved døren og det vil da være synd at straffe dem, f.eks. med vand bare fordi de gerne vil følge med når der sker noget!! Da i bor på 1 sal (og vel med en lukket dør til selve opgangen) kan i vel nå at få fat i misserne derude.
Og iøvrigt: At din ene kat 1 gang har været ude i sele og er blevet meget forskrækket for en bil bør ikke afholde dig fra at prøve igen. Lad dem dog få nogle nye oplevelser, så vil de nok også være mere ligeglade med hvad der sker ved døren.

KSGP

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 17-02-04 15:27

Jeg har altid haft indekatte, så jeg forstår godt dine bekymringer omkring gæster. Vi andre har det jo hele tiden i tankerne men det har vores gæster ikke. Der findes vist desværre ikke nogen universal løsning på det problem, dog kender jeg nogle hvis kat også blev forskrækket en gang den kom ud, så den bevæger sig ikke mange meter væk fra huset, gid man da var så heldig.
Hvis din dør ikke står ulåst og dine gæster ikke bare vader ind, så må du bare være opmærksom når døren går op. og så ellers indskærpe dine gæster at passe på. Det tror jeg er det bedste råd.
Og så synes jeg det er dejligt at der er andre der holder deres katte inde, så de ikke kommer til skade ude i trafikken, eller bliver ofre for syge personer, som de mere eller mindre ufrivilligt er blevet uvenner med.
Jeg er selv stor katteelsker, men er stadig træt af at naboens kat tisser på min fordør for at vise hvem der bestemmer i kvarteret. Eller at de vader rundt og ridser min bil o.s.v. så ind med kattene, det burde der næsten være en lov for, men katte har jo ingen plads i loven.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : Trunt1

Dato : 17-02-04 15:28

Jep... Vand virker! Put det i en forstøver og giv den et lille sprøjt, når den gør noget du ikke vil have!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 15:39

Stormfeld Ind med Bilerne Og Ud med Kattene Hi Og pas nu på du ikke får ridser i lakken

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-02-04 15:39

Ja, den havde jeg glemt. Vandforstøveren virker.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 15:44

Få sådan en græsmåtte og så et antikattesprinkleranlæg indbygget Wow Det sku fedt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-02-04 16:20

Sunowich, jeg går ud fra, at du ikke fodrer dine katte, kæler med dem eller har noget legetøj til dem. Det er jo mod naturens orden.
Ljakobse, den med vand virker. Hvis i har glemt at have en sprayflaske stående, hjælper det også at give et hvæs fra sig, idet katten prøver at smutte ud. Vi har selv 4 indkatte og bor ud til en stærkt trafikeret vej, hvor folk kører, som om det er en motorvej. Gennemsnitligt skraber vi en kat op fra vejen/fortovet en gang mdl., så det står i høj kurs for os at holde dem inde. Vores første kat blev kørt over. Hun var fuldstændig flad i den ene side af hovedet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 17-02-04 16:48

Det er synd,når kattene er så gamle ,at tvinge dem ud,med eller uden sele,hvad sker der ved at de løber på trappen,snak med naboerne så de ved hvor de kommer fra,min tabte hurtigt interessen for trappen da den havde siddet der alene i timevis

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 17-02-04 16:49

PS
Alt det der med "KAT VÆK" og lign,kan du købe dig fattig i,kattene er ligeglade

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 17-02-04 17:08

Jeg bor i lejlighed med to katte, jeg syntes absolut ikke det er dyreplageri.... okay, det er meget forskelligt hvor meget adgang til luft de har, mine har en stor altan de kan gå ud på og de kommer dagligt ud i sele. Jeg syntes bare man skal være opmærksom, vi har også kun en dør ud til, og vi tjekker bare hvor kattene er når vi åbner, og hvis de endelig løber, så løber de nok heller ikke længere væk end man kan kalde dem til sig. Vores den lille tog en tur igår, hen til naboen hvor hun så stod og ventede på vi kom og hentede hende....

Jeg tror det nok skal gå

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-02-04 18:31

Linda Jacobsen

hvorfor bliver du ved med at spørge, er det dine katte denne gang eller er det for dine venner du spørger IGEN, luk da for pokker dine tidligere spørgsmål inden du starter på nye.

per

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 18-02-04 07:31

Der er ingen opgang til vores lejlighed, så hvis den smutter ud så er det direkte udenfor (jernbane 100 meter, motorvej 200 meter).

Problemet med selen og bilen, jeg er bange for hun går så meget i panik at hun bare løber og så kommer endnu længere væk.

Bibsamie:
Tænk jeg vidste ikke at man kun måtte ha 1 spørgsmål åbent af gangen i hele Kandu.dk! Det må jeg ha overset i reglerne!
Lejlighed: ikke fundet en!
Husdyr: håber på der måske kunne nå at komme nogen med andre meninger/erfaringer/tidligere retssager.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-02-04 08:11

Den holdning med at det er dyrplageri, at spærre katten inde i en lejlighed er en forældet holdning.

Før i tiden, var der heller ikke nogen der luftede deres hund, den blev bare lukket ud om morgenen, og gik sine egne veje rundt i kvarteret - sådan som mange katte stadig gør i dag.

Lovgivningen vil inden længe sørge for at kattene ikke render så meget rundt mere. De skal tatoveres eller chipsmærkes, og der skal betales forsikring på dem.

Med hensyn til, at kattene render ud af døren, så lad være at gå i panik. Lad dem løbe lidt ud på trappeopgangen, de kommer hurtigt ind igen. De "tør" slet ikke være derude, og de følger med jer ind.

Karin

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-02-04 08:18

Undskyld, jeg har overset det med ingen trappeopgang. Men et middel der helt sikkert virker, er at sprøjte på dem med en vandpistol. Hav den klar når i åbner døren - står kattene der, så sprøjt på dem. Så forbinder de hurtigt dørens åbning med vand, og holder sig væk - også når der kommer gæster.

Karin

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 20-02-04 09:26

Hej Karin.

Mine katte er da tatoverede, neutraliserede osv. Hvordan i alverden skulle det forhindre mine katte i at løbe frit rundt ??

KSGP

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-02-04 09:38

Forsikrings selskabet

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 20-02-04 19:32

Hej igen Karin.

Øhhh - nu kan det godt være jeg er dum, men hvordan skulle mit forsikringsselskab forhindre mig i at lukke mine katte ud ???
Forøvrigt: Så vidt jeg ved er de fleste her ude på bøhlandet glade for at kattene kan holde muse/rotteplagen lidt nede - og det er dælme svært hvis katten er spærret inde.

MVH
KSGP

Accepteret svar
Fra : KateDK

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-04 11:33

Hvis din dør åbner udad i trappeopgangen så monter en forsatsdør med glas eller net...det virker perfekt da gæsterne eller du selv kan gennem forsatsdøren kan se om katten står på spring når du åbner yderdøren, du kan også sætte el lille skilt på forsatsdøren om at katten ikke må komme ud, forsatsdøren gør også at du kan lufte ud hurtigere om sommeren når døren til gaden er åben...få lavet forsatsdøren en smule skæv så den selv smækker i...så er du fri for at sætte varene og lukke døren når du har handlet. Kate.

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 22-02-04 11:36

ups så ikke det med "ingen opgang" men det virker vel stadigvæk

Kommentar
Fra : arvika

Dato : 29-02-04 11:55

*GGG* Det var da et underholdende indlæg at læse kommentarer til :)

Men til kommentaren:

jeg har selv to katte(9 og 1 år gammel), og den ældste er helt vild med at komme ud. Jeg bor selv i lejlighed på første, så kender frygten for, at han en dag render ned og ud (døren er ikke altid lukket, da der er håndværkere i nabolejligheden), men der er ikke noget at gøre. Måske er lejligheden for lille, for min ældste blev da en del mere til at have med at gøre, når man kom ind, efter, at han fik en større lejlighed (fra 39m2 til 73m2). Den lille er skrækslagen ved tanken, og da hun engang ved et uheld kom til at løbe efter den gamle, blev hun så panisk, at hun med tekoppeøjne sprang op af vægene i opgangen og var helt ustyrlig. Behøver jeg sige, at hun ALDRIG prøver at slippe ud mere??

Derfor: tror det kommer mere en på kattens gemyt end forholdreglerne. VIL katten ud, så kommer den der nu og da, også er det med at hente den i en fart, og vil en ikke, så er der intet probelm.

Arvika

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 29-02-04 12:48

Jeg kan se og høre (læse) at dit problem tydeligvis er større end mit og flere af de andre der har værest så flinke at skrive her i tråden.

Jeg har selv to katte, den ene fandt jeg juleaften i et buskads hvor hun lå og pev. Hun skal ikke ud af døren mere, verdenen udenfor kender hun alt til. Desværre kan du jo ikke lige give din kat 5 dage ude i kulden som en slags kursus i hvor ufedt det er udenfor. Min anden kat er HELT vild for at komme ud af døren, og hun kommer ofte spænende fra den anden ende af lejligheden og ud på opgangen. Hun er SLET ikke til at stoppe, medmindre man er parat på hende, så kan man stoppe hende.

En løsningsmodel for dig kunne være at give dine katte noget mad, eller holde dem beskæftiget på anden vis når du skal have døren op. Mine katte er nogle forfærdelige ædedolke så jeg kan ikke have mad "stående" i deres madskål som de selv nipper lidt af en gang imellem. Derfor virker det altid at knitre med madpsen/ryste med foderspanden (eller hvad man nu har).

Som er blevet nævnt kan de dr "kat gå væk" m.fl. produkter i mine øjne ikke betale sig. Jeg ved ikke hvorfor de overhovedet har lov til at blive solgt. De virker et par dage, men så vinder kattens nysgerrighed.

Håber du finder ud af en løsning, arvikas ide med en "ekstra" dør lyder god. Meld endelig tilbage med din løsningsmodel så vi andre kan lære

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 01-03-04 07:31

Det lyder godt med døren, men jeg kan ikke huske hvad vej den åbner. Vi overtager først 15 maj, men så vender jeg også tilbage med hvad jeg gør.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 01-03-04 08:53

Så gider du måske lukke (døren)spgm

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 01-03-04 09:22

Helst ikke, da jeg ikke ved hvilken løsning jeg bruger, og derfor ikke ved hvem der skal have point endnu. Og indtil jeg flytter vil jeg jo selvfølgelig gerne ha endnu flere forslag, hvis nogen nu liige kommer i tanke om noget.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 01-03-04 10:39

giv nu lige manden en chance spørgsmålet er trods alt kun knap 14 dage gammelt. Skal det så stå og hænge til maj er det jo naturligvis lidt ærgeligt da det bliver et mere i rækken af gamle sprgsmål der ikke bliver acepteret svar i.

Dog synes jeg da at der er andre der er større problemer. Flere år gamle spørgsmål står og rådner op i mange andre kat(!)egorier

Håber bare at vores flygtige kattefar har tænkt sig at vende tilbage, når de så, med et "held og lykke med flytningen" herfra, er kommet godt på plads

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-03-04 18:50

Ja, det kan være ret besværligt, at holde en kat på afstand,når den er opsat på at ville ind/ud. Kattebøgerne siger: Smid et stykke legetøj, en lille bold eller lignede, den så vil spæne efter, mens du lukker dig ud/ind. Men det virker måske ikke hvergang. Min egen er vænnet til at få ca.10 stykker tørfoder inde i stuen, da den ellers vil følge mig til dørs, og pive. Så når hun ved jeg er på vej ud, sidder hun og venter inde i stuen på godbiderne.
En anden ting er at dække for og skramle helt vildt med en plastikpose, taske eller lignende, når du skal ud/ind.Er der ikke nogen der har nogen flere gode ideer?
venlig hilsen Mulberry

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-03-04 19:00

I indlæggene er der indimellem nævnt situationer, hvori kattene har oplevet chok, angst etc. så jeg vil lige minde om Bachs blomstermedicin til dyr.
MVH Mulberry

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 13-03-04 11:53

måske disse råd ikke var så gode som de var ment og nu ER kattene ikke mere...måske derfor han ikke vil vælge et svar?

Kommentar
Fra : danni7

Dato : 17-03-04 16:42

Hej det kan godt være det lyder lidt groft men prøv når kattene står ved døren at sprøjte vand på dem med en ren tom ajaxflaske. De bliver sikkert stræmte og det er også meningen, så ved de at ved døren bliver man våd... I kan også prøve klikkertræning...

Godkendelse af svar
Fra : Ljakobse

Dato : 16-05-04 13:44

Tak for svaret KateDK.
Døren lukker desværre indad, men vi vil prøve at lave de der rammer til vores vinduer. Kæresten og mig blev enige om at hvis det lykkedes dem at komme ud, så kommer de nok hurtigt ind igen pga af det materiale terassen og trappen er lavet af. Den er lavet i rustfrit stål med store firkantede huller, så det gør ondt at gå på uden sko og hvis katten ikke konsentrerer sig, så ryger benene igennem hullerne.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 17-05-04 22:47

tak fordi du valgte mit svar...håber i har fået noget godt ud af det