/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bundkort og bios - Hvad nu?
Fra : Microfiber
Vist : 408 gange
40 point
Dato : 03-02-04 15:52

Jeg har haft nogle problemer når min computer startede op, hvor den bare viste mig billedet før bios -altså logoet med navn osv., uden at starte op, faktisk uden at der sker noget som helst!
Udvejen; slukke det hele på kontakten. Også kunne det køre igen.

Så tænkte jeg, så må jeg nok skulle have en opdatering til min bios. Smuttede så ind på intels hjemmeside, installerede, genstartede, også gav mit bundkort sig til at hyle inden jeg overhovedet kunne se noget på skærmen. Så slukkede jeg det hele.

Senere tændte jeg min computer igen, også gav grafikkortet(!?) sig til at hyle, igen inden at jeg overhovedet kunne se noget på skærmen.

Alt sidder fint fast inde i computeren, så vidt jeg kan se.

Nogen der kan hjælpe?? Please?? Jeg sidder på et bibliotek!... :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-02-04 16:26

Det lyder som om dit batteri er defekt. Det er batteriet som holder bios-hukommelsen "kørende"
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-02-04 16:55

Det var nok ikke en god ide bare at give PCen en ny bios før du havde undersøgt resten.
En af de ting der normalt kan gå galt er at dit skærmkort kan glide op af sin sokkel og dermed miste kontakten helt eller delvist og derved forårsage problemer som du her beskriver. Forsøger du herved at insætte en ny bios så går det bestemt galt.
Prøv først at trykke kortet på plads, prøv med et andet skærmkort, ellers har du nu et problem med en defekt bios.
Mvh OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-02-04 17:04

Om det hjælper er jeg ikke sikker på, men du har en jumper som sidder på 2 af 3 ben.
Med den kan du resette din bios til fabriksindstilling (læs i din manual)
Bagefter bør du indstallere fra den CD-rom der fulgte med comp.
Måske er du heldig.
Emesen.

Kommentar
Fra : Microfiber

Dato : 03-02-04 19:37

Tak for hjælpen.

Til det med manualen; min manual er et A5-arks kilstemærke så der er der ikke så meget hjælp at hente. Men jeg kan da prøve om jeg kan finde ud af det alligevel.

For at gøre det helt klart, så er det alarmen på mit gfx der går af, ikke den på bundkortet (det gjorde den dog første gang efter at jeg havde opdateret min bios, men ikke siden). Det er bare det er det er sket efter at jeg har uploaded min bios, så jeg tænkte at der var en sammenhæng. Men måske har i ret, måske er det mit bundkort.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 40 point
Dato : 03-02-04 22:28

Hvis det sidder på indersiden af comp kan det være at der står noget om reset ved en jumper ( J et eller andet). Står den 1+2 skal den sættes i 2+3 i ca 10 sek. og tilbage til 1+2 . Men vær sikker på at det er den rigtige jumper, ellers spørg.
Foretages med strømstikket frakoblet comp.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Microfiber

Dato : 16-02-04 15:27

Tak for svaret emesen.