/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hjælp til køb af nyt bundkort
Fra : patcheyedMF
Vist : 280 gange
200 point
Dato : 16-01-04 07:45

-Jeg har længe haft lyst til at forny min PC med et nyt bundkort, jeg har p.t. et AsusPs533 men ville gerne ha' den lidt højere FSB på Asus P4P800+den særdeles OC-venlige bios *G*, CPU'en er en Celeron 2.1@2.9 (sokkel 478,mener jeg), Ram er 1gb pc2100.

Håber nogen kan fortælle mig om det ville være et ok byt =) ???

Tillægsspørgsmål (evt.) ;
-Kan det betale sig for mig at trade min 1 gb pc2100 ram med f.eks. 512 pc2700 eller højere ?
-er en cpu temp. på 60 eller under ok ?...hvad er max/norm for en celeron ?

Kommentar
Fra : patcheyedMF

Dato : 16-01-04 07:47

Jeg har ladet mig fortælle at dewinxp sagtens kan håndtere et bundkort-skift uden reinstallation...bare man booter fra cd'en og vælger "rep" er der noget sandhed i det ??

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 16-01-04 11:28

Det har jeg ikke hørt, men skal ikke kunne udelukke det

Medhensyn til det andet, hvilket graffikkort har du? hvis det er et skod tnt2 eller gforce 1-3 kan du overveje at købe det med indbygget Radeon 9100, det skal godt nok æde at dine system ram, men der har du jo allerede en giga, så det skulle være helt ok, selve bundkortet er helt fint, overvejer selv at købe det her til den 1.

/Zerg

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 12:55

Man kan IKKE køre rep fra cd'em efter skift af bundkort!!
det kan lade sig gøre - men der vil opstå for mange broblemer og systemet bliver for usatbil.
format og instaler fra ny af.

Køb aldrig integredede gfx-kort - de tære på ram og cpu fra bundkortet.
køb er kort vedsiden af og det forstyrre ikke der ram du har på Bundkortet

byttet er fint! med mindre du 3d-animere eller video renedere vil du ikke få brug for mere end 512 DDR PC2700
800 Mhz FSB er cool ;)

Temp på 60 er fint (gætter på det er normal arbejds temp)
dog vil det ikke skade at indvistere i en blæser mere
det er altid bedst med lave temp - din cpu mister noget af effektiviteten ved høje temp.

Max på en intel CPU er ca 135 grader - her "slukker" Cpu'en og pc'en dør
det er en foanstaltning Intel har lavet for at redde cpu og bundkort fra at smælte hvis noget skulle gå galt (feks køler og blæser falder af - lol)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 16-01-04 12:58

En af mine venner har det bundkort med intgredet gfx-kort og det køre max godt, han har også 1024 ram så der er massere af dem, kan ikke se hvorfor den skulle suge på CPU`en ?

Kommentar
Fra : patcheyedMF

Dato : 16-01-04 16:23

Jeg har et sapphire altantis 9600 pro tweaked til 515/339....cpu køleren er en Zalman CNPS 7000A CU....aner ikke engang om mit nuværende bundkort kører dual channel ram...ved i det ?
---tak for al hjælpen, juryen er ved at votere om hvem der skal have pointene ;)

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 16:33

kunne være rart med lidt mere at dundkortets navn så

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 16:35

men umiddelbart tror jeg ikke dit "gamle" kort køre dual ram

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 17:00

det tager jeg lige i mig igen.

Jeg kender ikke Bios på din puter - men i mange bios kan man se om dual er aktiveret hvil der er 2 ram blokke i (hvilket jeg antager du har; 2 x 512)

eller nogle viser det efter POST/Bios - du ved den skerm der kommer lige efter Bios opstart med oplysninger om cpu drev ram m.m. (hvis ikke du kan nå at se det - så tryk på pause på tastaturet, og enter for at fortsætte)

der findes et godt proggy der hedder et eller andet ala "Sandra" - det kan fortælle dig alt om din pc, og give oxo nogle ideer til hvordan du kan tweeke din lidt bedre.
ser lige om jeg kan finde det op nettet

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : KooL

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-04 17:04

Sandra findes b.la her
http://www.sisoftware.net/index.html?dir=&location=latestver&langx=en&a=
(kan med garenti findes i pro på overnet el. e-mule)

Godkendelse af svar
Fra : patcheyedMF

Dato : 16-01-04 17:17

Takker Kool =)

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-01-04 17:19

np ;)