/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilke RAM skal jeg købe?
Fra : LottaJ
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 30-01-04 17:00

Hej...

Jeg vil gerne have sat flere ram i min gl. com.
MEN jeg kan ikke lige overskue hvilke jeg skal bestille, jeg tjekker priser på www.edbpriser.dk
og hvilke ram skal jeg bruge?
Jeg har haft åbnet kabinettet og på de ram der sidder i computeren står følgende:
SpecTek P8M648YLEA4-100CL3A
S64 100

Håber nogen kan hjælpe!!

Mvh. Lotta

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 30-01-04 17:55

så køber du bare nogle af samme type (producenter er underordnet)
Bare husk at forskellige ram-typer ikke kan sammen. dvs. at SD-ram ikke kan sammen med DDR-ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-01-04 18:00

Står du og vil købe nye RAM moduler (helt nye), så vil jeg da anbefale dette tilbud
* http://www.tweakup.dk/article/181/dk

* http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32428578

Accepteret svar
Fra : Scalpel

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-04 18:05

Jeg har været inde på spectek´s hjemmeside www.spectek.com og har ikke umiddelbart kunne finde nogen der har samme partnumber som det du foreligger, derfor vil jeg gå ud fra at det er for gammelt til at være listed.

dog kan listen hurtigt fortælle dig at du har en ram blok med en konfiguration der hedder: 8MEGX64

så kan jeg nok desværre ikke hjælpe dig videre.

Håber at andre kan bruge mine oplysninger til at føre det videre.

mit personlige gæt er at du har pænt gammel ram, SD ram 100Hz vil jeg gætte på.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 30-01-04 18:07

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan ved jeg om det er SD- eller DDR ram der er i min gl. com?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 30-01-04 18:11

check dit bundkort og se hvad det understøtter. Hvis det er over 2-3 år gammelt er det nok SD-ram

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 30-01-04 18:13

Tak for jeres ekspertise!
Jeg prøver at bestille Kingston 2 x 64 mb SD ram, 100Hz.

Mvh. Lotta

Godkendelse af svar
Fra : LottaJ

Dato : 30-01-04 18:14

Tak for svaret Scalpel.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-01-04 18:14

Citat
DDR-RAM er i en enkelt kanals konfiguration som P4X266 istand til at levere 2.1GB/s. Dertil skal lægges at DDR-RAM har væsentligt lavere latens end RD-RAM.

DDR-RAM benytter en spænding på 2.5V hvor SD-RAM bruger 3.3V forsyning. Allerede nu er der en del snak om strømforbruget (Også i stationære PC'ere). Brug af DDR-RAM vil være med til at sænke strømforbruget.

Priserne for DDR-RAM er faldet gevaldigt siden introduktionen og kan nu sammenlignes med PC133 RAM uden dog at være helt ned på niveau endnu. Dette skyldes hovedsageligt at forskellen rent produktionsmæssigt ikke er særligt stor mellem SD og DDR-RAM.

VIA har længe været længst fremme med DDR platforme og de var da også de første til at lancere DDR-support til Intels P-III, noget som Intel stadigt tøver med. KT266 var det første DDR chipset til AMD platformen, som kom i masseproduktion.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 30-01-04 18:30

LottaJ >> for få kroner mere kan du få 2 x 128 mb

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 31-01-04 11:09

Men passer de også i?