/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Kan startproblemer skyldes en fejl i bun~
Fra : steenfibiger
Vist : 336 gange
50 point
Dato : 07-01-04 15:43

Hej,
Ofte vil min PC ikke starte. Den svarer ofte at jeg skal geninstallere Windows 98, hvilket jeg har gjort, eller går i fejlsikrret tilstand, hvorefter jeg må slukke og tænde igen, da den ikke kan genstarte PC-eren selv uden at gå i sort.
Ofte må jeg prøve nogle gange, så det kan tage lang tid at starte computeren.
Det er ofte lige så problematisk at slukke computeren.
Kan det være en løs forbindelse i bundkortet?

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-04 15:57

Der kan godt være fejl i bundkortet -- men får du den rigtige (normale) bip lyd ved opstart?

- Har du lige installeret ny ram? Prøv i så fald at tage den nye ram ud... Ellers prøv (hvis du f.eks. har 2 stk. 64 moduler) at tage det ene modul ud, starte. Hvis maskinen så opfører sig normalt, så prøv at bytte ram-klodserne... Det samme gør sig gældende hvis du har 3 moduler. Tag 2 ud, og tilføj KUN efterhånden som det virker.

Hvis det IKKE løser det, så prøv at frakoble cd-rom + evt. brænder -- hvis der ikke er problemer, så tilføj Master, til sidst slave...

Sådan går du systematisk til værks, indtil fejlen er fundet....

Men for at gøre en lang historie kort. Det KAN naturligvis være bundkortet, men får du ingen gule udråbstegn i din enhedsliste?

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-01-04 16:06

Tak for svaret h_blunck.
Jeg har ikke installeret ny RAM og jeg forstår ikke dit spørgsmål om gule udråbstegn i min enhedsliste.
Fejlen har perioodevis altid været der, men det er nu blevet værre og oftere.
Med venlig hilsen og tak for hjælpen
Steen Fibiger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-04 16:06

Det lyder i mine øre som en ram fejl, så følg h_blunck's råd og tjek din ram. Jeg har nemlig lige siddet ved en PC med de problemer du beskriver. Den talte godt nok ram op som den skulle, men alligevel viste det sig, en ramkreds var blevet syg !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-01-04 16:42

Tak for din kommentar, MOLEKYLE, det vil jeg prøve at undersøge.
Venlig hilsen

Steen Fibiger