/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
K7S6A ver. 1.0 A - bios gået tabt
Fra : Sadolin
Vist : 526 gange
200 point
Dato : 14-01-04 14:57

Hej.

I forbindelse med at jeg ville opdaterer min bios - gik det noget galt.
En reset af bios hjalp efterfølgende ikke noget. PC'eren tænder uden at der sker mere.
Jeg har også siden taget batteriet ud og sat det i igen. Fortsat uden nogen respons.

Nu står jeg således med en PC'er, hvor jeg ikke ved hvorledes jeg skal få installeret en bios.
Hverken mit diskette-drev eller CD-rom reagerer på indsatte medier, og PC'eren er fortsat "blank".

Er der nogle af jer som kan fortælle mig hvorledes kommer videre, og meget i "menneskesprog".

På forhånd tak for hjælpen!

Nikolaj

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 14-01-04 15:28

(1) find ud a hvilket bundkort du har!!
(2) gå på google.com på en anden computer og skriv navnet på bundkortet og skriv + driver!
(3) så finder du en driver på en hjemme side og gemmer den på computern!
(4) og når du trykker på filen den har hentet ber den om en diskette den fyr du ind i drevet!
(5) så har den gemt det og så putter du den ind i den compuer a din! så klare den det hele a dig selv! håber det dur ellers skriv igen

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-01-04 15:33

Hej Sadolin

Det du kan gøre er at se om den er loddet eller sidder i sokkel, hvis den er loddet ser det skidt ud. I sokkel kan du måske bestille en hos leverandør, ellers skal du finde en som er villig til at pille sin ud af samme board, model og ver. sætte den i din start den op tag den ud isat din egen og flash "opgradere- programere "den. Det er desværre sådan med bios det er suces eller fiasko, som du har erfaret. Det mest positive for dig i tid - penge, er nok et nyt bundkort K7S6A ver. 1.0 Aset til 348.00 hos føniks computer i Århus eller Kbh. Frederiksberg du kan da overflytte dine ting i samme slot eller simpelt løfte bios ud og sætte den i hvis den er loddet.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 15:34

Tak for dit svar!

Bundkortet som jeg bruger er et ECS K7S6A, ver. 1.0.A.
Detaljerne findes her: http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=77

Men mit problem er, at jeg netop overhoved ikke kommer til andet end en sort skærm når jeg tænder PC'eren.
Min printer reagerer dog på, at jeg tænder PC'eren, så der er liv i bundkortet.
Men hvorledes får jeg installeret en bios, således at jeg kan bruge PC'eren igen.

Nikolaj

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 15:42

Til Frosty.

Tak for dit svar.

Jeg tror ikke helt at jeg er med. Det kan da ikke være rigtigt, at det ikke er muligt at geninstallere en bios - efter at man har nulstillet denne - uden at man først skal til at købe nyt bundkort eller nye bundkortsmoduler?

Nikolaj

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 15:50

Hejsa

kom der fejl (error) under bios opdateringen ??

eller kom det først efter genstart ?? så kan du
jeg kan pt ikke huske om det er page-up/down eller home/end eller insert/delete tasten
du skal holde nede mens du slukker for pc'en, hold power tasten inde indtil pc.en slukker
og start igen med een af tasterne nede.
såfremt den starter op er din bios resat til default.

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 16:00

Hej DK.

Den eneste måde jeg kan slukke på er vej at hive stikket ud, idet der ikke står noget på skærmen.
Og da jeg aldrig når frem til selve Windows.

Hvorledes gør jeg så dette?

Nikolaj

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 16:04

start med at slukke computeren. hold så een af tasterne ned og tænd så pc'en
hvis der stadig intet sker så prøv igen med een af de andre taster
jeg mener det er home tasten

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 16:10

Jeg forsøger.

Er bios'en rent faktisk blevet slettet - eller om det blot er mig som opfatter det således? Og hvillken betydning har det, at jeg tog batteriet ud og satte det i igen?

Nikolaj

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 16:20

Jeg har nu forsøgt, og PC'eren slukker. Når jeg efterfølgende genstarter den igen, så reagerer printeren også på dette.
Men jeg opnår ikke at få Windows startet op.

Nogen forslag?

Nikolaj

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-01-04 16:22

Hej Sadolin

Det er sådan at når du starte comp. er det bios der fører dig igennem og finder din sti til drev og lign. så er det dit OS system "windows" der tager over har du lagt en forkert eller beskadiget bios KAN den ikke starte op du får bare en sort skærm. Du skal da have indlagt en ny bios og det kan du kun ved at skifte den eller flashe den igen, og da du ikke kan starte masine op kan du altså ikke flashe den, så er der kun udskiftning tilbage. Når du tager batteri ud og venter eller starter op uden får du meddelse om der er fejl i cmos, fordi batteri er med ti at fastholde din bios opsætning, såsom hvilket drev den skal starte op på og tid samt dine ændringer du måske har lavet, den går da tilbage til da bios ver. blev lavet f.erks v. 1.01 er måske 1januar 2001 så vil den sætte denne dato når batteri har været taget fra og front bus samt ram freq vil nok stå til 100MhZ.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 16:22

ved at du tager batteriet ud, sker der kun det at den glemmer
klokken, evt. password og andre indstilliger som du har foretaget i bios
du kan sagtens starte op igen.

jeg kan forestille mig du har flash'et til en ældre bios version, som ikke understøtter
din cpu, det er derfor der intet sker
derfor skal du resætte ved at holde een af tasterne nede

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 16:27

i første omgang skal du ikke spekulere på windows, men om du får
billed på skærmen.
Får du billed på skærmen skal du ind i bios og rette den til, før du går videre til Windows

fik du fejl, da du flash'et bios ???????

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 16:37

Tak for svarene:

Jeg fik en fejmeddelelse da jeg forsøgte at installere en bios-opdatering.
Det der "flashet er jeg ikke helt med på, hvad I mener med. Hvad sker der når man "flasher"?

Hvilke muligheder har jeg for at afprøve om jeg kan skifte eller "flashe" bios'en?
Jeg har nu brugt "Home" + sluk/tænd og så burde PC'erens bios været "reset"?
Dog har dette ikke ændret ved noget. Hvad gør jeg nu for at forsøge at komme videre?

Nikolaj

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 16:55

du har lavet en flash af din bios og nu kan du ikke starte pc
flash=opgradering af bios

på dit bundkort har du en jumper lige ved siden af batteriet som der står JP1 ved
der er 3 pinde flyt jumperen et ben til højre (ben 2-3), sæt strøm på computeren
og tænd, på power knappen, umiddelbart sker der intet....
tag så strømstikket ud igen og flyt jumperen tilbage, nu er din bios resat
kan du starte op nu ??

du skulle ikke have reste/slukket for computeren efter du havde flash'et
du skal også flytte jumperen på JP3 så der ikke er forbindelse på de 2 ben eller tage den helt væk
hvis den siddr på ben 1-2 kan du ikke opgradere din bios.

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 17:06

Jeg har nu forsøgt med JP1 som du beskrev. Jeg har ikke noget siddende i JP3 lige nu.
Men der sker fortsat ikke noget. Hvad betyder dette?

Nikolaj

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-01-04 17:15

Hej Igen igen Sadolin

Du har fået en fejl meddelse, da du opgraderede bios "det er at flashe - over skrive" når/hvis det lykkedes med succes ville dette have stået og den har også skrevet du ikke måtte genstarte eller slukke når/hvis du fik en fejl men skulle prøve igen, evt. med en nyere ver. det med at flytte jumber er nok mere for at cleare cmos, da det er det samme som at pille batteri ud, men den mere korrekte måde at gøre dette på. Tror desværre ikke du har anden mulighed end at få en ny bios " ville nok selv i dit tilfælde købe et nyt kort" som tidligere skrevet kan du få det for 348.00 tror ikke du får en bios meget billigere gennem de officielle kanaler, men skal da ud på låne marked og løfte en ud 2 gange som tidligere skrevet, og du skal nok kende en ret godt og en som selv kan klare det, ikke for at være ondskabs gal, men realistisk set tror jeg ikke du selv ville lade en gøre det som havde gjort samme fejl som du selv , jeg ville ikke overlade min bios til en uden selv at være tilstede og starte maskine og løfte den ud selv. Tror ikke jeg kan hjælpe dig nærmere igennem nu desværre. tror kun det er ny bios/bundkort der kan hjælpe dig, når du ikke får den mindste script på skærmen eller nogle bip er den sur røv.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 17:16

kommer der nogle bip lyde ??

hvis der intet sker så har du 3 muligheder

1. nyt bundkort
2. ned til en som har det samme bundkort, og lav en ny flash.
3. tag pc'en på nakken og ned til en tekniker.

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 17:26

Nej, der kommer ingen bip - ingen ting. Må derfor nok købe et nyt bundkort.
Det var dermed den første og nok eneste gang jeg kommer til at rode med en bios!

DK og Frosty - hvorledes gør jeg med pointene?

Nikolaj

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-04 17:32

hejsa

point kan du kun give til een kommentar (desværre)

du giver point til den kommentar som du mener har hjulpet dig bedst på vej....

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-01-04 17:42

Sadolin

Giv du bare point til DK, gør dette for at hjælpe hvor jeg har lidt indsigt. Men du har lært lidt med hensyn til bios, der er kun 2 muligheder der Succes eller fiasko desværre for dig oplevede du det sidste. Køb evt. det samme bundkort og sæt ting i samme slots og kabler samme steder så skulle du helst undgå at skulle installere windows igen da det gerne skulle være samme som din tidliger opsætning, især hvis det er xp for du kan risikere du skal ringe ind og aktivere den eller få en ny kode af micro$.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-01-04 17:42

Sadolin

Giv du bare point til DK, gør dette for at hjælpe hvor jeg har lidt indsigt. Men du har lært lidt med hensyn til bios, der er kun 2 muligheder der Succes eller fiasko desværre for dig oplevede du det sidste. Køb evt. det samme bundkort og sæt ting i samme slots og kabler samme steder så skulle du helst undgå at skulle installere windows igen da det gerne skulle være samme som din tidliger opsætning, især hvis det er xp for du kan risikere du skal ringe ind og aktivere den eller få en ny kode af micro$.

Kommentar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 17:58

Ja, jeg har lært, at jeg fremover ikke skal rode ved bios'en - uden først at få hjælp fra nogle kan eller ved at skrive ud på Kandu og spørge om hjælp. Nå, men jeg er jo hverken blevet syg og dårlig og ej heller er jeg kommet til skade. Så må jeg jo blot håbe, at dette ikke sker, når jeg i morgen slår vejen forbi Fønix Computer på Frederikberg.

Endnu en gang for jeres hjælp, råd og vejledning. Fortsat god dag!

Nikolja

Godkendelse af svar
Fra : Sadolin

Dato : 14-01-04 18:01

Fik god og solid vejledning. Tak for det!