/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Usb strømskinne og abit nf7-s
Fra : marsxxx
Vist : 759 gange
20 point
Dato : 10-01-04 17:17

En usb strømskinne er bare et andet ord for en stikdåse med usb stik. Usb stikket tilsluttes computeren, enheder som skærm, modem, router tilsluttes usb strømskinnen. Herved tænder enhederne kun når computeren er tændt og man sparer strøm.
Se nærmere beskrivelse her www.energi-nord.dk
Det fungere bare ikke på nogle bundkort, jeg citere fra manualen "Nogle nye bundkort understøtter usb-keyboards med instant power funktion, denne funktion skal deaktiveres"
Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør, har læst i manualen.
Mit bundkort er abit nf7-s med Phoenix/Awaed bios v.6.00pg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-01-04 17:26

sæt den til og prøv lad skærmen eller højtaler være tændt og se om det virker

Kommentar
Fra : marsxxx

Dato : 10-01-04 17:44

Det har jeg selfølgelig gjort, den virker ikke
Jeg må nok lige præsicere at det er en indstilling i biosen, sandsynligvis i power managment setup.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-01-04 18:09

Der har været under 5 kunder af dem der har købt strømskinnen, hvor det overhovedet ikke har været muligt at få den til at virke. Det har simpelthen ikke været muligt at deaktivere funktionen.

Hvordan du ændre opsætningen på DIN computer ved jeg ikke. Men vi må håbe, at en anden kan give dig et svar herpå.

Men for at sikre dig, at elspareskinnen ok, så prøv at sætte den i en anden computer end den, du her omtaler. Så får du vished for, at den virker, som den skal.

Gør følgende:
Sæt strømskinnens USB-stik i en af computerens USB-porte, sæt fx en skrivebordslampe i strømskinnen, sæt strømskinnens elstik i en stikkontakt, tænd for computeren og lampen vil lyse. Prøv så at 'luk computer', så vil lampen slukke.

Mvh
Knud Søndergaard
Energi Nord

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 10-01-04 19:37

Spar alle investeriger i en strømskinne - jeg har forlængst anbragt mine eksterne tilbehør såsom printer, scanner, fax og kopi (all in one) separat med et kabel på ca. 5 m og eget stik - sluk/tænd på stikket.
D.v.s at funktionerne kun er on, når jeg tænder og har brug for dem.
Jeg ved, det kan være svært pladsmæssigt, hvis tingene er separate, men prøv alligevel, det giver luft og man sparer noget, idet mine tilbehør også er offline mens computeren er tændt.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-01-04 20:11

Hej (Ks9000) Knud

Nu ved jeg du er fra energi nord. Kan du forklare mig hvorfor der ikke er jord i strømskinnen ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 11-01-04 00:50

Hej srhansen

Der står lidt om det her: http://www.energinord.dk/dk/butikken/diverse/faq_elspareskinne/

Der er lavet en undersøgelse på et antal hjemmecomputere, og den viser, at der faktisk ikke er behov for og/eller ikke bliver anvendt jord.

En anden ting er, at jeg har fulgt mange diskutioner om, hvad de kloge på området siger og mener, og her er altså meget stor uenighed om nødvendigheden af jord. Nogle siger, at det er unødvendig og andre at det er nødvendig. Personlig kender jeg ikke nogen private, der har jordet deres computer. Er man tilsluttet en virksomheds netværk, er det måske en anden sag. Men også her møder jeg forskellig holdning. Men under alle omstændigheder, så ser vi jo at der kommer flere og flere små transformere, og de kan simpelthen ikke jordes.

Men til de som ønsker at jorde deres computere, og som samtidig vil anvende elspareskinnen, kan jeg fortælle, at der er en skinne med jord på vej.

Til 'gribben1' kan jeg sige, at din løsning er god (jeg har selv brugt den tidligere), men vores erfaring er, at rigtig mange ikke får slukket for udstyret, og for dem er en elspareskinne på sin plads.

//Knud

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-01-04 01:11

Hej Ks9000

Tak for dit svar ! Det var faktisk til computeren i firmaet jeg havde tænkt den. Jeg er udemærket klar over at jordledningen ikke bliver brugt i de færdigkonfektionerede kabler der følger med computere og hardware i dag, men jeg har lavet mine egne kabler, derfor min interesse. Det glæder mig selvfølgelig at høre at der trods alt er en skinne med jord på vej. Det er en brændgod ide

mvh srhansen

Kommentar
Fra : marsxxx

Dato : 11-01-04 13:10

Så har jeg endelig fået afprøvet strømskinnen på en anden computer, og den virker altså.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 11-01-04 13:34

Til marsxxx

Fint nok. Så må du ind i BIOS'en og stille "USB-keyboard instant power" om. Herefter virker elspareskinnen nok også på din computer.
Ellers sender du den tilbage, eller bedre og billiger for os alle: Sælge den til en anden.

//Knud