/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
omkreds af en ø på et givet antal kvm
Fra : Ladmorillo
Vist : 1989 gange
50 point
Dato : 08-01-04 16:04

Hey Ho

Jeg har lige et spørgsmål, måske er det meget simplet men jeg har læst til eksamen hele dagen så jeg er lidt træt.

Vi har en ø.
Vi ved dens areal er x kvadratmeter.
Hvordan skal øen formes så omkredsen bliver så lille som muligt.

Er det en cirkelform???
Anyone?

Ladmorillo

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 08-01-04 16:21

Ja (er Ø`n flat? eller skal du også iberegne høyde)

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-01-04 16:34

Jeg tror det er et kvadrat

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 08-01-04 16:50

Højde spiller ikke en rolle, og det er ikke en cirkelformet ø har mindre omkreds en en kvadratisk, det har jeg tjekket, men er en cirkel så den mindste?

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 08-01-04 16:52

Ja det gav mening

Øen er flad, det er kun omkreds jeg er interesseret i.

srhansen tager fejl. Jeg ved at en cirkelformet ø har mindre omkreds end en kvadratisk. Men er en cirkelformet nu også den mindste eller er der noget jeg overser.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-04 16:56

Hej Ladmorillo;

Hvis du har en kvadrat, hvor hver side er f.eks. 5 mtr., så giver det en omkreds på 20 mtr.
Hvis du nu tegner en cirkel, hvor diamter også er 5 mtr., så giver det en omkreds på 31,4159 mtr.
Prøv at tænke visuelt - så kan du sagtens se det.
Forholdet mellem en kvadrat og en cirkel er altid ca. 1,27

God fornøjelse!

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 08-01-04 17:03

smitty...
Selvfølgelig har Ladmorillo ret i at en cirkel ALTID vil være det mindste. Dit regnestykke holder ikke da 5*5 ikke giver samme areal som en cirkel med d=5 (logisk).
Jo flere kanter du laver - jo større kystlinie. (samme areal selvfølgelig)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-04 17:08

Et andet eks.
Tag en lagkage - skær et stykke ud - placer det hvorsomhelst (uden for lagkagen)
Nu har du allerede forøget kystlinien med hele det udskårne stykke´s omkreds + begge benlængder af det udskårne stykke.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-01-04 17:08

En cirkel kan aldrig blive den mindste

Arealet for en cirkel er x=Pi * r*r => r = kvadratrod(x/Pi)

Sætter vi r ind i formlen for en cirkels omkreds som er 2*Pi*r , får vi

omkreds = 2*Pi *kvadratrod(x/Pi)

Prøv f.eks at sætte x = 12 ind i formlen, så får vi omkreds = 12,27

Tager vi derimod et kvadrat får vi 4 sider med længden 2, altså omkredsen 8

8 << 12,27

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-01-04 17:13

Jeg vrøvler

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-01-04 17:14

Undskyld Smitty
Et kvadrat med omkredsen 5 har ikke samme areal som en cirkel med diameteren 5.
Et kvadrat med siden 5 har omkreds O=4*5=20 og areal A=5*5=25
En cirkel med arealet A=25
Sættes ind i ligningen for en cirkels areal :
A=p*r2
25=p*r2
r=2,82
Radius r sættes ind i ligningen for en cirkels omkreds :
O=2p*r
O=2p*2,82
O=17,72
Cirkelen har rigtigt nok den mindste omkreds.
Jeg kunne ikke finde et Pi-tegn så har brugt et p.
Hvornår har i gået i skole sidst ? :)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-04 17:15

REFI>>>
..... jamen både og! Om det er 20 eller 31,4159 der er forkert må du bestemme!
Siden i kvadraten er naturligvis 10 ( logisk ) - men sådan er det, når man er hurtig på tasterne!

Bemærk lige, at der står en side på 5 mtr. i kvadraten og en cirkel med diameter på 5 mtr.
Regnestykket er rigtigt, da en cirkels omkreds er = 2 * PI * r >> 2 * 3,14 * 2,5

Beklager, at jeg fik skrevet det ene tal forkert!

Apropos! Jeg håber da ikke, at du kan få en kvadrat og en cirkel til at give samme areal udfra det du skrev!
Kvadrat: 5*5 = 25 / Cirkel: PI*2.5*2.5 = 19,6350 / Forhold: 1,27

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 08-01-04 17:21

Du blander tingene sammen.
En cirkel med r=2 har arealet 12,57 og omkredsen 12,57
Mens et kvadrat med siden 2 har et areal på 4 og en omkreds på 8.
Opgaven sagde et fast areal.
En cirkel med arealet 100 har en radius på 5.64 og dermed en omkreds på 35,44.
Et kvadrat med arealet 100 har en side på 10 og dermed en omkreds på 40.
Så cirklens omkreds er mindre end kvadrates, med samme areal.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-01-04 17:25

Hvornår får jeg mine point
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-04 17:27

Nu tror jeg at vi alle blander tingene sammen. (er himlen blå eller hvad)
EN CIRKEL VIL AAAALTID GIVE DEN MINDSTE OMKREDS PÅ ET GIVET AREAL

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-01-04 17:46

Bla, bla, bla.
Det er jo det jeg har bevist.
Forresten er spørgtmålet stillet i den forkerte kategori,
det skulle have været stillet under børnehaver
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gybben

Dato : 08-01-04 18:52

Omkredsen for en cirkel er O=2*pi*sqrt(A/pi)
Omkredsen for et kvadrat er O=4*sqrt(A) hvor sqrt=kvadratrod og A=areal
Ved et areal på 25 giver en cirkel en omkreds på ca. 17,72 og kvadratet en omkreds på 20.

Kommentar
Fra : LordOfMankind

Dato : 08-01-04 19:52

Så nu ved i det drenge. Når i måler omkredsen på jeres penis så mas den lige flad først så den ikke er rund, så giver det en større omkreds.-)

Sikken jeg brillere med joksene

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 20:12

Cirklens kvadratur: Et uløst spørgsmål.

"Kan man for enhver cirkel konstruere en et kvadrat, hvis areal er det samme som cirklens?"

Nej, idet:

En cirkel med en radius på længden 1 har arealet pi.

Et kvadrat med arealet pi har kantlængden (pi)^½

---------------------------------------------------

En cirkel har omkredsen 2*pi når radius er 1

Et kvadrat har omkredsen 4*(pi)^½ når arealet er pi

Det vil sige, at forholdet mellem omkredsen for en cirkel og et kvadrat er:
i=2*pi/4*(pi)^½
=>
i=pi/2(pi)^½
=>
i=pi^2/4pi
=>
i = pi/4 - dvs. omkredsen for et kvadrat er ALTID pi/4 gange større end en cirkel med samme areal.

Samme bevis kan føres for alle n-polygoner - dog bliver forholdet selvsagt mindre og mindre - gående mod 1.

Dette er beviset for, at en cirkel vil være den mindste geometriske fladeform der omkranser et givet areal.

mvh Berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-04 11:50

Skrivefejl.... cirklens omkreds er altid pi/4 gange MINDRE end et kvadrat med samme areal.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-01-04 23:56

Ladmorillo - er spørgsmålet blevet besvaret fyldestgørende?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : uffe_ras

Dato : 06-03-04 19:35

hej Berpox jeg vil bare sigde, at det er rart at se en der har styr på sin matematik. til Ladmorillo ellers anvend integralregning og differentialregning så kan du finde den max omk i forhold til dit areal. opstil ligning der udtrykker forholdet imellem areal og omk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 19:40

Trods alle opstillinger giver en cirkelform altid mindste kystlinie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 22:35

Hallooooooooooooooooooooooooooooo
Er "Ladmorillo" hjemme

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 21-03-04 11:37

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 11:50

selv tak