/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
CPU temperatur??
Fra : cions
Vist : 385 gange
50 point
Dato : 29-01-04 02:04

lige et spg ang cpu tmp...

Hvor høj en temperatur kan en athlonXp cpu klare? Jeg har en athlonXP 2600, temperaturen ligger omkring 51-54 grader, er det for højt? Tager jeg den ene side af kabinettet, falder tmp til ca 45-48 grader, men det larmer lidt mere, så jeg vil helst undgå dette. Bør jeg tage den ene side af kabinettet, eller kan cpu'en godt klare en tmp på op til 54 grader?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-04 02:23

ja den kan sagtens klare dine 54 grader
og enda helt op til 70 grader men her begynder den at være ustabil
så behold du bare din side på
men ellers er der nok af info her
http://www.tweakup.dk

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-01-04 08:16

Det må være en erfaring technet har gjort for chips kan tåle langt højere temeperaturer end 70 grader....
Men des koldere de er, des bedre er det....

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 29-01-04 08:53

Den kan holde til 84...men i den temperatur i længere tid og den bliver ustabil...hvis temp når de 90..så er det bare med at rive stikket medmindre man vil ha en burn ristet cpu...

Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-01-04 10:20

bvh > man skal jo også lige tænke på , hvordan man måler denne temperatur
er det oven på cpuén eller er det den inbygget ntc modstand der sidder under cpúen
og hvordan ens køler påvirker temperaturen osv...

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-01-04 10:35

Bestemt technet! Derfor må det også være en erfaring du har gjort, som i og for sig ikke kan bruges til noget som helst. Jeg gik iøvrigt ud fra at temperaturen blev målt internt vha. af en diodeovergang på kritiske steder. Den metode du beskriver (under CPU'en) giver et meget groft udtryk for eventuelle kritiske temperaturer...Ved temperaturstigning sker der fysiske udvidelser, som gør tabet større -> mere varme, det kapacitative tab bliver større, flankerne rundere -> grænseværdier for ON/OFF nærmes og til sidst bittab og beregningsmæssigt ustabilitet. Tidens kraftige CPU'er med mange transistorer på et lille område vil derfor være mere følsomme end tidligere tiders CPU'er (men de led så af andre skavanker (urenheder osv..))

Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-01-04 10:57

okey jeg trækker mig ud ad dette men hvis han brænder den af så ( hehehe )
så bare råd ham til at lave spejlæg på hans cpu

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-01-04 11:19

Konklusionen må være, at det er fabrikanten opgivelser, der skal følges. Men de er sjælden tilstede. Din CPU brænder ikke af fordi den når 54 grader externt men (jævnfør technet) ved man ikke hvor stor temperaturen er på chippen, så du bliver nødt til at prøve dig frem. (Jeg kan i den forbindelse nævne at maxtemperaturen på min Intel processor er næsten 80 grader (hvordan de så end måler det)) En enkelt gang, er det sket for mig at CPU'en blev overophedet (CPU ventilatoren var gået i stykker). Det medførte heldigvis kun at alle PC aktiviteter stoppede. Jeg kunne skifte ventilatoren og starte igen uden problemer....
Jeg tror de havde indlagt en sensor der beskyttede CPU'en mod overophedning (det burde der være på alle CPU'er)
Du blev måske ikke meget klogere, men hvis du har en normal ventilator på din CPU må man gå ud fra at du kan lukke kabinettet. Jeg kan ikke forestille mig fabrikanter, der forudsætter at deres CPU kun kan arbejde med åbne kabinetter...

Godkendelse af svar
Fra : cions

Dato : 29-01-04 12:58

tak for hjælpen....