/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dimm-ram
Fra : Ortman
Vist : 292 gange
134 point
Dato : 05-01-04 18:53

Jeg er i gang med at opgradere en ældre Amitech-pc (model 436), herunder at skifte ram. På Amitech's hjemmeside skriver de at jeg skal bruge "Dimm-ram"...

Er det almindelig SD-ram der menes? (Bundkortet har to 168 pins-sokler). På specifikationerne til bundkortet skrives det, at der kræves 66 eller 100 mhz RAM og at der kan opgraderes til 2x256 MB.

Jeg har forsøgt at sætte to andre ens 64 MB moduler såkaldt PC-100 SD-ram i, men computeren ville ikke starte med de to nye moduler. De to nye moduler burde efter min mening virke. Den eneste forskel mellem de to nye moduler og det "gamle" er producenten og udseendet. Forskellen i udseendet består i, at de 8 sorte "hukommelseskasser" sidder med lige stor afstand på de "nye" moduler, mens de på de gamle sidder i to grupper af 4 kasser med et større mellemrum mellem de to grupper. Desuden er selve det gamle rammodul en smule større end de nye. Begge ramtyper passer imidlertid fint til bundkortets 168pins-sokler...

Hvad skal jeg gøre for at få fat på rigtig ram til computeren???

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 19:01

Har du ikke fået en manual?

Ellers skal du nok se på Amitech's hjemmeside, hvilken type ram model 436 bruger...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 19:07

For at se hvilke komponenter der sidder i din Amitech computer kan du slå pc'ens serienummer op her. http://www.amitech.dk/support/startside/index.asp

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-01-04 19:08

Amitech skriver som sagt bare "Dimm-ram"... og manualen henviser som sagt bare til 66 eller 100 mhz (SD-RAM). Det jeg meget gerne vil vide er hvad har jeg gjort forkert ved at installere de beskrevne 2 x 64 MB PC-100 SD-RAM???

Kort sagt er der noget jeg har overset???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-04 19:08
Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 144 point
Dato : 05-01-04 19:49

Prøv at downloade aida
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Den giver dig mange oplysninger om din computer!
Bla. hvilke ram typer du bruger nu og kan bruge!
Ud for dine oplysninger burde du dog kunne bruge dine nye ram!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 17-01-04 16:55

Tak for de mange forsøg på besvarelse af spørgsmålet!

Jeg har talt med en tekniker i en forretning som sælger brugte PC-dele. Han fortalte, at der med ældre bundkort nogle gange skulle bruges såkaldt registreret ram. Jeg har efterfølgende købt et ældre rammodul - brugt - med samme specifikationer som de nyere. Den eneste forskel skulle angiveligt være at der på det ældre modul sidder en lille chip som gør rammene anvendelige for bundkortet. Jeg ved ikke hvorvidt dette er korrekt, men faktum er at rammene virker!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-04 18:02

tillykke med det nu kommer det svære hvem for ret??? LOL

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 18-01-04 09:12

Tja det kan du have ret i!

Den eneste som kom op med noget jeg ikke vidste i forvejen var Tedd, og jeg har da også brugt aida til at komme frem til ca. hvilken type ram der måtte være rigtig. Såh...

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 18-01-04 09:13

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-01-04 19:16

Takker. Ja Aida er et godt "værktøj"