/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ram?
Fra : sphinx
Vist : 419 gange
250 point
Dato : 01-02-04 01:50

jeg skal snart til at købe nye ram til min pc, men da dette ikke er det område jeg har mest styr på, har jeg lige nogle spørgsmål.

hvad er forskellen på "non-ecc" og "ecc-ram"?
jeg har også set nogle der er "reg. ecc-ram" hvad er det?
hvad med "cas-latency" ?

jeg har set på følgende på www.shg.dk (->produkter->hardeware->ram->ram - dual ddr)

dane-elec dual-channel pc3200 2x512 kr 1399
corsair twinX pc3200 2x512 kr 2269
samt en "pro" udgave af ovenstående til kr 2499

hvor stor forskel er der dane-elec og corsair?
i må gerne give en lidt uddybende forklaring...

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-02-04 01:58
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-02-04 02:00

Produktguider - RAM-Blokke
Gambrinus

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 01-02-04 07:29

Hvis manualen anbefaler en bestemt type ram,tror jeg ikke det er klogt at eksperimetere. Bortset fra at ECC står for Error Correction Codes og NON ECC er naturligvis det modsatte ,vides ikke for eller imod

Kommentar
Fra : sphinx

Dato : 01-02-04 12:42

tak for linket til edbpriser. så er der styr på de forkellige begreber... hvad med forskellen mellem dane-elec og twinX? er det værd at give de ca. 1000 kr mere?

med hensyn til hvad der er anbefalet, så ved jeg kun at bundkortet kan klare ddr400, så dette vil da være det bedste valg... bundkortet er et soltek SL-86SPE-L

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-02-04 13:14

hvilken motherboard har du?

Kommentar
Fra : sphinx

Dato : 01-02-04 13:46

soltek SL-86SPE-L

det står også i min sidste kommentar...

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 03-02-04 21:49

Køb ram magen til dem du har nu, har selv lige i en FujiSimens brandt fingerne ved at ændre ram, og pas på du ikke rammer ved siden af/ imellem når du skal montere, du kan så ødelægge bundkort og så fejl melder PC alle ram.

Kommentar
Fra : sphinx

Dato : 04-02-04 13:09

det er ikke noget problem at sætte de nye klodser i... og det skal ikke være de samme som jeg har nu...
idéen er jo at forbedre computeren mest muligt...

så spørgsmålet er altså om jeg skal købe dane-elec's ram eller corsair's ram? altså om det kan betale sig at købe corsair's selvom de er noget dyrere??? eller evt. nogle helt andre ram? det skal bare være ddr400 og de skal bruges som dual-channel...

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 04-02-04 22:24

Hvorfor undersøger det ikke bare hvor du har købt din PC, men jeg har som før beskrevet, det ikke er altid du 'bare' kan forbedre med nye RAM. for din prosesser og resten af hardvare skal være forbredet til det og der er bundkort som regel ikke, det er jo netop derfor man skal købe ny PC'er hver andet år, det er som regel ikke bagud konvertiabel. Det er det de lever af, så tjek det ud hos dem du har købt dit bundkort hos.

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 250 point
Dato : 08-03-04 13:54

non-ecc = Har ikke indb. funktion så RAM blir tjekket for fejl.
ecc-ram = Har indb. funktion så RAM blir tjekket for fejl.

De hurtigste og mest normale typer, folk vil købe er dem uden!
Mest pga. de er hurtigere uden...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 08-03-04 15:13

Det ville efter moden overvejelse være usædvanligt venligt af dem ,hvis de ville have ulejlighed,(hvis det ikke kræver for megen anstrenglse) at lukke ovenstående spørgsmål så vores allesammens server ikke i det lange løb,bliver overbelastet

Godkendelse af svar
Fra : sphinx

Dato : 09-03-04 12:45

Tak for svaret dscoop80.