/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Lyst til slik efter kæmpe aftensmåltid..~
Fra : Ladmorillo
Vist : 1392 gange
100 point
Dato : 08-01-04 18:35

Hvorfor er det at hver gang jeg har spist rigtig meget, og er propmæt, så får jeg meget kort tid efter måltidet en voldsom lyst til søde sager?

Jeg har jo lige siddet og proppet mig og er først stoppet med at spise til jeg næsten har det dårligt af mæthed. Så skulle man jo tro at jeg ikke kunne få mere af nogetsomhelst ned..... men jo, bare en "lille" KitKat Chunky eller en pose M&M's.

Det er lige sket (igen) her til aften og nu skammer jeg mig næsten. Jeg mener ikke at have samme trang til slik efter jeg har spist sådan moderat.

Og det hjælper heller ikke på noget at Prima lige har tilbud på 10 Nestle Bars til 30 kr. (pis!! jeg skulle have købt 20, men min lede bror neglede alle Chunky'erne foran næsen på mig.)

Ladmorillo
Reality TV længe leve.

Surreal Life Rocks!!

Accepteret svar
Fra : Patriar

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-04 19:17

Det er det samme som at have lyst til at ryge når man har spist. At spise er jo i bund og grund overlevelse. Sukker ligesom cigaretter er narko uden lige for kroppen, og giver en et lille kick.
Når din krop bruger al energien på at fordøje den store mængde mad du lige har spist, har du ikke energi til så meget andet.
Og her kommer sukkeret ind og giver energi med det samme.
der er kun 1 ulempe ved at sukker giver energi så hurtigt, og det er at det går igen, lige så hhurtigt som det kom.
Så falder dit blodsukker og dit energi niveau til endnu lavere end det var før du spiste sukkeret, og det resulterer i at du så har lyst ilt mere sukker.
På den måde køre dit energi niveau og dit blodsukker op og ned hele tiden. Og det påvirker humøret mere end man tror.
Mange forskere er (endelig, læs: alternative behandlere har vidst det i århundreder) begyndt at se en sammenhæng mellem sukker og depressioner.

Hvis du istedet for at proppe dig med tung mad, indtager f.eks grillet eller kogt fisk, med dampede grøntsager, eller lignende, ville du stadigvæk have energi til rådighed, selvom kroppen bruger en del at det til at fordøje maden med.

Og det resulterer i mindre lyst til sukker.

Kommentar
Fra : Etone

Dato : 14-01-04 19:10

Her er tre forslag...

1. Begynd at onanere after aftensmaden...

2. Begynd at ryge...

3. Løb en tur...

Kommentar
Fra : LazyPravda

Dato : 19-01-04 00:02

Det er jo nok ikke tilfældigt at man typisk afslutter et godt måltid med en sød dessert. Det afrunder rent smagsmæssigt heleheden.

Men hvis du er sur på dig selv over M&M osv, hvorfor så ikke bruge FRUGT. Æbler i skiver, druer (stenfri) appelsinbåde, osv.

God appetit ) LP

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-02-04 12:51

>Ladmorillo

Kunne du ikke enten lukke dit yderst filosofiske sp. eller give lyd fra dig, så det kan ses, at du stadig er i live, og ikke er blevet kvalt i skumbananer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 09:48

Ladmorillo!

Check din historik. Check dine spørgsmål. Luk de spørgsmål der er givet gode og fornuftige svar på.

Kommentar
Fra : carlfrlarsen

Dato : 03-03-04 10:35

Ladmorillo!
Efter et sådan madorgie, har du sat din mikrokosmos på en alvorlig nedbrydningspro- ce. Dertil skal der bruges let omsættelige kulhydrater; de er i den dessert som du har glemt at tilberede.
Husk næste gang du skal svælge dig i mad; skal der også væreforskellige frugter.
God appetit.

carlfrlarsen.

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 21-03-04 11:36

Tak for svaret Patriar.