/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
børnesang
Fra : polleput
Vist : 15620 gange
200 point
Dato : 14-01-04 18:25

nogen der kender en børnesang.....ka' du ikke sidde stille på din " rumbigump"??? hvem har skrevet den.
Vil meget gerne have teksten hvis nogen kan den......den er sunget i børnehaver og lign.

polleput

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-01-04 18:37

I afrika jeg så
en indianer gå
med mave og bælte
og krigspibe på
han sagde til mig brat
vil du have en cigerat
akke makke dulle makke dasigum:
kan du ikke sidde stille
på din rumfigum

De sidste linier ved kolon synges en gang mere. Jeg mener jeg lærte den i børnehaven; som barn. Måske findes den på Biblioteket over børnesange!! Jeg har sunget den masser af gange for mine børn.

Jeg kender denne tekst, men jeg ved ikke, hvem der har lavet den, den skal nok have et halvt århundrede bag sig efterhånden.

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt! børn plejer at elske sagen.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 14-01-04 18:40

I Afrika jeg så
en indianer gå
med mave og bælte
og kridtpibe på
Jeg sagde til ham blot
vil du ha`en cigaret?
Han svarede på sit indianeersprog:
Agge makke dulle magge deisigum
Ka´du ikke sidde stille på din rumbigum

Sidste to linier gentages

Synges i institutioner med små variationer

Håber, at I kan melodien

God fornøjelse

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-01-04 18:44

HIHI ja der er tilsyneladende varianter af samme sang!!! Hvordan mon den egentlig er skrevet???

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 210 point
Dato : 14-01-04 18:49

Jeg har et par vers mere liggende:

I afrika jeg så en negerpige gå
med bastskørt og krøller og ørenringe på
Jeg spurgte er du glad?
Og får du nok af mad?
Hun svarede på sit afrikaneer sprog?

Agge magge..............

I Afrika jeg så, en krokodille lå
på maven i floden med solbriller på
Jeg spurgte: er du mæt?
Vil du ha´en kotelet?
Den svarede på sit krokodilleesprog
Agge magge......

To sidste vers har i de institutioner jeg har været i vakt begejstring hos børnene - det er ikka alle institutioner der har versene, men har den du kender ikke, ja så kan du jo tilføre dem noget nyt - desværre kan jeg ikke umiddelbart, hverken finde komponist eller forfatter - sådan er det ofte med sange der er sagen gennem år - er en af de sange der har holdt sin succes igennem flere generationer.

Min mor lærte os børn den, mine børn har sunget den, de børn jeg har arbejdet med har sunget den og mine børnebørn synger den også - så egentlig er det interessant, hvem der har skrevet den og hvornår - hvis det overhovedet er muligt.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 14-01-04 18:58

Du kan finde sangen i Lystige Viser for Børn nr. 3 side 95 - desværre har jeg kun selv nr. 1 og 4 - så jeg kan ikke se om der skulle være andre vers - ej heller komponist eller forfatter, men der er der måske andre der har mulighed for, når de ved, hvor den findes - sådan at du også kan få den derfra, eller du selv kan låne bogen på biblioteket.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-01-04 19:01

Det var den bog jeg tænkte på, og det tror jeg de har på Biblioteket!!!!

Kommentar
Fra : polleput

Dato : 14-01-04 19:35

Takker mange gange for svarene...lige hvad jeg kunne bruge....men skulle der være en der ved hvem der har skrevet den må vedkommende gerne skrive osse

polleput

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 14-01-04 20:21

Sangbogsudgivere gør sig store anstrengelser for at finde frem til "opretshaverne". Når dette ikke lykkes skriver med "ukendt…". Det er netop hvad man har gjort i LYSTIGE VISER FOR BØRN. Så nu er det spændende, om der er nogen i "Kandu-netværket", der kan finde frem til det!
vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : sjhfhammer

Dato : 15-01-04 15:42

Jeg giver Lyngballe ret. det er ikke en let opgave, men måske er det Bjarne Jes Hansen, der har skrevet den....

Godkendelse af svar
Fra : polleput

Dato : 16-01-04 02:05

Tak for svaret Hovsan.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 16-01-04 08:35

Godt du kan bruge svaret polleput - vil lige kommentere, at den oprindelige del næppe kan være Bjarne Jes Hansen, da jeg lærte den del som barn (40-45 år siden) - om han skulle være ophav til de øvrige vers tror jeg næppe heller - tror nærmere, at diverse daginstitutioner, forældre og børn gennem tiden har været kreative - det er i alle tilfælde et kendt fænomen i daginstitutionerne, at der er voksne kreative, der enten selv kan eller lader sig inspirere af børn til at opfinde nye vers i samspil med børnene.

Så det bliver jo spændende om der skulle komme flere vers med tiden - har i øvrigt også hørt den sunget, hvor Afrika er erstattet med i Amerika, men det falder nu ikke så godt ind i melodien.