/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Topskat
Fra : line2000
Vist : 415 gange
22 point
Dato : 06-01-04 08:29

Hvad er den bedst måde at spare topskat?

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 06-01-04 08:59

Lade være med at tjene så meget......

Nej, indbetal eventuelt til ratepension, hvis ikke du har mod på de store investeringsprojekter!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-04 09:02

Nu er løbet ligesom kørt for 2003, men ellers havde et indskud på en kapitalpension været fuld fradragsberettiget.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tkrage

Dato : 06-01-04 09:36

Hva er det dog for noget sludder Ellebye, Indskud på en kapitalpension er efter pinsepakken ikke længere fradragsberettiget i topskatten, du kan kun fradrage indskud på en ratepension i topskatten.

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 06-01-04 09:38

hej tkrage,

ja, jeg er også af den opfattelse----

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 32 point
Dato : 06-01-04 09:41

Ellebye, du har ret i at indskud på en kapitalpension er fradragsberettiget, men du skal stadig betale topskat af beløbet:

"Topskatten er 15 pct. i 2004.

For ugifte personer beregnes topskatten af den personlige indkomst med tillæg af indskud til kapitalpension/kapitalforsikring og til supplerende éngangsydelse fra pensionskasser og med tillæg af positiv nettokapitalindkomst. Skatten beregnes kun af den del af beløbet, som overstiger et bundfradrag på 304.800 kr. i 2004.

For gifte personer beregnes topskatten af hver ægtefælles personlige indkomst med tillæg af indskud til kapitalpension mv. Skatten beregnes kun af den del af beløbet, som overstiger bundfradraget på 304.800 kr. Den del af bundfradraget, som ikke bruges, kan ikke overføres til ægtefællen.

Desuden beregnes der topskat af kapitalindkomst for ægtefæller, der samlet har positiv nettokapitalindkomst. Denne skat beregnes hos den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst med tillæg af indskud til kapitalpension mv. Hvis denne ægtefælles personlige indkomst med tillæg af indskud til kapitalpension mv. overstiger 304.800 kr. i 2004, beregnes der skat af hele den samlede positive nettokapitalindkomst. Topskat af kapitalindkomst fordeles herefter mellem ægtefællerne efter forholdet mellem deres positive nettokapitalindkomster."

Så JimsChatox har ret i sit svar, dog kan indskud på alle pensionsordninger med løbende udbetaling fratrækkes i den personlige indkomst (medmindre at arbejdsgiveren allerede har gjort det)

Lau

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-04 10:24

Sorry, det er rigtigt, DEN rammer stadig topskatten, ellers ville den beskattes hårdere ved udbetaling.

Det nytter nok heller ikke noget at sige, at jeg selvfølgelig mente ratepensinsindbetalinger, som jeg selv og min arbejdsgiver har gjort i 18 år.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tkrage

Dato : 06-01-04 10:27

Jo Jo, det nytter da Ellebye, men der er jo ingen af os der er sure .

Godt at du har gang i noget ratepension,,,,, tror vi i min årgang 75, bliver fattige når vi bliver gamle.

Hygge og godt nytår.

Godkendelse af svar
Fra : line2000

Dato : 13-01-04 12:07

Tak for svaret laukjaersgaard.

Kommentar
Fra : Busse1

Dato : 23-02-04 14:16

For 2004 må indkomsten være 334.945 kr. inden man skal betale topskat. Det er som om folk glemmer at det er først når man har fratrukket 1 pc. i SP og 8 pc. i AM-bidrag der skal betales topskat af beløbet over 304.800 kr. Altså: 334.945- 9pc.=
304.800 kr.

Kommentar
Fra : Busse1

Dato : 23-02-04 14:21

Forøvrigt er topskatten ikke altid 15 pc. Skatteprocenten må aldrig overstige 59 pc. i alt
ekscl. kirkeskat, hvis man betaler det.