/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA HD + Gigabyte MB
Fra : Gambrinus
Vist : 336 gange
425 point
Dato : 09-01-04 00:54

Jeg har et Gigabyte GA-7VAXP Ultra bundkort med en
Seagate Barracuda 7200.7 120GB harddisk, der sidder på S_ATA1.
Problemet er, at ved opstart bliver jeg nødt til at starte 2,3,4 ja nogen gange 5 gange (Ctrl-Alt-Del) før Windows XP Pro loader.
De første gange finder BIOS slet ikke harddisken.
Nogen gange finder BIOS harddisken, men kommer op med fejlmeddelelsen : Disk boot failure, insert system disk. (Eller sådan ca.)
Til sidst booter PC'en og Windows kører ok men problemet er det samme næste gang jeg vil tænde for Pc'en.
Jeg har prøvet at skifte SATA kabel og flytte harddiskien over på S_ATA2 men resultatet er det samme.
Desuden synes jeg at jeg har prøvet alle mulige og umulige opsætninger i BIOS.
Det er sk.... træls !
Er der ikke nogen der har en ide om hvor fejlen kan ligge.
Venter spændt på svar.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-01-04 00:59

Har du opdateret bios?? Mvh SUNE

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-04 01:15

Nej men burde da ikke kunne være det ????
Jeg prøver alligevel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-04 01:15

Nej men burde da ikke kunne være det ????
Jeg prøver alligevel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 01:23

Hmm! For lille strømforsyning? Defekt motherboard? Defekt harddisk? Kabler der sidder løse? tvivler på bios men det kan jo nok ikke skade at opdatere!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-04 01:55

Har updatet BIOS fra F4 til F6 og det ser ud til at det har hjulpet.
Det var ligegodt sa..... Jeg har tænkt på det, men mente ikke det var det, der kunne være galt. Ved F6 står der :F6 2003/9/3
Support new AMD Duron model8 CPU (64K L2 Cache FSB 266)
Det har da ikke en sk.. med SATA harddisken at gøre.
Jeg venter og ser hvordan den starter op imorgen, før du får dine point Sune.
Håber det bare var det.
Skal man vælge SCSI under Boot device når man kører med en SATA HD ?
Hvad betyder LS120 under Boot device ?
Der står ikke meget i manualen om dette.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 02:02

Det lyder da godt hvis det var det! Og nej SATA er ikke SCSI og LS120 er et Zip drive (en slags stor floppy disk)

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-01-04 02:06

Hvis du får samme fejl igen - så prøv at reparer Windows med "R" funktionen!

Har tidligere hjulpet mig ved bootproblemer.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-04 02:13

Til Tedd
Jeg ved godt at SATA og SCSI ikke er det samme men man kan ikke vælge SATA under Boot device. På mit gamle MB skulle Boot device sættes til SCSI når jeg kørte RAID så det er derfor jeg er i tvivl.
Tak for svarene
Gambrinus
(Jeg kører ikke RAID nu med min SATA HD)

Kommentar
Fra : danlampe123

Dato : 09-01-04 08:04

Hej Gambrinus

Har du undersøgt om H.D. kører som Marster og ikke som Slave i de kortslutningssknings skinner der sidder bag. ?
Hilsen Dan

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-04 23:31

Shit problemet er det samme.
Har nu på mit bedste skole-engelsk sendt et spørgsmål til Gigabyte support.
Hæver point og venter med at afslutte spørgsmålet hvis der er nogen der har noget at tilføje.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 23:59

Har du nogensinde problemer, når du kommer ind i windows?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-01-04 00:10

Nej

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-04 00:12

Har det hjulpet ??? Sune

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-01-04 00:12

Så er der et eller andet der siger mig at det er bundkortet! Det kan jo ikke rigtigt være harddisk, ram, strømforsyning, eller processor!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-01-04 13:20

Nu har jeg formatteret og installeret Win XP med de nyeste drivere og det har ikke hjulpet. Det var svaret fra Gigabyte support. Det næste jeg har tænkt mig at gøre, er at prøve at monterer harddisken i en af mine kammeraters PC med samme bundkort.
Så kan jeg da finde ud af om det er harddisken eller bundkortet der er fejl på.
Det sjove er at jeg har fundet ud af at det er kun når PC'en er kold (har stået slukket et stykke tid) at problemet opstår.
Gambrinus :)

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 425 point
Dato : 13-01-04 17:38

Det kunne jo godt tyde på en løs forbindelse et eller andet sted! Er der ikke noget om at metal udvidder sig når det blir varmt!

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-02-04 08:46

> Tedd. Jo netop.
Det næste jeg prøver er at monterer en anden PSU.
Så får jeg udelukket den.
Hvis det ikke er den, må jeg jo returnere motherboardet.
Der er heldigvis stadig garanti.
Tak for svarene.
Gambrinus