/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
vil ikke acceptere operativsystem!??
Fra : ps76
Vist : 245 gange
50 point
Dato : 27-12-03 09:38

Forhistorien: Jeg satte ny harddisk (160 gb maxtor)+ motherboard/processor (asus p4p800 de luxe + 2.6 pentium) i. Installerede XP home - men fik virus (gaboot) under installationen (den med "shutdown in 60 seconds). Jeg besluttede at begynde forfra, da jeg jo ikke rigtig havde noget særligt installeret endnu.
MEN: Herefter synes det ikke være muligt at boote på XP, W98 eller andet mere. Jeg har formatteret harddisken igen, brugt programmet "killdisk", men når jeg booter, står den bare stille på blå skærm med teksten "WIndows installation". Intet mere sker. Har prøvet at boote fra disketter, downloaded fra Microsoft, samme resultat. Har prøvet at installere min gamle W98, men den vil heller ikke (kommer med besked om problemer med fejl under læsning/skrivning) - så jeg ved ikke...? JSpørgsmålet er, om Gaboot ormen stadig kan ligge ENTEN på harddisken ELLER i motherboardet på en aller anden måde og blokere? Hvordan i alverden kommer jeg videre???
m.v.h. preben

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-12-03 11:23

så skal vi til det igen med det med at fdisk og formatere , osv...

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/

og når du har gjort alt dette og skal til at begynde at installere windows xp
så ville jeg prøve at sætte FSB i bios til 100 eller 133

og så når du er færdig med at installere windows så sætte den der hvor du havde den
og så få den windows update inden at du begynder på alt muligt andet ( spil og lign)

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 27-12-03 12:12

Hm, jeg har jo formatteret flere gange nu, uden resultat. I dit link nævnes, at man skal skrive "LOWLEVEL" ved dosprompten. Når jeg gør det, siger den "CDR101: Not ready ved læsning af drev F"...??? Siger det dig noget?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-12-03 12:34

okey det lyder til at du ikke har valgt din harddisk for det du skriver her er CDR101

og CDR101 er jo dit cdrom drev og den kan du jo ikke formatere

tjek lige din bios om den kender din harddisk ? for hvis den ikke gør det så er det jo problemmet

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-12-03 12:38

det du kan prøve for at elimenere små problemmer er at du tager strømstikket ud af dine crom/dvd drev
således at du kun har den harddisk i der er problemmet dvs at du kun har
diskettedrev + 1 harddisk
og så start op med boot disken

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 27-12-03 12:42

I bios står primary master til Maxtor - den nye harddisk. Primary slave er dvd drevet. Sec. master er harddisk nr. 2 og sec.slave er cdrom drevet, som jeg læser det. Men jeg er enig i at der synes at være noget forvirring omkring drevbetegnelser, og at problemet - måske - ligger der. Jeg kan oplyse, at jeg brugte partition magic til at partitionere før jeg fik den nævnte orm eller virus, eller hvad det nu er, ligesom jeg var inde i administration i XP og flytte lidt rundt på drevbetegnelserne. Men nu hvor harddisken er formatteret om skulle det vel være uden betydning for at begynde forfra, eller..??

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 27-12-03 12:46

Strømstik ud, okay. Og hvad mener du så - formattere harddisken igen?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-12-03 13:54

den harddisk som du gerne vil have formateret sætter du som master og det er kun den og så dit diskette drev der skal være i maskinen

nu starter du forfra med den bootdisk som du kan hente her ( eller du har hentet)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/
og det gør du også med den anden harddisk ( hvis den også skal have en tur )
langsomligt JA men sikker
når du så er færdig med proceduren så sæt dine diske i maskinen
som du vil have dem

master/slave cdrom/dvd/
eller hvad du har

tag det nu med ro og tag dem 1 for 1

Kommentar
Fra : ps76

Dato : 27-12-03 15:38

Det virker nu - tog alle kabler fra og satte dem i igen, og så pludselig har jeg adgang til harddisken og kan installere xp. Så tak for hjælpen. Hvordan skal vi nu gøre for at du kan få de point, som du er berettiget til, om ikke andet så for tidsforbruget...?