/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
brænder og cdrom drev
Fra : fruSkrap
Vist : 410 gange
100 point
Dato : 12-03-02 23:31

en ny brænder (Ricoh) skal tilsluttes, der er i forvejen et cd-rom drev. Hvad skal sidde først/sidst på kablet ? Jumpers??
jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe.
på forhånd tak
mvh. fru skrap

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 110 point
Dato : 12-03-02 23:46

OK! Hvis du vil, skal jeg prøve at guide dig igennem. Jeg har selv en Ricoh MP7120A, så jeg går ud fra du også har fået Nero software med.
1) HHD skal sidde som master på primary IDE (første stik) og CD-romdrev som slave på samme (sidste stik)
På secondary sætter du brænder som master (som eneste drev er det ligegyldigt - sæt det på første) . Tjek dine jumpere. Set bag fra skal ”dimsen” sidde til højre ved/master og i midten ved/slave.
2) Autodetecte dine drev: Genstart computer. Når du ser der står DEL nede til venstre holder du Delete-tasten nede til du får CMOS-skærmen frem. Brug nu dine fire piletaster til at markere IDE HDD AUTO DETECTION tast Enter. Nu har du en skærm hvor der bl.a. står Primary Master: og et N der blinker> tast y og Enter> igen, igen til dine drev er registreret og du er tilbage ved IDE HDD AUTO DETECTION> tast F10 (gem) og tast y og Enter. PC-en starter nu op.
3) Gå ind i Enhedsorientering og tjek at der ikke er gule advarselstegn. Tjek at DMA er aktiveret
i alle dine drev. Se lige hvilken Version Firmware din brænder har. Jeg var ude for, at at min nye brænder skulle have firmwaren opdateret, inden den virkede optimalt.
4) Genstart 5) Tjek i Enhedsorientering, at alt er OK. 6) Opdater til nyeste Nero 5.5.7.8 gratis her:
http://www.nero.com/en/download.htm
Download Nero5572.exe fra en af de fem servere og gem den hvor du plejer at gemme downloads. Dernæst går du lidt længere ned og vælger Danish, hvis nero skal køre på dansk. Endelig går du ned og downloader CoverDesigner & WaveEditor Help Files - tast Danish og gem.
Nu går du ind hvor du har gemt de tre Nero-downloads og installerer dem en af gangen og genstarter. Tænk ikke på din gamle Neroinstallering. Det finder programmet selv ud af.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 12-03-02 23:51

Får du problemer med firmwaren, så skriv lige nøjagtig hvad din brænder hedder Ricoh... og hvilket windows du har.
Øv 4 sek. senere end dk
fruSkrap>> Husk du kan godt acc. en kommentar som svar ,
mvh
summer

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-03-02 23:55

til summer
jaaa vi er enige om hvordan det skal gøres.
så mit svar er vel gyldigt ikk?.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 13-03-02 00:07

dk>> jo, jo din connection er den samme som min - helt fint, men fruSkrap ville jo også gerne vide >Hvad skal sidde først/sidst på kablet ? Jumpers??<
Lad det komme an på en prøve ,
Til fruSkrap>>> Jeg skrev >Download Nero5572.exe< Det er selvfølgelig Nero5578.exe
Det er vigtigt at du har DMA aktiveret. Den forøger hastigheden mellem HDD og RAM
mvh
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-03-02 02:11

"fruSkrap" <fruSkrap.news@kandu.dk> skrev
> en ny brænder (Ricoh) skal tilsluttes, der er i forvejen et cd-rom
drev.
> Hvad skal sidde først/sidst på kablet ? Jumpers??
> jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe.

Med jumperne sætter du brænderen som master, og cd-rom drevet som slave -
hvad der kommer først på kablet er ligegyldigt, så længe du ikke sætter
jumperne som "cable select (cs)".

Med nymodens brændrere med burn-proof og hvad det ellers hedder, er der i
praksis ikke den store forskel på, om det ene eller det andet drev er
slave eller master.

mvh
Peter

Kommentar
Fra : summer

Dato : 13-03-02 08:47

Chuke Mimergolf>> Det er jeg ikke enig i. Min erfaring med at hjælpe folk med brænderconnection er, at brændere fungerer bedst som master og helst ikke på samme IDE som cd-rom drev. Men ingen regler uden undtagelse, heldigvis. :]
mvh
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-03-02 10:08

Det er bedere at sætte dem på hver derses kæde, der er som regel 2
tilslutnings
mugeligheder på bundkortet. Evt hdisk-brænder efterfølgende som slave. Cdr
på den anden kæde. Hvis du brænder onfly er det noget L......... at have cdr
og
brænder på samme kæde.

Mvh Ole

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 13-03-02 21:31

Tak for svaret summer.
God og grundig brugsanvisning. Jeg håber, det kommer til at virke.
Mvh. og tak for hjælpen
fru Skrap

Kommentar
Fra : summer

Dato : 13-03-02 23:22

Tak fortilliden, og point. Skulle du mod forventning støde på problemer, så siger du bare til.
mvh.
summer