/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp til opgradering af pc
Fra : rosekamp
Vist : 590 gange
200 point
Dato : 02-02-04 07:50

Jeg er snart træt af mit gamle hakkebræt som dårligt kan spille Pacman mere.

Da jeg købte min Siemens pc for 5 år siden var den ret stor (5 GB - wow), hvilket jo er fuldstændig utidssvarende nu, hvor jeg bl.a. skal bruge den til at redigere video og iøvrigt også elsker at spille.

Så nu er mit spørgsmål om det kan betale sig at f.eks. købe flere GB og mere RAM og hvad der ellers kan være af fine ting såsom grafikkort m.v. eller skal jeg simnpelthen skifte den helt ud?

Hjælp mig - jeg har ikke sk... meget forstand på det her og ved heller ikke hvilke oplysninger I skal bruge (og hvor jeg finder dem), for at kunne hjælpe mig.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 02-02-04 07:53

Din maskine bliver ikke hurtigere af at skifte harddisken og sætte mere RAM i alene

Så mine anbefaling til dig vil være at find en god maskine - ikke nødvendigvis en mærkevarer og så simplethen skifte den ud - skærmen du har er jo muligvis fortsat god nok.

Den gamle maskine vil så kunne gøre gaven hos dine børn eller på deres skole.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 08:05

Man regner normalt med 3 års levetid for en PC, så det er ved at være tiden. De dele der sidder i din gamle computer er sandsynligvis compatibelt med dagens computere. Skærm, mus, tatatur, grafikkort, lydkort kan bruges i den nye computer, hvis du er tilfreds med dem. En opgradering med nyt bundkort, grafikkort, CPU, RAM vil komme til at stå dig i 3000 - 4000Kr. En ny computer kan du købe for ca det dobbelte.
Personligt tror jeg nok jeg ville købe en ny og hvis du også kan have den i 5 år er der vel ikke noget at sige til at den skal være god!! Fladskærme er også blevet billigere, fylder ikke så meget. Visse spiller freaks vil ikke have fladskærme, men køber du en så køb en 17".....

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-02-04 08:32

Hej rosekamp
Hvis du alligevel bestemmer dig for at opgradere, så kan du starte med at kigge her:
http://home19.inet.tele.dk/perth0/byg_bruge.htm
MVH maya123

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 02-02-04 08:49

Så lige forbi på www.edbpriser.dk ,og søgte på Computer>Samlet uden skærm> max pris 2000,- , det gav mindst 10 forslag. ,men som det ønskes skal der også kunne redigeres video, så en god ide er jo nok at sætte beløbet op.
Jeg mener at opgradere den nuværende pc, bestemt ikke kan svare sig.

mvh

2243 / claus

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 08:57

Så denne her kan jeg f.eks. ikke bruge til noget eller hvad?

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=WD1200JB

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 08:59

Men pas på med systemer til 2000- du får et system med relativ langsom CPU, harddisk på 30-40Gb, RAM på 128-256Mb osv. Med den tid du holder dine computere skal du nok ofre lidt mere...

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 09:02

Jae, ikke engang ungerne gider bruge de gamle computere, når de har set den nye....Brug den gamle som skrivemaskine, når du ikke kan komme til ved den nye...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 09:09

Hvis jeg nu f.eks. søger på 2.500 kr. så kommer de jo en ordentlig stak eksempler frem. Jeg har ikke ret meget forstand på, hvad det forskellige står for og om der er et mærke der er at foretrække frem for et andet. Og hvad med grafik- og lydkort, det skal jeg vel købe ved siden af? Eller følger der noget med? Jeg har en ganske udmærket 17" skærm, som jeg har tænkt mig at beholde.

Jeg bruger Pinnacle Studio 7 til videoredigering og dertil købte jeg en firewire, som jeg går ud fra, jeg bare skal pille ud igen og sætte i den ny.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 09:11

Nu er mine børn altså kun hhv. 2½ mdr. og 18 mdr. så mon ikke de nok gider bruge den til at starte med Ellers har mine forældre snakket om at de nok hellere må se, hvad internettet drejer sig om, så de kan jo arve den gamle, hvis det er. Den er jo fin nok til alt muligt andet end det jeg skal bruge den til.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 09:30

Jo, det er en god ide. Skal du videredigere skal du have en god hurtig HD, 7200omdr. 8Mb cache, 120Gb. CPU'en skal være så hurtig som mulig (ikke Celeron) firewire og skærm kan bruges (hvis dine forældre ikke får den) Mange bundkort har indbygget grafik- og lydkort, der dog i visse situationer ikke er tilstrækkeligt (spil), så der skal du nok lægge lidt til...Det er meget vanskeligt at give råd, når man ikke ved præcist hvad systemet skal bruges til, men der er en rimelig sammenhæng mellem priser og egenskaber så hvis du finder et rimeligt niveau med tilhørende hardware er det bare at gå i gang med at finde det billigste sted.
Mit bud: CPU: 2,2GHz, RAM: 512Mb, Harddisk: 120Gb, 7200Omdr., 8Mb RAM. Prøv det indbyggede grafik- og lydkort og skift det ud senere hvis det ikke er tilfredsstillende. Skærm: 17" fladskærm. så har du det vigtigste og kan klare dig en 2-3 år.....

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-02-04 10:36

Indbygget grafikkort stinker ... køb hellere et som du selv skal sætte i.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 11:36

Så hvis jeg nu f.eks. leder på edb-priser på max 3000,- kr., hvad kan du så foreslå bvh? Eller nogen af jer andre. Det må da også være muligt at finde et rimeligt indbygget grafikkort eller hvad? Koster det ikke en bondegård at købe et?

Rosekamp

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 11:47

Der er nok nogle begrænsninger på indbyggede grafikkort, men så slemme er de nu heller ikke, det er noget vrøvl...Vi benytter, på en af vore maskiner, det indbyggede grafikkort på et Intel motherboard (og hun er litograf!)
Du skal ikke starte med at købe et grafikkort. Prøv med det indbyggede. Siden kan du købe et passende grafikkort hvis du ikke er tilfreds med. (du kan købe rimelige grafikkort fra 500- af og opefter, afhængigt af hvad det skal bruges til...)

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-02-04 11:47
Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 02-02-04 18:32

Hej.

Med det, du vil anvende din PC'er til, så vil jeg anbefale:
mindst 2 Ghz CPU
512 MB DDR ram
120 GB harddisk med 8 MB cache og 7200 rpm - enten ATA 133 eller SATA
grafikkort med 64-128 MB DDR ram - undgå onboard grafik. Få et dedikeret grafikkort, hvis du anvender krævende videoredigering og spil!
Jeg vil ikke sige, hvor du skal købe henne. Jeg vil dog fortælle et par ting:
I de små EDB-forretninger eller dem på nettet kan du få en del for pengene, MEN der KAN være dårlig service, hvis der skal reklameres! Så hvis du vil undgå bøvl i fremtiden, så overvej et slagtilbud i de gængse elektronik-kæder. Personligt har jeg god erfaring med http://www.computercity.dk De eksisterer også om 5 år. Det går de små ikke nødvendigvis. Så du kan sagtens finde en ny lækker PC til omkring 5.000 kr., som opfylder dine behøv. Du vil sikkert også kunne få firewire med i købet. Får du en mærkevare betaler du lidt mere, men du får god service. Eksempelvis har jeg ubetinget god erfaring med produkter fra HP. De nye Pavilion-PC'ere ser både pæne ud og er konkurrencedygtige prismæssigt.

Slå helt ud af hovedet at opgradere din gamle PC. Giv den væk til børn eller familie.

Ulle

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 20:11

Øhh... Jeg har læst at hvis jeg skal bruge Pinnacle Studio 8 SKAL det være en ATA 100 harddisk. Hvad er ATA?

Nu tænker jeg lidt på om denne her (som Zerg911 foreslog) kunne være noget:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=6797&Type=4&ID=1
Men opfylder den kravene?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-02-04 20:39

hej.
jeg har selv købt en pc hos green data i århus. Jeg er godt tilfreds med den, det er en barton 2500+ (333mhz), AsRock K7S8X Bundkort, 512 DDR PC3200 Ram og et ati radeon 9200SE 128MB grafik kort. Det er en udemærket pc. Jeg fik ikke harddisk med, da jeg havde en, og jeg gav 2800, men prøv at skrive en mail til dem, tror de er til at handle med.
VH Palle

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-02-04 20:43

ata er hastigheden data overføres fra harddisken med. 133 er det optimale, jeg har selv en ata 100 harddisk, men det betyder meget lidt.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 21:02

Ata overfører data parallelt, Sata overfører data serielt. De kører ca. lige hurtigt..... Sata ser ud til at blive fremtiden og de fleste computere har porte til begge dele...

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 02-02-04 22:37

Hejsa rosekamp

Hvis du vil opgradere din computer har jeg nogen bud på køb af ny harddware?

Bundkort eller Bundkort

Asus P4S800D-E Deluxe Abit IS7-E
SiS655TX Intel 865PE
3600MHz AGPx8
LAN 3200MHz
FSB800 Dual DDR400
DDR3200 SATA RAID
Socket 478 Lan Socket 478
Pris: 969.kr Pris:799.kr

RAM Grafikkort

Dane-Elec PNY
Dual Channel 2x512 GeforceFX 5900XT
MB PC-400 128 MB DDR
DDR3200 TV-OUT/DVI
PC3200 Retail, AGPx8
Pris: 1.399.kr Pris: 1.699.kr

Processor Harddisk

Intel Pentium 4 Maxtor 120,0 GB
Northwood 2.8GHz UDMA/133 (FLUID!)
FSB800 (Socket 478) BOX 7200/2048KB Plus 9
FSB800 Pris: 675.kr
Pris: 1.420.kr

(på et senere tidspunkt kan du suplerer op med flere harddiske+ram, hvis det bliver nødvendigt)

Her har du en Super Computer til en ca. pris på godt 6.500.kr. Hertil kommer Kabinet/CD-dvd rom/DVD-brænder hvis du ikke har dette i forvejn. En mere pris på ca. 2000.kr
Samlet køb, godt 8500.kr som du kan have stor glæde af år fremover.

Du kan prøve at få mere infomation omkring overstående eller kontakte shg.dk hvis du har spørgsmål m.m.
http://www.shg.dk/

mvh. Agent2002

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 03-02-04 00:13

Hej igen.

Den PC du så og skrev om kl. 20.11 vil jeg mene mangler ram. Desuden skal du jo også have et styresystem oveni, idet du vel næppe vil have et gammelt styresystem til at køre på en ny PC? Jeg gætter, at du kører Windows 98?
Igen... Kig efter tilbud hos nogle af de store elektronik-kæder. Jeg tror, det vil passe bedst på dig at få et færdigt og gennemtestet produkt. Jeg har f. eks. set en fortrinlig HP Pavilion i Bilka til 5 eller 6.000. Du kan også få Fujitsu-Siemens til en billig penge. Kig dig godt omkring inden du køber. Én ting er sikkert: Jo længere du venter, des mere får du for pengene!

Ulle

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 08:03

Til 3000 kr. får han ikke mange flere ram end 256 når han køber den færdig samlet - Men han kunne jo hvis den er for langsom, altid købe sig 256 eller 512 ekstra. De koster jo ikke andet end mellem 5-600 kr for 512.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 09:14

Hej Zerg911 - jeg er altså ikke en "ham" .

UlleUlle - Jeg bruger xp, så et nyt styresystem har ikke den store interesse.

Agent 2002 - nu snakker vi om at jeg ikke vil ofre ret meget mere end 3000,-, så det er skudt lidt forbi må man sige.

Hvad synes I om dem her:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=7871&Type=4&ID=1
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=7762&Type=4&ID=1
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=6803&Type=4&ID=1
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=7050&Type=4&ID=1
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=8205&Type=4&ID=1
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=5611&Type=4&ID=1

Der må da næsten være noget jeg kan bruge?

Rosekamp

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:18

hehe undskyld da

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:19

Rosenkamp der har du jo også søgt på over 3000 kr

Accepteret svar
Fra : Zerg911

Modtaget 200 point
Dato : 03-02-04 09:21
Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 09:27

Ja der er jo også brænder i, så er jeg fri for at pille den ud af den gamle jeg har. Ved du hvad Nero software er?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:52

Ja

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:53

Men jeg tror at Nero Express følger med.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 09:54

Når jeg nu køber den nye, hvordan overfører jeg så bedst mine filer m.v. fra den gamle pc. Kan man købe et kabel eller lægge det et sted på nettet, hvorfra jeg kan hente det igen? Eller er det nemmest bare at brænde det og så lægge det over på den ny?

Rosekamp

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 09:54

Øh. Zerg det blev jeg ikke klogere af. Hvad er det der Nero for noget?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:57

ah
Troede du vidste hvad det var

Det er et brænder programdet er nemt og simpelt at bruge.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 09:58

Jeg ville nok bare tage den gamle hdd(harddisk) og sætte over i den nye du køber.. Så beholder du både alle DATA + du spare noget disk plads

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 10:15

Men nu er det sådan at mine forældre skal overtage den gamle, og de bliver nok slemt kede af det, hvis der ingen harddisk er i

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 10:20

ah pjat.. bare sig det var derfor du ville have en ny

Men så ville jeg stadig tage den gamle HDD ud, sætte den over i den anden og så hente det og så sætte den tilbage - Eller du kunne købe et twistet cable, hvis de da begge har netkort så kan du hente dataèn direkte over..

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 03-02-04 10:41

Hej igen

rosekamp hvis du kun vil offer 3000.kr på ny computer, vil det være nemmer at købe en skrivemaskine?
Den kan købes enu billiger.....Kun 200.kr og der følger blæk med????

Agent2002

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 10:51

Hvis man kun taler om dele kan du få en ok led computer til 3000 agent2002

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 03-02-04 10:56

Se her rosekamp

Du kan også købe brugt http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=250

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 11:08

Så hellere gi de 600 kr mere og så en ny med dobbelt så mange ram og lidt hurtigere cpu.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 03-02-04 11:27

så hellere gi 5000 kr mere og få en Super Computer.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 11:29

Nah...

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 11:29

Så hellere gi 600 kr. nu for en computer du kan bruge i 1 år eller 2 og så igen gi 600-1000 kr. for den du vil gi 5000 for..

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 03-02-04 11:53

man kan også vente 10.år og få en computer med en Processor - Pentium 14 på over 15.0GHz.
En harddisk på min.5000.GB. og en masse muligheder fattigere?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 12:16

Agent2002. Hvad er der galt med dem jeg lige har foreslået om jeg må spørge?

Rosekamp

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 12:20

Og hvordan havde du tænkt dig jeg skulle komme på nettet med en skrivemaskine?

Hvis du kun er kommet her for at diskutere med Zerg911, kunne du så ikke oprette dit eget spørgsmål at muntre dig med?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 12:21

Øhm.. Hvad er dit problem Agent2002? sagde bare at det andet bedre kan betale sig... Hvorfor gi` 2400 for en brugt når du kan få en ny til samme pris ? Langt flere fordele ved en ny.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 03-02-04 12:53

prøv at gå ind på www.greendata.dk.
det er mit forslag

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 15:25

Palle22 -

Hvad for en af dem er dit forslag? Jeg kommer bare ind på forsiden jo.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-04 17:44

Zerg911 - (eller andre)

Den sidste du foreslog er på 1833 MHz ikke? Jeg forstår ikke helt deres "varedeklaration". Jeg troede først den var på 2500.

bvh foreslog at jeg skulle have mindst 2.2 GHz.

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 05-02-04 22:12

Tak for svaret Zerg911. Du har hjulpet mig meget i min søgen og jeg er nu nået frem til (og har købt) følgende:

AMD XP2600+ Low Noise
Mastercase KG700
2xUSB 2.0 i fronten
Lyd ind/ud i fronten
GeForce FX5600 256 MB grafikkort m. TV-OUT
5.1 kanals surround lyd
512 MB DDR PC3200 RAM
AMD XP Processor
333 MHz Front side bus
80 Gb Silent Fluid harddisk, 7200rpm, ATA 133, 8 Mb cache
16 x COMBO DVD/ 48x24x48x CD-RW
Diskettedrev
ASRock K7S8X bundkort
1 xseriel stik
1 xparallel stik
4 xUSB 2.0 bagpå
1 xGame/midi
1 x5.1 kanals surround lyd
1 x10/100 MBIT netværk RJ45
1 xKeyboard PS/2
1 xmouse PS/2
3 xDDR sokkel (max 3 Gb DDR RAM)
1 xAGPx8 slot
6 x PCI 2.2 slot

Hele svineriet for 4.086,75 inkl. fragtomkostninger. Så det var vist et godt køb.

God weekend

Rosekamp