/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Fejl i IDE-kabel????
Fra : mugge302
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 09-01-04 08:44

Hej....

Jeg har lige samlet en computer efter at have skilt den ad... Da jeg så startede op skriver den over det sædvanlige problem med floppy fail (40), at der nu ikke er sat nogen 80-pins connector til... Men den finder harddisken og virker fint nok ud over det. Men hvis der virkelig var en fejl der, så ville den vil ikke kunne finde harddisken eller???

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 09-01-04 08:47

Floppy fail er da så vidt jeg husker dit diskettedrev, prøv at gå ind i BIOS og slå dit diskettedrev fra og se om den stadig kommer med fejlen, hvis den ikke gør det så er det nok enten dit diskette drev eller kablet derfra til bundkortet der er defekt.

/Zerg

Kommentar
Fra : mugge302

Dato : 09-01-04 08:51

Ja ved godt det er diskettetdrevet, men det siger den nemlig osse... selvom det sidder som det skal. Men den siger så osse det med primary 80-pins connectoren, som jo er den til harddisken...

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 09-01-04 09:09

Har du prøvet at slå dit diskettedrev fra i BIOS for at se om den stadig kommer med fejlende ?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 09-01-04 09:14

Du behøver vel ikke at gå i BIOS,du kan tage strømmen og se om den stadig melder fejl
Mvh Ole

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 11:03

Jeg vil nu anbefale at opdatere bios.. Jeg har et epox-kort, og det viste sig vist nok, at det var bios der skulle opdateres.. Nu kører jeg uden diskettedrev så jeg har ikke helt kunne teste det.
Jeg syntes bare at have læst på epox hjemmeside at en bios opdatering vil afhjælpe problemet.
Selvom du ikke har Epox kan det sagtens være en bios-opdatering der mangler alligevel.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-01-04 12:38

Hejsa
du skal i bios under "integrated Periperals sætte
"primary master/slave UDMA og
Secondary master/slave UDMA

til "disabled" hvis du ikke sætter et 80 pin kabel til din diske

du skal sætte et 80 pins IDE kabel til din harddisk(e)
gammel type IDE kabel er der 40 pin og i de nye er der 80 pin

det er dette som gør du får "no 80 pin connected......." under opstart

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 18:00

Hejsa
har du fået løst dit problem ?? er du så rar at lukke denne tråd

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 14-01-04 18:07

Hvis du ikke har fået løst problemet skal du bare lade spørgsmålet stå.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 02-03-04 15:28

Hej mugge302...

Jeg er IT-Supporter / Datafagtekniker, så hør på mig...

Det at den siger "Floppy fail, fejl 40" er bare at du har vendt kablet til diskettedrevet forkert! vend det 90 grader! i diskettedrevet, virker det ikke så gør det samme med der hvor kablet sidder fast i motherboardet! så virker det!!!

Det der med at der ikke er nogen 80-pins connector til har INTET at gøre med dit diskettedrev!
Men med dit kabel som er tilsluttet din harddisk! du har vendt det rigtigt! og det virker! MEN!

Det er et forkert kabel!!! Det kabel du bruger er et "ATA33" kabel...
Det du skal bruge skal hedde "ATA66"...

Forskellen på disse 2 kabler kan du se ved at tælle de "ledninger" der buler ud i kablet...
det du har i nu... har 33 buler... hehe...
find et som har 66.... ;)
og så du oppe og køre igen!

PS: Du kan sagtens bruge din computer! meeeen din harddisk er MEGET langsommere, end hvis du havde et "ATA66" kabel i...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 02-03-04 15:37

dscoop> Det virker måske. Jeg har haft samme problem, og havde også gjort det som du sagde. Dog ret lang tid siden.
Jeg fandt dog et gammelt drev frem som virkede. Efter længere tids fejlfinding fandt jeg at mit bundkort ikke understøttede særligt mange diskette drev med standart-bios.

mugge302> Hvis du har et Asus, eller Ep0x bundkort kan det have meget at sige. Det er meget gode til udgivelse af ikke færdigt udviklede bundkort. Ellers har dscoop80 fat i noget af det rigtige. Ellers prøv med at andet diskettedrev, og opdater din bios. Det er dog også de færeste der bruger et diskettedrev nu til dags. Jeg har eksempelt vist valgt at køre helt uden.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 02-03-04 16:24

mugge302 -> Prøv a' gør hvad jeg har skrevet! ;0)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-10-05 21:25

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 19-10-05 23:48

tak for at du mindede mig om, at kandu stadig eksistere.