/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Fodformede sokker
Fra : tusneldada
Vist : 6237 gange
50 point
Dato : 29-01-04 10:29

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en opskrift på fodformede sokker? Jeg har bare brug for aflukningen til tåen.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-04 10:34

Måske kan dette bruges?? http://maskinstrik.homepage.dk/kap6.htm Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-04 10:38

Nå ok det var til maskine men prøv selv at se her om noget ka bruges Mvh Sune http://www.google.com/search?q=Strikke+sokker&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&start=20&sa=N

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-04 10:44

Du har højre sok på fire pinde og har strikket sokken så langt, at den når til stedet, hvor lilletåen slutter.

På nr. 2 og 3 pind foregår lukningen, det foregår på de tre yderste masker på hver pind, som støder mod hinanden - altså over seks masker (te på hver pind)

Over disse masker foretager du indtagning/aflukning, som er 2 masker strikkes sammen to glad og atter to masker sammen - hvilken vej du strikker maskerne sammen afgør du selv ud fra, hvad du synes ser bedst ud, men det er af hensyn til formen uvæsentligt.

Disse indtagninger betyder to masker mindre pr. omgang - indtagningerne foretages på hver anden omgang indtil sokken er så lang, at den dækker ca. de tre korteste tæer - afhængig af den pågældende persons fodform. Herefter lukker du alle masker af.

Du kan evt. hvis fodformen kræver det i forhold til den pågældende person lave et par tilsvarende indtagninger på storetåsiden på de sidste omgange, hvis du finder det nødvendigt.

På den anden sok laver du tilsvarende indtagninger, blot modsat.

Håber du kan finde rundt i det - når du laver nr. to sok, så kig og tæl antal indtagninger ud fra det du har lavet på første sok.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-01-04 10:47

PS. Vejledningen er ud fra sokker, der stikkes med alm. strømpegarn på pinde 2½-3 og er benyttet i adskillige år til sokker både til børn og voksne med garntykkelse, der svarer til Brugsens alm. strømpegarn.

Godkendelse af svar
Fra : tusneldada

Dato : 29-01-04 16:50

Tak for svaret Hovsan.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-01-04 17:00

Selv tak - held og lykke med strikkeriet