/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Et spørgsmål om skuespilleren Emanuel Gr~
Fra : leonard
Vist : 493 gange
200 point
Dato : 09-02-04 14:58

I min famlende begyndelse af slægtsforskning har jeg mange gange stødt på skuespilleren/instruktøren Emanuel Gregers i
forbindelse med min far Ejnar Emanuel Hansen.Jeg søgt f.eks. på Det kgl.Bibliotek,men der er næsten ingen baggrundsma-
teriale om ham ud over en enkelt artikel i et ældre Kosmorama. Mærkeligt da har var en ret så kendt instruktør,at der ikke
er nogen biografi om ham.
Er der nogen som kan give mig en masse materiale om ham og hans familieforhold osv.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-02-04 15:03
Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 15:12

Er det din Emanuel Gregers, hvis vil jeg tage en søgning på Google, der er en del materiale om de film han har haft med at gøre igennem sit liv som skuespiller og instruktør, helt tilbage til stumfilmene og Asta Nielsen.
Senta
http://www.danskefilm.dk/index2.html

http://www.assistens.dk/malberg.htm

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-02-04 15:15

Emanuel var gift med Bodil Ibsen i ca. 4 år:
http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/649/
/PG

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 15:28

Det her om Emanuel Gregers kan du låne på biblioteket.
Senta
TIDSSKRIFT- ARTIKEL Læg i kurv
Emanuel Gregerg (1881-1957) Carl Nørrested, Finn á Rogvi

I: Kosmorama. - Årg. 42, nr. 218 (1996). - S. 22-27
Emne: Gregers, Emanuel ; dansk film ; film
Instruktøren bag den tidlige folkelige, danske tonefilmstradition

AVISARTIKEL
Læg i kurv

[Nekrolog]
Af Svend Kragh-Jacobsen

I: Berlingske tidende. - 1957-03-23
Emne: Gregers, Emanuel ; Personalhistorie

AVISARTIKEL
Læg i kurv

[Nekrolog]
Af Axel Kjerulf

I: Politiken. - 1957-03-23
Emne: Gregers, Emanuel ; Personalhistorie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-02-04 15:37

Marius Emanuel Gregers var også gift med Marguerite Viby (1909 - 2001)Viby, Ida Marguerite Steenberg Jensen
Senta

1909-2001, skuespiller.

~3.2.1932 (b.v.) med skuespiller, teaterdirektør Marius Emanuel Gregers, *28.12.1881 i Horsens, †21.3.1957 på Frbg., s. af skomager Søren Jensen og Marie Olsen. Ægteskabet opløst 1938.

http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1501/

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-02-04 15:41

Marius bliver i 1932 gift med Marquite Viby:
http://www.mobilixnet.dk/~mob27356/viby.html
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-02-04 17:10

leonard
"En masse materiale" blev det vel ikke til, men har besvarelserne givet dig nogle nye informationer .. eller ?
/PG

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 10-02-04 10:39

Tak til Jer alle der har givet mig svar på skuespilleren/instruktøren Emanuel Gregers. Desværre var der kun en enkelt ting,
som var nyt,og det var Senta´s angivelse af et par nekrologer (tak for det). Alt det andet havde jeg kendtskab til.Det
jeg virkelig savner,er hans tid på Odense Teater op til 1912 (det var jo den periode hvor min far blev født. I har måske
allerede gættet det,for far sagde altid at det var hans far (uden for ægteskab).Jeg spurgte engang M.Viby under nogle
filmoptagelser,men det ville hun ikke snakke om.MEN myter er jo sejlivet). - Hans liv og ægteskab op til hans død i 1957
er også af interesse.Som jeg nævnte i mit første spørgsmål er det underligt,at selv Det kgl.Bibliotek ikke havde noget
særligt marteriale.
Måske er der nogen ude på nettet,der kan give oplysninger.
På forhånd tak
Henning Leonard.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 16:39

Har du tjekket kirkebøgerne for oplysninger om Emanuel Gregers og evt. om din mor har haft forbindelse til Odense Teater i den periode der her er tale om.
Det er jo ikke første gang en skuespiller, revy stjerne har fået et barn de ikke vedkendte sig.
Har du læst bogen af Frits Helmuth det kan være der er oplysninger der kan hjælpe dig videre.
Fra Google.
Emanuel Gregers
Frits Helmuth bog Emanuel Gregers, Født: 28. December 1883 i Horsens. Død:
21. Marts 1957. Emanuel Gregers teaterdebuterede i Horsens i 1897. ...
www.danskefilm.dk/skuespiller/265.html - 6k - Cached - Lignende sider
Senta

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-02-04 18:00

Henning Leonard.
Din far: Ejnar Emanuel Hansen
Har du en fødselsattest / dåbsattest på ham ? Måske en "dumt" sprøgsmål, men informationer går i "ring" for øjeblikket. Der må søges en ny "åbning" .. but where ?
/PG

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 10-02-04 18:27

Hej Henning!
Kun lidt "krydderi":
Jeg ved ikke om du kender den, men i denne billeddatabase kan du finde billeder fra den tid hvor din far blev født (ingen hits på Emanuel eller Gregers, som passer)
http://www.odmus.dk/odensebilleder/billedstart.asp

Du kan spørge Stadsarkivet, om de måske har noget "på ham". De har hjulpet mig, ved at slå op i gamle vejvisere, da jeg ringede til dem:
http://www.odense.dk/odense/pegasus.nsf/all/C2293B153C87D680C1256BB3003135F5?OpenDocument

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-02-04 18:58

Har du prøvet at søge i Illustreret Tidende , der er mulighed for du kan finde lidt om Emanuel Gregers, deri var mange nyheder om film, musik , skuespiller, verdens begivenheder osv.
http://www.illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub

Senta