/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios sikkerhedskopi
Fra : Edt
Vist : 263 gange
40 point
Dato : 07-02-04 11:34

Jeg har tænkt mig at opdatere Bios, og da jeg aldrig har prøvet det før har jeg forsøgt at finde så meget information som muligt. Et af stederne står der man skal lave en sikkerhedskopi af den oprindelige Bios. Hvordan gør man det. Jeg har windows 98.
Edith

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-04 12:31

Hej Edith
Sikkerhedskopien laves med det program som du opdatere BIOS med.
Generelt vil jeg ikke anbefale BIOS opdatering, med mindre man da har problemer.
Vil du opdatere, så bliver du nød til at finde hjemmesiden for producenten af dit bundkort. Her kan du så hente BIOS opdatering og program til samme.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 13:19

Clan har ret. Du skal bruge et Flash program for at indlæse, og det er på mange bundkort nemmere at ødelægge end at gavne. Hvis du kommer til at vælge en forkert BIOS opdatering kan du risikere, at din computer ikke kan starte og at du end ikke kan få kontakt til BIOS for at rette fejlen.
Hvis du f. eks. bruger en opdatering til et bundkort med næsten samme navn så kan forskellen være at der på det ene er onboard grafik og det er der ikke på det andet og så vil BIOS efterfølgende give forkerte startoplysninger.
Der findes godt nok en indbygget backup i bIOS,men den kræver som regel at der skal monteres et ISA grafikkort for at kunne se skærmen og de ISA kort jeg kender kan slet ikke monteres på et nyere bundkort.

Altså hør hvad Clan siger lad være.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 02-03-04 15:10

Hej Edith...

Mit foreslag er at du IKKE opdaterer BIOS med mindre der er behov for det!!!
Da du kan risikere at du overhovedet ikke kan starte maskinen, hvis du fejler i det!

Mht. backup af BIOS:

Når du via dit program og BIOS opdatering vil opdatere nuværende bios-version, så på et tidspunkt i processen spørger den om du vil gemme eller lave backup af din gamle bios! dette siger du bare ja til... og den gamle bios vil blive gemt! læg mærke til hvor den gemmes!!! derfra kan du så kopierer den ud på et andet medie... f.eks. en diskette eller en cdrom...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 18:29

Cooper hvis du tror at du hjælper meget ca 1 måned efter spørgsmålet er stillet må du have høje tanker om dig selv.
Du er ny her så prøv lige at se hvordan det foregår. Spørgeren har glemt spørgsmålet. Jeg kan følge dig på gamle spørgsmål som bare ikke er lukkede da det kun er spørgeren der kan lukke dem.

Godkendelse af svar
Fra : Edt

Dato : 07-03-04 13:57

Tak for svaret CLAN.