/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
død pc
Fra : holbaek
Vist : 385 gange
60 point
Dato : 02-02-04 20:08

jeg får en besked på skærmen : disk boot failure
har prøvet med opstartsdiskette men den læser tilsyneladende ikke fra drevet.
en ældre maskine med windows 98.
hvordan kommer jeg videre
tak jens

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-04 20:24

kan du ikke gå ind i bios og vælge boot rakkefølge
fx a: c: cdrom
tryk delete under start af pc og husk at save and exit når du forlade bios

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 02-02-04 20:28

øhh..
jeg skal nok bede om " skåret ud i pap " udgaven, da jeg ikke er så stiv i bioa indgreb

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-04 20:42

delete finder du over de 4 pil taster
led i bios efter boot - tryk f10 (øverste knapper)=save and exit
men prøv dig frem ?!?
skriv hvis del ikke virker

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 02-02-04 20:50

selv om jeg ændrer boot seqence til at læse fra andet drev, så springer den selv tilbage på rækkefælge a,c,scsi.
jeg har savet inden exit.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-04 21:01

Når du starter maskinen op står der på et tidspunkt på skærmen : Press "delete to enter BIOS.
Nogle pc'er er det en af F-tasterne du skal holde nedtrykket for at komme ind i BIOS.
Det skal du kunne se på skærmen når du starter op. (Du skal være hurtig).
I BIOS går du ind i "Standart CMOS Features" eller noget der ligner.
Der kan du se de forskellige drev din BIOS har fundet.
Gå ud igen og gå ind i "Advanced BIOS Features" eller noget der ligner.
Der kan du se og ændre i hvilken rækkefølge drevene starter op (Boot rækkefølge).
Normalt skal det være :
First Boot Device : Floppy.
Second Boot Device : HD-0
Third Boot Device : CDROM
Sæt dem op som du mener det skal være. gå ud igen og vælg : Save and Exit Setup.
Se om det har hjulpet. Hvis ikke, starter du bare op igen og prøver igen.
Der er også en mulighed : Load Fail Safe Defaults eller Load Optimized Defaults.         .
Prøv dem.
Du skal ikke være bange for at ændre noget. Hvis pc'en ter sig helt åndsvagt.
Starter du bare igen og vælger Load Fail Safe Defaults eller Load Optimized Defaults.
I Bios viser skærmen hvordan du navigerer rundt.
Husk at gemme før afslutning.
M.v.h. Gambrinus

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-04 21:10

Hjælper nogle af rådene Mvh Sune

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 02-02-04 21:17

hjælp, bios har ikke fundet nogle drev i "Standart CMOS Features"
i stedet står der :
p.master none
p.slave none
s.master none
s.slave none
drive a. none.
drive b none
og så for ligesom at slutte det hele af, så skriver den : halt on : all errors....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 22:43

Du siger at den springer tilbage til >>a,c,scsi<< så kan du også boote fra diskette.
Prøv med en win 95 diskette. Den kan også starte win 98, og du kan gendanne uden at miste filer og programmer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-04 22:59

Lige en tanke. Hvordan har din strømforsyning det ?
Når alle diske ikke kan findes, får de måske ingen spænding. (5 og 12 Volt).
Har du mulighed for at måle det på et af strømforsyningsstikkene ?
Ganbrinus

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-02-04 23:55

Din BIOS er nulstillet.. Du skal ændre alle drev P.master P slave S.master og s.slave til AUTO, samt drive a til 1.4mb diskette.
Hvis den fortsat ikke virker, så prøv at snakke med dem her:
http://www.quattro-it.dk/datarecovery.htm

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 03-02-04 07:10

p.master osv. alle på auto.
drive a på 1,44m,3.5in
save og exit.
ny opstart.
skærmbillede:
detecting hdd p.master: none
osv. : none
floppy disk ( s) fail ( co)
mulighed for del eller f1
ved f1 kommer beskeden: disk boot failure.....
jeg har støm på mit cd rom drev men ikke på diskette drev
det lyder desværre jo lidt håbløst. men stadig tak for hjælpen til nu.
hvis det kan hjælpe på løsningen, så må harddisken godt blive formateret....
om ikke andet så kan den da bruges til nye data.
venlig hilsen jens - holbaek

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-04 18:33

prøv lige med DEL under opstart.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 04-02-04 18:41

ja..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-04 18:52

Nu kan du inde i bios prøve indstille så den kan starte fra diskette.
Og prøv så med en 95 diskette

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 04-02-04 19:32

den vil ikke læse fra diskettedrevetselv om jeg ændrer boot seqence til at læse fra andet drev, så springer den selv tilbage på rækkefælge a,c,scsi.
jeg har savet inden exit.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-04 20:12

Den vil ikke læse fra disketten.............men forsøger den at læse disketten....lyser den.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 05-02-04 18:31

intet lys fra diskettedrevet.forsøger ikke at læse fra drevet
lys på cd-rom drevet, og det starter tilsyneladende, når jeg sætter en cd i, men begynder ikke at læse men stopper istedet.når jeg så sætter den til at boote fra mit cd-rom drev. så er det at den selv springer tilbage på rækkefølge a,c,scsi.i boot seqence.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-04 20:29

Boot seqence a,c,scsi - så skal den starte fra disketten. (den kan ikke boote fra CD-rom)
Kablet fra bundkortet til diskettedrevet sidder måske forkert.
Hvis der ikke er tap på kabelstikket til bundkortet kan det vende forkert.
Den "snoede" ende af diskettekablet skal sidde på drevet.
Prøv uden at CD-rom er tilsluttet (begge kabler)
Prøv med en win 95 diskette
Emesen.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 05-02-04 21:35

prøvet at chekke kabler - ok
prøvet uden cd-rom tilsluttet
jeg kan desværre ikke få diskette drevet til at arbejde, heller intet lys på drevet
den aktiverer tilsyneladende ikke drevet
holbaek

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-04 21:42

Hvis drevet har fået strøm - skal det lyse op.
Prøv at starte med kun HD

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 05-02-04 21:52

startet med kun HD
skærmbesked :disk boot failure.....
jeg har ikke strøm til mit diskettedrev ( heller ikke når kablerne er sat i ha,) så er der en måde jeg kan chekke strømforsyningen til drevet - uden tilstedeværende måleudstyr

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 05-02-04 21:59

Eneste måde jeg kan se, er at prøve med et andet diskettedrev - kan det heller ikke er det strømforsyningen. Der er vel et til lille strømstik, prøv det.
Emesen.
Lukker nu

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 07-02-04 08:46

Tak for svaret emesen.
            jeg dropper bundkortet og køber et nyt.
tak for tålmodigheden.
Venlig hilsen
jens