/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
partioner?
Fra : return
Vist : 307 gange
4 point
Dato : 24-01-04 02:34

dawser

har siddet længe og prøvet at lave partioner både pri og udvidet men kan bare ikke forstå hvorfor jeg ikke magter at få lavet alle partionerne om til NTFS og så ligge xp ind og har prøvet de bootdisketter jeg fik anbefalet pm dos og win 98

men ingen af dem hjalp ,måske jeg gør det forkert (lige nu har jeg me og har selv oprettet to partioner en pri og en udvidet men de kører i fat 32 og ja ,ved godt at me ikke understøtter NTFS ) men hvorfor er det mig en umulighed at få det lavet til xp. pro ,

n.b. der var nogen som skrev noget med et program der hed Partition Magic kan det program efter at man har lavet sine partioner i fat 32 (me) så bare let laves om til NTFS og så installere xp bagefter ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-01-04 04:49

Du kan altid convertere til ntfs inde fra winxp!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-04 08:19
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-04 08:26

BOOT disk 98 kan ikke håndtere NTFS
boot fra xp cd'en som kan formatere hardisken til NTFS alt vil blive slettet på hardisken
(det er ikke mugligt af konvetere fat32 til NTFS hvis der ligger et oprativstyresytem på H.disken) er det jeg har fået fortalt

Kommentar
Fra : technet

Dato : 24-01-04 09:23

rotw>>>
hvor har du hørt det ???????
for hvis i nu tænker jer grundigt om ....
sæt dig ned og tag et a4 stk papir og tegn en hardisk og tegn de partioner osv...
jaja siger du nok men nu siger jeg endnu engang så prøv dette

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

så vil du forstå hvad jeg mener om dette for jeg kan og så kan du også
så såre simpelt er det , og alt er styret fra en win98 bootdisk

Kommentar
Fra : technet

Dato : 24-01-04 09:35

return > >>>

det du vil er det dette ::

du har win me men du vil slette den og så installere win xp som en ntfs ????

ja eller nej

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-01-04 10:05

Til Technet
Lækkert lille program. meget mere overskueligt end Fdisk.
Det vil jeg bruge fremover.
Jeg kan se det kan formaterer i FAT16 og NTFS men hvad med FAT32 ?
Hvad er de andre formater for nogen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-01-04 10:33

Til Technet
Hvor har du fundet det.
Er der en manual eller en hjælp-fil ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 10:53

Technet - det kan måske være en god ide med en køreplan til disketten.
HD partitioner kan godt være noget uoverskueligt noget.
Når jeg får afleveret naboens comp vil jeg prøve kombinationerne med din diskette på en ekstra comp og forsøge med en vejledning.
Fik du respons om 160 GB ?
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 10:58

return
Hvis du har indstalleret programmer på en partition, er det ikke altid, at det går godt med convertering fra Fat32 til NTFS.
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-04 12:55

hvorfor tag en om vej??

Kommentar
Fra : technet

Dato : 24-01-04 14:39

emesen > først skal jeg lige komme mig efter huset fuld af fødselsdags gæster fra igår /nat
og ja der var ikke nogen problemmer med en 160 GB og det med en hjælpefil og en køreplan synes jeg er en god idé

og jeg kigger på det ( men ikke idag for hovedet har det ikke så godt )
jeg er nemlig ved at blive en gammel knark idag

og jeg er ved at samle en del tools til en boot cd

som kan være nyttige til mange sjove disk operationer på den ene og den anden måde

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-01-04 16:56

Til Technet

svaret er ja

p.s. og vil gerne have at begge mine partioner , altså både den pri og den udvidede bliver til xp.pro og med NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 17:13

Technet er du der endnu

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 19:35

return
Test med technet boot-diskette:
Hard disk>settings>hak i do not ask volumen label
markere partitioner>delete>
Markere free område>create>vælg størrelse>ok
marker ny part>Format>pil til NTFS>lav et navn (højest 8 tegn)>ok>den arbejder
marker free område>create>vælg størrelse>extended>ok
marker logical free område>create>vælg størrelse>ok>
marker logical unform..>format>vælg NTFS med pil>lav navn>ok>arbejder
Du har nu:
(primær boot part. xxMB filsystem NTFS)
[ext. (logisk drev xxMB filsystem NTFS)] ext. er en udvidelse og ikke en part.
I princippet kan du lægge XP i et logisk drev, men ellers bruge drevet til filer.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 20:21

Håber det funker for jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-01-04 12:00

til emesen
lige nogle få spørgsmål ang: det du skrev i går :du mener vel at det er bootdisketten der hedder pmdos jeg skal bruge til at oprette mine partioner til NTFS?

og hvordan pokker skal jeg installere xp.pro når jeg er færdig med at oprette ,har prøvet på min gamle com men den tager ikke imod mit drev men hvis jeg sætter me bootdiskette kan jeg igen få me lagt ind men ikkealtså ikke når jag prøver med xp (til xp er det bøde win 98 0g pmdos bootdisketterne jeg bruger , men kun en af gangen så er der noget i vejen med mig *gg* eller er der en fejl på bootdisketten ?

p.s har prøvet pmdos disketten og fik også lavet to partioner en pri og en udvidet og
fik også lavet dem om til NTFS så er man vel klar til at skrive install fra sit drev eller hvad ,men den vil ikke installere en disse

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-01-04 12:58

return >> her er lige et par spg til dig for at guide dig
1. er det en piratkopi af xp du har ?
2. er det en boot cd du har ?
------------------------------
men hvorfor gør du så besværligt for dig selv når du kan starte med en ganske almindelig win98 start med cd-rom suport
når du så er bootet op på a:
så gå ind på dit cdrom drev
og så ind i mappen i386
skriv winnt " tryk enter"
------------------------------

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 4 point
Dato : 25-01-04 13:00

return >>>> jeg ser nu at du skriver
"så er man vel klar til at skrive install fra sit drev"

nu forstår jeg at du ikke er dus med win xp
for her hedder det ikke install men WINNT

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-01-04 13:07

vil det så sige at man i stedet forat skrive install skal skrive winnt ? for at få installeret xp
?

er det en piratkopi af xp du har ? måske hvad da *gg*?
2. er det en boot cd du har ? ved jeg ikke ,men hvor dan kan jeg se det

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-01-04 13:14

ja du skal skrive winnt istedetfor install

!!!!!!piratkopi !!!!!!!!! fyhhh
se her
http://www.microsoft.com/danmark/license/piracy/activation/piracy_productactivation_top10myths.asp
http://www.microsoft.com/danmark/license/piracy/activation/piracy_productactivation_windowsxpservicepack1.asp

bootcd : stil din bios til at boote på cd som første boot derefter a: og så harddisk som nr3
sæt cdén i drevet og start maskinen
nu SKAL den boote på cdén

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 25-01-04 13:29

Tak for svaret technet.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-01-04 13:37

okey men jeg råder dig til at få fat på en orginal cd
og så SKAL du lære windows xp at kende for det er ikke bare sådan at køre ligsom win98
for her er skal du til at tænke
så mit råd er gå på biblioteket og lån bøger og læs dem
og så det sidste råd som nok er det vigtigste
installere winxp og lav en BACKUP ( ghost)
det spare dig for en masse bøvl