/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS Opdatering
Fra : CLAN
Vist : 403 gange
100 point
Dato : 26-01-04 14:42

Øhh! Jeg har arvet en gammel Digital Venturis 5120 (ja jeg ved godt det er en oldsag), men kan jeg få krapylet til at acceptere en "stor" HD (over 1GB)... nixen bixen.
Er der nogen som ligger inde med et direkte link til løsningen? (regner med det bare er BIOS opdatering)
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 26-01-04 15:07

Install Aida 32 ,det læser indh af din pc www.tucows.com

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 15:18

Problemet er at den ikke vil acceptere en HD på over 1GB, krapylet kører fint med den eksisterende og Win2000 men jeg ønsker at klaske en brugt 10GB HD i den... men vil den være med til det... nope!

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 110 point
Dato : 26-01-04 15:36

Hejsa

hmm, efter hvad jeg kan se understøtter bios/motherboard ikke diske over 2 GB...
hvis du er heldig kan du dog lægge en "overlay" i boot sectoren så windows læser den som en
større disk.
så selvom bios kun læser f.eks. 2 GB, læser windows den som f.eks 10GB

http://www.megasat.ch/totalhardware/m/mpent_3.htm
skroll ned til "digital"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-01-04 10:29

Hejsa... så løste jeg selv problemen via http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/index.html
og direkte til siden over gamle Digital maskiner er http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/retired.html

Det er ellers en fin side du (dk) henviser til, så det bliver dig der smutter med points - også selv om det ikke direkte blev løsningen på mit problem.

Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 28-01-04 10:30

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-04 10:51

Hejsa
oki
Ja selvfølgelig damdamdam,
jeg viste digital var blevet opkøbt af et andet firma, men kunne ikke huske hvilket.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-01-04 11:27

Direkte til mit gamle "dyr" http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/epid43.html og nu har jeg sat mig i knolden at den bare skal virke... Det er ikke min "dagligdags" PC, men et klenodie til min datters kabale-lidenskab

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-04 12:01

TechTips Venturis 5xxx System System

v1.1 Support for large IDE hard disk drives on Digital PC Desktopn Systems.
5/27/98 0.04KB
TG00003A.DOC

her står
http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/zips/tg00003a.doc

Support for large IDE Hard Disk Drives on Digital PC Desktop Systems

   Due to the BIOS limitation ….
d
   On most 386, 486, and some older Pentium Desktop systems, with IDE controller, the
   system may hang after installing a hard drive with a capacity greater than 528MB.

   On most 486 and some older Pentium Desktop systems, with E-IDE controller, the
   system may hang after installing a HDD with capacity greater than 2 GB

   Many Pentium desktop systems has limitation of 7.9 GB and 8.4GB

   If your system is suspect, (check the attached Web address for list of all Digital
   Desktop PCs and their IDE Hard disk size limitation ) , make sure that you obtain
   hard drive utility Software from the specific hard drive manufacturer, prior to the
   hard disk installation. For these Internet locations, or product support phone numbers,
   please contact Digital Equipment Corporation.

   Before installing the drive utility software, the desktop system BIOS should set
   to USER mode 528MB with Cylinder=1024, Heads=16, Sector-per-track=63

Note:   The installation of an additional drive on Digital PC 3010 system requires cable
   part number FR-PCXXB-CA for reliable data transfer for two drives configuration

Quantum http://www.quantum.com/
United States (800) 472-9799
Europe 00-44-13-44-353507
Western Digital http://www.wdc.com/
United States (714) 932-4900 or (507) 286-7900
Europe 00-31-20-44-67651

BIOS LIMITATION TO SUPPORT LARGE IDE HDD

Date: 5/98

Platform         BIOS      Limit GB

Older Platforms      N/A      N/A
Venturis 5xxx      N/A      N/A
Celebris GL 5xxx   N/A      N/A
Venturis FX      1.10      7.9
Celebris FX      1.10      7.9
Celebris GL 6xxx   1.06      7.9
Celebris GL 6xxx i2   1.01      7.9
Venturis GL 6xxx   1.06      7.9
DIGITAL PC 3100   1.10      8.4
(Venturis FX-2)

DIGITAL PC 5100   1.10      8.4
(Celebris FX-2)

DIGITAL PC 3010   1.02      8.4
DIGITAL PC 5500   1.02      7.9
(Celebris GL-2)

DIGITAL PC 5510   1.05      8.4

If the HDD size is over the native BIOS disk size limitation
then the disk manager utility (DDO=Dynamic Drive Overlay)
installation is required.
Before installing the DisK Manager, the system BIOS should
be set to "usermode" CHS=1024x16x63

For DIGITAL PC 3010 platform, to add a second IDE drive on the
primary, a 80-conductor cable p/n: FR-PCXXB-CA is required

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-01-04 12:30

Sidder og prøver med at få en IBM DTTA-371010 (10GB) til at make ret.
Jeg fik installeret Win2000 og hele skidtet i går aftes, og nu vil "svinet" slet ikke kendes ved HD den kommer op med Failure Fixed Disk 0, så lige nu sidder jeg faktisk godt fast i det hele

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-04 13:20

smut hertil
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#Diskmanager
og hent diskette ver. af

Feature Tool (v1.92

( direkte link http://www.hgst.com/downloads/ftool_v192.img )

med denne tool skal du lægge en "overlay" på disken som gør den kan læses i windows
selvom bios ikke kan se den.

jeg har selv brugt denne tool på en HP vectra pentium 90 som heller ikke kunne se diske over 1GB
uden problemer.

hvis du vil slette ALT på disken (partitioner mv.) så smut til http://www.aefdisk.com
læg aefdisk på en boot diskette og skriv
a:\>aefdisk /unhident
a:\>aefdisk /delall

så er disken totalt cleanet.
Husk at genstarte pc før du installere noget på den.